Når lysten til at læse tager til

Min læselyst er ikke blevet mindre, men det er min læsetid. Da jeg var studerende (det føles stadig mærkeligt at sige), fik jeg ofte at vide, at jeg skulle nyde min læsetid, fordi jeg aldrig ville få så meget tid mellem hænderne, og selvom jeg har nikket forstående til sådanne bemærkninger, er det først nu, at jeg for alvor forstår dem. Efter jeg er startet på fuldtid hos Gyldendal er min hverdag blevet en anden, og min læsetid er noget, som jeg skatter højt. Den finder oftest sted i toget til og fra arbejde, sjældnere om aften men også i weekenderne, og lige for tiden er der en bestemt række titler, som jeg har lyst til at række ud efter og læse. Lige for tiden vil jeg gerne læse følgende titler:

  • The Jane Auten Project af Kathleen A. Flynn. Selvom jeg lige har afleveret speciale om Jane Austen, er min lyst til at læse om hende ikke blevet mindre, og selvom det altid er med forbehold, at jeg læse fanfiktion om hende, har jeg glædet mig til at læse denne, der også handler om tidsrejser.
  • White Teeth af Zadie Smith har længe stået på listen over bøger, som jeg gerne vil læse – nu mere end nogensinde. I august gæster forfatteren Louisiana, og derfor vil jeg gerne nå at læse bogen inden.
  • Vicious af V.E. Schwab er endnu en bog, som længe har befundet sig på min liste over bøger, jeg gerne vil læse, men det er først nu, at bogen er blevet en del af min samling. Den lyder ikke som nogen bog, jeg har læst med sine løfter om superkræfter, brudte venskaber og søgen efter hævn.
  • A Conjouring of Light af V.E. Schwab er sidste bind i Shades of Magic-serien, som jeg overraskende er kommet til at holde meget af trods sine fejl. Forfatteren har fanget mig i sit spind, og jeg vil have mere.
  • The New York Trilogi af Paul Auster. Ligesom Zadie Smith gæster Paul Auster også Louisiana, og af samme grund vil jeg gerne nå at læse bogen inden da. Det er desduen en bog, som jeg har ville læse siden gymnasiet.

Hvad læser du for tiden eller planlægger at læse? Hvornår på dagen eller ugen læser du helst? 

8 thoughts on “Når lysten til at læse tager til

  1. M. Tora

    Åh, det kender jeg alt til! “Kedelige” voksenliv.
    Ih, jeg har sådan lyst til at kaste mig ud i Paul Austers forfatterskab. Har du læst noget andet af ham, eller vil New York trilogien blive din første?

    1. Nikoline

      Voksenliv kan være udmærket, men læsetid er uundværligt. Jeg mindes at have læst uddrag af Auster i gymnasiet, som også er årsagen til, at jeg har lyst til at læse New York-trilogien. Ellers har jeg kun læst én bog af ham, som kæmpede mig igennem. Der var simpelthen så mange fodnoter, at det fik mig til at hade historien.

  2. catsbooksandcoffee

    Lige nu har jeg ferie, så der læses på alle tider af dagen (vejret er jo heller ikke til så meget andet). Jeg er lige gået i gang med Det der kommer imellem os af Nayomi Munaweera. Meget anderledes and det, jeg plejer at læse, men den lå lige der på biblioteket og kaldte mig til sig :-)

    1. Nikoline

      Der skal også være plads til livet. Reading slumps er det værste, men det giver samtidig plads til andet. Forhåbentlig finder du snart en bog, som slår benene væk under dig.

  3. Piskeriset

    Jeg har det lige omvendt – fik stort set ikke læst skønlitteratur i studietiden, da der var så meget læsestof ifm. studiet, men har langt mere tid nu, selvom jeg har fuldtidsarbejde og 2½-3 timers transport i hverdagene. Transporttiden bruges dog netop også til at læse – både fysiske bøger, e-bøger og lydbøger.

    Jeg skal lige have afsluttet den nuværende bog, og så skal jeg i gang med ‘Krig og fred’… så det er et bogprojekt til flere uger :D

    Mvh.
    Den lille Bogblog

    1. Nikoline

      Der er da lidt spøjst, at du havde det omvendt. Der var en skånlitteratur på mit pensum gennem årene, og mange af titlerne også nogle, som jeg gerne ville læse, så helt naturligt følte jeg, at jeg fik læst meget, selvom meget var til studiet. Jeg havde også meget få timer på universitet, så det gav plads til frilæsning. Jeg er i øvrigt overbevist om at pendlertid er læsetid. Det bruger jeg i hvert fald selv min rejse tid på. Spændende at du skal læse Krig og fed. Den er god.

Skriv et svar

