Det ender med os af Colleen Hoover


Det ender med os (org. titel It Ends With Us) af Colleen Hoover, udgivet af forlaget LOVEBOOKS i 2017 (org. udgivet i 2011). Bogen er læst på dansk – originalsproget er amerikansk.

Det ender med os er en hjerteskærende historie om kærlighedens ultimative pris, og  en af den slags romaner, man næsten ikke kan tale om uden at røbe bare en smule af handlingen. Dens handling hemmeligholdes i omtalen af den, og bagsideteksten afslører heller ikke for meget, men med de få dedikationslinjer, som romanen indledes med, blev tæppet trukket væk under mig og bogens hemmelighed blev afsløret. Lily har ikke haft nogen nem opvækst, men da hun flytter til Boston for at åbne sin egen forretning er det med troen på en bedre fremtid. Kort efter sin tilflytning møder hun Ryle, der både er stædig og arrogant, men også følsom og klog. Følelserne slår rod i dem, og den fortid, som Lily forsøgte at flytte fra, begynder langsomt at sætte sit tag i den fremtid, hun så længe har drømt om at få. 

Når jeg anmelder bøger bestræber jeg mig altid på ikke at afsløre handlingen, men  med Det ender med os vil jeg gøre en undtagelse, for netop at kunne italesætte hvor vigtig og veludført den er. Som kærlighedsforfatter kunne Colleen Hoover med lethed have endt ud med et romantiseret billede af voldelige parforhold, men det er ikke tilfældet. I stedet viser hun, hvor gradvis processen er, hvordan den langsomt slår kløerne i én og gør frigørelsen til en skræmmende længselsdrøm. Hendes portrættering er hverken romantiserende eller dæmoniserende, men derimod velskrevet, stærk og virkelighedstro. På skrøbeligste vis indfanger hun en del af et virkelighedsbillede, som slår skår i hjertet.

“Femten sekunder. Mere skal der ikke til for fuldstændig at ændre alt ved et menneske. Femten sekunder, som vi aldrig får igen.”

Jeg har et lidt blandet forhold til hendes bøger, men med denne ramt hun mig hårdt i hjerte, slog det i stykke i sådan en grad, at jeg aldrig troede, at det ville hele igen. Jeg græd til jeg blev svimmel, hulkede med bogen knuget ind mod brystet, og da jeg læste efterordet startede det hele forfra. Da jeg havde vendt den sidste side, da der ikke var flere tårer tilbage at græde ud, vidste jeg ikke, om nogensinde ville kunne overkomme at læse den igen – så hård en læseoplevelse var den. Den slog luften ud af mig, tog pusten fra mig og knuste mit hjerte. Men den gav mig også håb. Bedst som jeg troede, at mit hjerte aldrig ville heles igen, gav den mig håb. Den fik mig til at forstå, hvad nogle kvinder i mit liv, har kæmpet med, hvad nogle mænd har fortiet, og jeg havde lyst til at omfavne dem og aldrig give slip.

Der var dele af historien, som Lilys dagbogsskriverier og hendes barndomskæreste Atlas, som jeg godt kunne have været foruden, og som af og til føltes som en helt anden historie. Jeg forstår intentionerne bag den, men jeg kunne godt have været foruden det lidt anmassende billede om, at der altid venter en mand i kulissen som en kædebryder, når virkeligheden rammer. For mig kunne forholdet til Atlas lige så godt have været platonisk, måske havde det endda været en fordel. Det ændrer dog ikke på, at det er ikke kun er Hoovers bedste roman til dato, men også hendes modigste.

“Måske er kærlighed ikke noget, hvor ringen sluttes. Den er som tidevandet, der stiger og falder, bare glider ind og ud, fuldstændig ligesom menneskene i vores liv.”

Det ender med os handler om det splitsekund, hvor alt ændres mellem to mennesker, og som gør det umuligt at vende tilbage til det, der var før øjeblikket. Forfatteren tager sig tid til at skabe Lilys virkelighed, der til dels spejler sig i forfatterens egen opvækst, og som på skrøbeligste vis viser, hvor vanskeligt det kan være at gøre op med social arv. I efterordet trækker Hoover en nødvendig streg i sandet med hensyn til lighederne mellem sin egen historie og dens fiktive dele, men selv der, hvor der er tale om fiktion, er det stadig tydeligt at mærke, at historie er oprigtig. Hendes portræt er ikke universelt, men et fragment af virkeligheden. Den er nogens virkelighed.

Skriv et svar

