Litterære podcasts: Smart Podcast, Trashy Books

Det er sjældent, at jeg lytter til podcasts, men når jeg gør, er det nærmest religiøst. På det seneste har jeg kastet min kærlighed på Smart Podcast, Trashy Books som en række kærlighedslæsende kvinder står bag. Præcis som titlen antyder, handler podcasten om romance readers. Der bliver talt med forskere såvel som helt almindelige læsere, der diskuterer emner lige fra tendenser i romance-litteraturen til deres yndlingsbøger. Siden jeg opdagede det, har jeg næsten lyttet til det dagligt. Faktisk er jeg lige nu så grebet af at lytte, at jeg flere gange har ladet min togbog blive i tasken, og det siger ikke så lidt, fordi min rejsetid typisk også er min læsetid. Hvis man interesserer sig bare den mindste smule for kærlighedsbøger og dens genrer, er dette podcast en klar anbefaling.

Fem anbefalelsesværdige episoder:

  • 247. Romance Readers in Sweden handler om den litterære romance-kultur i Sverige, og hvordan den adskiller sig fra den amerikanske. Der sker i form af et interview med to kvinder fra nordens største romance-podcast, hvor de blandt andet taler om Simona Ahrnstedts bøger, som jeg virkelig er vild med.
  • 209. Couples Who Read Romance Together er en virkelig spændende episode. Her fortæller to ægtepar om, hvordan de begyndte at læse kærlighedsbøger sammen, og hvordan mændene fik øjnene op for genren.
  • 164. Jane Austen, History, and Literature: An Interview with Dr. Juliette Wells var en af de episoder, som jeg lyttede først til. Wells’ tilgang til Jane Austens forfatterskab er virkelig interessant. Her tager hun afsæt i Austens sprog og hvilke filmatiseringer, der er hendes yndlings og hvorfor.
  • 126. Amanda and Sarah Talk Contemporary Sports Romance handler om sports romancer med hvilke sportsgrene der er under- og overrepræsenteret, og hvorfor de overrepræsenterede også er farligere sportsgrene. Episoden er desuden fyldt med skønne anbefalinger.
  • 118. Discussing Rape, Trigger Warnings, and Also What We’re Reading er en vigtig episode, der handler om markedsføring af romance-bøger med svære tematikker som seksuelt overgreb, forfattere, der bruger det som baggrundshistorie for deres karakterer, og hvordan man kan undgå disse bøger.

Lytter du til podcast, og har du nogle, som du kan anbefale – litterære såvel som ikke? 

Skriv et svar

