Skrøbelige skønhed af Amy Harmon


Skrøbelig skønhed (org. titel Making Faces) af Amy Harmon, udgivet af forlaget LOVEBOOKS i 2017 (org. udgivet i 2013). Læst på dansk — originalsproget er amerikansk. 

Fern er forelsket i byens mest populære fyr, Ambrose. Det har hun været lige så længe, hun kan huske, men som den stille pige, der altid har næsen begravet i en bog, ser han ikke til hendes side. Men da Ambrose drager i krig efter high school, forandres alt og rollerne vendes på hovedet; hvor han før var den flotte og uopnåelige fyr, er han nu mærket af ar fra krigen, og de beundrende blikke er borte. Da han vender tilbage til byen, får han øjnene op for den pige, der har elsket ham, så længe hun kan huske, og på trods af alt blomstrer deres venskab langsomt.

Det sker sjældent, at en bog efterlader mig i vildrede i sådan en grad, som Skrøbelig skønhed. Det er nu flere uger siden jeg læste den, måneder endda, og jeg er stadig usikker på, hvad jeg helt synes om den. Jeg påbegyndte min læsning med forretningen om at blive mødt med en moderne genfortælling af Skønheden og udyret, og selvom historien handler om at elske på trods af udseende, så følte jeg, at sammenligningen var en smule vag, fordi der er så meget mere på spil i bogen. Den fortæller en skrøbelig beretning om at være ung og ønske, at kæmpe for sit liv, for så at vende tilbage med ar på sjælen, som nægter at hele og tab i hjertet, som aldrig kan erstattes. Det er en bog, om at modsætte sig sit handicaps begrænsninger og favne livet, fordi det er en daglig mulighed, og det er en bog om forskelligt heltemod.

“Bøger giver en lov til at være hvem som helst, så man kan flygte fra sig selv et stykke tid.”

Jeg forstod ikke kærligheden mellem Fern og Ambrose, selvom jeg godt forstod Ferns forelskelse i begyndelsen. Men afvisningerne var mange, og da Ambrose endelig får øjnene op for hendes kærlighed, kommer til at fremstå som om han gengælder hendes kærlighed, fordi han ikke mener, at andre ville kunne elske ham. Jeg følte aldrig deres kemi, og i virkeligheden ville jeg have ønsket, at bogen noget helt andet, end hvad den viste sig at være. Det er en bog med et stort potentiale, men som spænder ben for sig selv og falder til jorden med et brag. Jeg  føle, at forfatteren havde skabt for mange handlingstråde og et for langtrukket tempo til, at bogen kunne lykkedes. Der er så meget på spil, og mindre ville uden tvivl have gjort den til en stærkere bog, men i stedet forsøgte forfatteren både blæse og have mel i munden.

Jeg ønskede, at deres forhold skulle udvikle sig til noget dybere og stærkere, men begrænsede sig i stedet til litterære referencer til Shakespeare, som med tiden blev en kedsommelig gendrivelse i forsøget på at være romantisk. Det, som jeg kom til at holde af bogen for, var karakteren Bailey, der fortjente så meget mere, end forfatteren gav ham. Jeg har sjældent læst en mere livsbekræftende karakterer end hans, og det er næsten grund nok til at læse bogen. Der er et enormt fortællingspotentiale i hans karakter, som kunne have været grundlaget for en helt fantastisk fortælling.

“Jeg ville meget hellere være faret vild sammen med dig end at være alene uden dig.”

Jeg følte aldrig, at Amy Harmon rigtig viste efterkrigens grimme ansigt, og hvad den gør ved mennesker, som fortiden nægter at slippe, og at hun i stedet brugte den som dække for at skabe en historie om grænseløs kærlighed, der er løst baseret på Skønheden og udyret. Vigtige tematikker faldt i baggrunden til fordel for melodramatiske sekvenser. Jeg elsker forestillingen om, at kærlighed kan overkomme alt, men jeg troede ganske enkelt aldrig på kærligheden mellem Fern og Ambrose. Fern er desuden en hjertelæser, og Skrøbelig skønhed er af samme grund blevet kaldt en perfekt bog for læsere for den grund, og den har da også en række litterære referencer, men jeg følte mig alligevel snydt og skuffet, da jeg havde læst den. Og måske er det i virkeligheden meget sigende for, hvad jeg synes om bogen.

Skriv et svar

