Readers Confession Tag

På et tidspunkt lavede den kære Malene en video om bogtagget Readers Confession, der handler om boglige indrømmelser. Tagget er oprindelig er lavet af BookishCinders, og til min besvarelse af spørgsmålene har jeg taget mig den frihed selv at oversætte spørgsmålene til dansk. Taglege er sådan en fin måde at lære andre læsere at kende, og derfor vil jeg gerne tagge Kirstine, Iben og Line til at lege med.

  • Har du nogensinde gjort skade på dine egne bøger? Der er mange der siger, at slidte bøger er elskede bøger, og selvom jeg tror det er rigtigt nok, tror jeg også det kun er del af sandheden, for velholdte bøger kan vel også været elsket? Jeg passer meget på mine bøger, men det har jeg ikke altid gjort.
  • Har du nogensinde gjort skade på en lånt bog? Nej. Jeg har derimod lånt bøger og fået dem tilbage med alt lige fra rygknæk og en bog, hvor alle siderne faldt ud af bogen. Derfor låner jeg også sjældent mine bøger ud.
  • Hvor langt tid tager det dig at læse en bog? Det er et ret simpelt spørgsmål, som kræver et virkelig kompliceret svar, for min læsehastighed afhænger af mange faktorer. Den afhænger af sprog, genre, humør, tid og bogens tykkelse. Af helt naturlige årsager tager det mig længere tid at læse en bog på 500 sider, end det tager mig at læse en bog på 200 sider, men en 200 siders lang bog kan også være så sproglig tung, at den tager evigheder at læse.
  • Hvilke bøger har du ikke fået læst færdig? The Woman in White af Wilkie Collins. Jeg har efterhånden prøvet at læse bogen af flere omgange, og jeg er kun nået halvvejs i historien — med nød og næppe — før jeg igen har lagt den fra mig med et opgivende suk. Forhåbentligt får jeg læst den en dag.
  • Hvilke populære bøger kan du ikke lide? Jeg hader at indrømme det, men The Fault in Our Stars af John Green formåede aldrig at stjæle mit hjerte. Jeg kan langt bedre lide hans Looking for Alaska.
  • Hvilke klassikere kan du ikke lide? Lady Chatterly’s Lover af D.H. Lawrence. Jeg har efterhånden talt en del gange om denne bog, og jeg afskyr den for forfatterens fejlagtige forsøg på at skrive om kvindes seksualitet i en tid, hvor en meget kontroversiel tid. det er en bog, som alene ved tanken om den gør mig sur.
  • Hvilke bøger har du købt for at se intellektuel ud? Jeg tror aldrig, at jeg har købt bøger, som jeg ikke har haft lyst til at læse, men på første år af universitet lånte og læste jeg en helt masse Charles Bukowski, fordi mange havde læst ham. Heldigvis stjal hans ord mit hjerte, og i dag er han en af min af mine yndlingsforfattere.
  • Er der bøger, som du ikke har afleveret tilbage? Jeg har aldrig fået en biblioteksbøde, og det er på trods af at jeg i en lang periode af mit liv kom næsten dagligt på biblioteket og altid lånte noget. Låner jeg bøger af andre, hvilket er sjældent, sørger jeg altid få at aflevere dem tilbage. Og gerne hurtigt!

Har du nogensinde købt en bog, for at se klog ud, eller glemt at aflevere en bog tilbage til ejeren eller biblioteket? Og hvilke klassikere kan du bare ikke lide? 

4 thoughts on “Readers Confession Tag

  1. Noelia Alonso

    Sometimes I have damaged my own books. Maybe because the slip from my hands and they hit the ground and some pages bent or I crack the spine because English paperbacks are horrible to read from if you hate cracking the spine. I also left some books near sunlight for a long time and the pages from one side are yellowish. Horrible, horrible, I know.
    I don’t lend my books because although I don’t mind if I managed my own I can’t stand the feeling of someone else mistreating mine.
    I was interested in Lady Chatterly’s Lover for a while but after reading Sons and Lovers by the same author I know I won’t pick anything else by him. Period.

    1. Nikoline

      Accidents happen. I accidentally damaged one of my books by bringing it on the train with me when I went to visit my mum. But I don’t mind too much, as the book was already a bit damaged when i got it. Breaking spines, when you have no intentions to do so is just heartbreaking. I absolutely hate it.
      Sons and Lovers are that bad too? Oh no! I have several of the author’s novel, hoping they would be better than Chatterly.

  2. Caroline

    Sikke et hyggeligt tag!

    Åh, jeg skal være ærlig og sige, at jeg nok er kommet til at aflevere et par bøger (eller 10) for sent på biblioteket. Aldrig til en ven, dog! Men det er længe siden, for jeg bruger ikke biblioteket nær så meget, som jeg gerne vil længere :-)

    1. Nikoline

      Taglege er så hyggelige, og det er en virkelig fin måde at lære andre læsere at kende på. Det med biblioteket kender jeg godt. Intentionen er der egentlig, men derfra er der langt til handling.

Skriv et svar

