The Guilty Reader Tag

The Guilty Reader-tag er udarbejdet af youtuberen ReadLikeWildfire og sætter fokus på alt det, der gør den litterære samvittighed tung. Fordi tag-lege er sådan en god måde at lære andre læsere at kende på, vil jeg gerne opfordre Malene, Karina og Maria til også at besvare spørgsmålene, som jeg selv har oversat.

  • Har du nogensinde givet nogen en bog, som du selv har fået i gave? Jeg tror ikke, at jeg har givet nogen en bog i gave, som jeg selv har fået foræret. Som studerende købte jeg en gang brugte bøger i gave til en. Tæller det?
  • Har du nogensinde sagt, at du har læst en bog, selvom det ikke passer? Da jeg startede på universitet stemte jeg nikkende i, da Charles Bukowski blev skamrost af en af mine medstuderende. Selvom jeg var sikker på, at han var en god forfatter, havde jeg bare aldrig læst noget af ham, så efter undervisningen gik jeg på biblioteket og lånte en stor stak af hans bøger. Nu er han en af mine yndlingsforfattere.
    Har du nogensinde lånt en bog og aldrig leveret den tilbage? Tilbage i mine folkeskoleår skiftede jeg skole en gang i forbindelse med en flytning, og efter flere måneder fandt jeg en biblioteksbog fra min gamle skole i en flyttekasse. Det gjorde så ondt i min samvittighed, at jeg var nødt til at skille mig af med bogen, fordi jeg ikke havde mulighed for at levere den tilbage. Jeg har dog aldrig fået en bøde for den.
  • Har du nogensinde læs en serie uafhængigt af bøgernes rækkefølge? Det tror jeg faktisk ikke, for jeg kan ret godt lide systemer og sammenhænge. Jeg købte dog en gang en bog, som jeg vidste var en del af en serie, men inden jeg kom i gang med den, gik det op for mig, at det ikke var den første bog, så jeg endte med ikke at læse den.
  • Har du nogensinde spoilet en bog for nogen? Det tror jeg ikke. Det er i hvert fald ikke noget, som jeg kan huske.
  • Har du nogensinde lavet æselører i en bog? Det har jeg højst sandsynligt, da jeg var yngre. Jeg tror muligvis også, at mine barndomsudgaver af Harry Potter-bøgerne har et par enkelte æselører.
  • Har du nogensinde sagt, at du ikke ejer en bog, selvom det ikke passer? Jeg ejer mere end tusind bøger, og jeg skiller mig fra tid til anden af med bøger, som ikke var nogen succes, så jeg har med stor sandsynlighed gjort det, fordi jeg har glemt, at jeg har skilt mig af med en bog.
  • Har du nogensinde sagt, at du ikke har læst en bog, selvom du har læst den? Nej, det tror jeg ikke. Jeg er meget stolt af min læsning og min bogsamling, så jeg ser ikke nogen grund til ikke at stå ved, hvad jeg læser eller har læst. Guilty pleasures tror jeg heller ikke på. 
  • Har du nogensinde sprunget et kapitel eller et afsnit over i en bog? Ja, det har jeg. Jeg kan ikke huske hvilken, men jeg læste på et tidspunkt en bog, der var så lang og drønkedelig, at jeg gjorde min læsning til et spontant læseeksperiment. Jeg begyndte at springe kapitler over, for dernæst at gå tilbage og se, om jeg missede noget. Det gjorde jeg ikke, så det understregede bare, hvor dårlig bogen var.
  • Har du nogensinde talt grimt og en bog, du faktisk godt kan lide? Jeg har helt sikkert talt mindre pænt om bøger, som jeg ikke kan lide, men jeg når jeg kigger på min bogreol, kan jeg ikke komme i tanke om, at jeg skulle have gjort det samme med bøger, som jeg godt kan lide.

Hvad med dig? Har du nogensinde sprunget sider af over i en bog, eller talt grimt om en bog, du egentlig godt kan lide?

4 thoughts on “The Guilty Reader Tag

  1. Noelia Alonso

    I did once skim read a book in a series because I wanted to be done with the trilogy. I wanted to know how the whole thing would end but I was not enjoying the reading. I even tried to look it up spoilers online but with no results. So, I started skimming. I disliked the ending so I’m glad I didn’t read each page as I normally do haha

    1. Nikoline

      That’s interesting. It would have been a shame if the book was any good, but it doesn’t sound like you enjoyed it at all, but you can’t win them all I guess. I would probably have done the same.

  2. brittanyantoinette

    Well I do have a bunch of books in a series (my favorite ones anyway) but the books I always give up on books that I feel like I don’t like or I somehow don’t have any time to finish it. With trilogies I’d be sad when I read the last book because I’ll be wondering about what happened after the characters once the books were over.

    1. Nikoline

      As much as we love reading and finishing projects, I think most of us readers can relate to the struggle of saying goodbye to your favourite characters or stories. At least we get to visit them over and over as much as we please.

Skriv et svar

