Kristen Roupenia fortæller i Den sorte diamant om sin uventede, virale succes i The New Yorker

Virkeligheden ramte på Twitter

Kristen Roupenian er på mange måder ulig sin novellesamling Kattemenneske, der handler om menneskets inderste mørke på en måde, som grænser sig til det håbløse. Hun virkede afslappet, da hun storsmilende trådte ind i rummet med Lucia Odoom, der interviewede, iført sine høje hæle og læderjakke, men hun fastslog hurtigt, at noget der virkelig skræmmer hende, er at tale foran mange mennesker. Hun var enormt gestikulerende og lattermild, da hun fortalte om at slå igennem på en måde, som hun ikke havde kunne forestille sig i sin vildeste fantasi. Det var en veninde, der breakede nyheden om gennembrudet, da Twitter begyndte at spilde over af reaktioner på novellen i The New York Times. Hun forstod dog først alvoren, da hun senere samme aften scrollede igennem sit feed.

Kristen Roupenians slog igennem med Kattemenneske, men hendes forfatterskab startede et helt andet sted. Da hun var i starten af tyverne rejste hun til Kenya som frivillig, hvor hun blev indviet i en kultur fyldt med fabler og myter, som hun omgående forelskede sig i. Det blev grundlaget for hendes ph.d.-afhandling, og selve strukturen i de afrikanske myter er noget, som gennemstrømmer hele hendes novellesamling. Roupenian er stærkt inspireret af gys, som ved første øjekast ikke er at finde i hendes noveller, men som i stedet manifesterer sig som en slags hverdagsuhygge i form af ubehagelige relationer mellem mennesker, en lille pige, der tager sin hævn på alle mødrene på vejen og parret, der udnytter deres ven. Som en selvfølgelig faldt snakken også på, hvor Roupenian får sin inspiration fra, hvor blandt andet Doris Lessing, Stephen King og især Octavia E. Butlers Bloodchild blev nævnt (og anbefalet på det varmest).

Skrev sig ind i #metoo

Samtalen mellem Kristen Roupenian og Lucia Odoom byggede langsomt op til at handle om novellen, der bragte Roupenian på alles læber. Kattemenneske skriver sig ind i #metoo-debatten, som hun forsøger ikke at tage ejerskab over. Novellen er ikke autobiografisk, men derimod en undersøgelse af relationen mellem mennesker med henblik på de forestillinger vi skaber af andre, og hvordan den ikke altid lever op til virkeligheden. Spejlingen af sig selv og andre er et løbende tema i novellerne, der også er krydret med den magiske realisme, der giver historierne kant og karakter. Roupenian fortalte, at mange efter Kattemenneske gik viralt, har krævet svar af hende, som hun ikke kan give. Og rigtig mange henvendelser handler også om, hvorvidt hun selv er kattemenneske, og hvad det betyder i novellen. Novellen delte også vandene. Nogen har taget Margots parti, imens andre har taget Roberts. Forfatteren selv anerkender debatten mellem de to parter, men fastslår samtidig, at Roberts karakter (trods gode intentioner) ender med at få dødsstødet, da han sender den sidste besked til Margot.

Snakken bevægede sig af samme grund hen på forestillingen om “den flinke fyr” og “den slemme fyr”, som også er navnet på to af novellerne. I Den slemme fyr gør et par deres ven til et objekt for deres dybeste, seksuelle impulser, og genskaber ham i deres eget billede som en slem fyr, selvom han faktisk virker rigtig flink. I Den flinke fyr kæmper en mand med sine følelser for en pige, der aldrig gengældte dem, og selvom han ihærdigt forsøger at overbevise læseren om, at han er en flink fyr, så lader han sine frustrationer gå ud over de kvinder, han dater. Hele snakken pegede tilbage på forestillingen om det billede vi har af os selv og andre, og hvordan de ikke altid stemme overens med virkeligheden. Min beundring af novellerne voksede i takt med at samtalen skred frem, og jeg fik også øje for andre perspektiver, som jeg havde overset i min læsning, eller som jeg ikke kunne finde ord for. Efter spørgsmål fra publikum signerede Kristen Roupenian med stort overskud og tegnede gladeligt katte i alles bøger. Mange tak til Det kongelige bibliotek for at invitere mig til arrangementet. Du kan læse min anmeldelse af novellesamlingen her.

Reklamer

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.