Litterære links #1

Næsten lige så meget, som jeg elsker at læse, holder jeg af at læse om læsningen. Jeg interesserer mig for litterære debatter, tendenser og simpel læseglæde, og i løbet af de sidste par uger har jeg læst en række tekster om netop disse.

  • Why we should stop searching for the next Gone Girl. Jeg har endnu til gode at læse Gone Girl, og selvom artiklen her tager afsæt i denne, handler den lige så meget op opgøret med et bestemt fiktivt kvindeideal og stigmatiseringen, der opstår omkring psykisk sygdom, når denne bruges hensynsløst i litteraturen.
  • Romance Novels, Generated by Artificial Intelligence er romancetitler genereret ud fra en database bestående af 20,000 Harlequin-romaner, og det er virkelig sjovt at se, hvilke buzzord genren rummer.
  • The Bronze Horseman: A Misogynistic Mess. For en del år siden læste jeg The Bronze Horseman med blandede følelser, uden at jeg helt kunne sætte en finger på hvorfor. Her mange år senere, nu hvor jeg har læst denne anmeldelse, tror jeg omsider, at jeg har fundet svaret.

Har du læst nogle interessante bogartikler eller anmeldelser på det seneste?

4 thoughts on “Litterære links #1

  1. Kirstine

    Hahahaha, jeg ELSKER alle de romance titler den AI har fremtænkt. Det er seriøst sjovt. Og jeg var også vild med den artikel om at give en bog til alle, der besøger ens hjem. En eller anden dag så har jeg penge og bøger nok til at gøre det samme. The dream.

    1. Nikoline

      Det er virkelig sjovt at læse. Artiklen om kvinden, der giver bøger til alle sine gæster er virkelig inspirerende. Det ville være lidt af en drøm, at kunne gøre det samme som hende (især når man dårligt tør låne sine bøger ud til andre af frygt for, hvordan de vil blive behandlet).

    1. Nikoline

      Book Riot laver af og til nogle ret gode artikler. Jeg er selv blevet ret glad for Bustles. Der er mange fine imellem.

      Tak for tagget! Jeg går i tænkeboks inden jeg besvarer det. En musikalsk karakter som Lane? Det kræver tænkning.

Skriv et svar

