Forfatterinterview med Katharine McGee

Katharine McGee er en amerikansk forfatter til den futuristiske serie Tusinde etager, der skildrer Manhattan i år 2118. Hun er oprindelig fra Houston, Texas, og har studeret både fransk og engelsk på Princeton University. Hun har også arbejdet i forlagsbranchen. Læs mere om Katharine McGee på hendes hjemmeside.

© Chris Bailey Photography

Hvordan gik du fra at læse om vilde bygningsprojekter i Kina til at skrive en YA-bog om emnet?
Jeg plejede at arbejde i forlagsbranchen som redaktør på young adult-serier, herunder Pretty Little Liars og The Vampire Diaries. Derfor gjorde jeg mig mange tanker om dystopiske bøger, som har været så populære på det sidste, bøger som Divergent og The Hunger Games. Det er vidunderlige bøger, spændende historier og fyldt med action og eventyr, og helte, der redder verden, men de er også utrolig dystre fremtidsskildringer, netop fordi verden skal reddes. Jeg ville gerne skrive en mere optimistisk, ikke-dystopisk version af fremtiden. En uden hierarki, kampe med døden til følge eller onde diktatorer. Jeg ville skrive en historie i fremtiden, der ikke handlede om teenager, der skal redde verden, men i stedet hvad det vil sige at være teenager i en fremtidig verden, med alle de forhold, komplikationer og drømme, som følger med — på samme måde som en contemporary YA-novel handler om, hvordan det er at være teenager i dag. Da jeg først havde fået idéen til min ikke-dystopiske sci-fi roman, begyndte jeg at skrive på karaktererne, og jeg kunne ikke stoppe igen!

Hvilken af dine karakterer, kunne du bedst lide at skrive? Var det på nogen måde svært at skrive dem?
Jeg har ikke en foretrukken, for det ville være som at skulle vælge sit yndlingsbarn. Men jeg vil dog sige, at Eris var den mest udfordrende at skrive, fordi hendes historie er den mest komplicerede. Hun kæmper med store omvæltninger i familien, samt afslutningen på et forhold og begyndelsen på et nyt. Jeg er nødt til at skrive hendes scener meget omhyggeligt for at sikre mig, at jeg retfærdiggjorde alle hendes følelser. Jeg er meget stolt af måden hendes historie udmøntede sig igennem romanen.

Hvilken af dine karakterer kan du relatere mest til og hvorfor?
Hver af karaktererne har en smule af min egen personlighed i sig, jeg har identificerer mig med dem alle. ☺ For eksempel har jeg en yngre søster, og jeg er meget beskyttende over for hende på samme måde, som Rylin er med sin søster. En stor del af min kærlighed til min søster Lizzy er indarbejdet i Rylins tanker om Charissa. På samme måde er alle mine bekymringer om at skrive (og bekymringerne om, at jeg ikke er god nok eller kan nå mine deadlines) en del af Ledas stigende angst. Jeg vil dog sige, at Watts scener var de mest lette og sjove at skrive på grund af Nadia – du ved hvad jeg mener, hvis du har læst bogen!

Din roman udspiller sig i en fremtid med high-tech opfindelser. Hvilken af disse vil du helst have lige nu og her?
Jeg vil elske Eris hårstyling og glædeskab, men jeg vil allerhelst have hypertogene som en del af vores virkelighed. Jeg elsker at udforske nye steder (jeg har været i Japan og Thailand denne måned!), og min største drøm er at rejser bliver hurtigere,  lettere og billigere. Denne planet er et vidunderligt sted, og jeg vil gerne se meget mere af den. Hvis hypertogene var virkelige, kunne jeg tage til Paris og spise ligesom karaktererne i Tusinde etager!

Skriver du lineært eller springer du frem og tilbage mellem scener? Ser du dig selv som en, der planlægger sine historier, eller skriver du det, der falder dig ind?
Jeg beundrer virkelig dem, som bare kan skrive, men sådan fungerer min hjerne ikke. Jeg er virkelig nødt til at planlægge min historie, før jeg kan skrive den, især når jeg har fem forskellige fortællere, hvis historier er interessante af forskellige årsager. En tidligere underviser kaldte en gang det for dominoeffekten. Hvis du ændrer én ting i en af karakterernes historier, risikerer du at hele historien falder fra hinanden, og det kan få store konsekvenser for historien. Derfor planlægger jeg min historie, får jeg skriver den (farvekoordineret og det hele!). Selvfølgelig ændrer historien sig, når jeg ført begynder at skrive, men i det mindste har jeg kortlagt historien til, når jeg begynder at skrive. 

Hvem er blandt dine yndlingsforfattere?
Så mange! Den serie, som virkelig formede mig til den, jeg er i dag er nok Philip Pullmans His Dark Materials (The Golden Compass, The Subtle Knife, The Amber Spyglass). Den serie inspirerede mig til at skrive science fiction og fantasy ved at handle om multiuniverser på fineste og mest tryllebindende vis. Den fortæller både historien om en pige, samtidig med at den fortæller om alt fra kærlighed til familie, religion og hvad det vil sige, at være et godt menneske.

Hvis du skulle være vært for en forfattermiddag, hvem ville du så inviterer, og hvad ville I tale om?
Helt sikkert J.K. Rowling! Også George R. R. Marting og Lev Grossman. Kan jeg også inviterer Jane Austen? ☺ Og så tror jeg, at vi ville tale om hinandens bøger.

4 thoughts on “Forfatterinterview med Katharine McGee

  1. Mai

    HVORDAN ER JEG GÅET GLIP AF DET HER INTERVIEW! Hvor er det fedt, at du har fået fingrene i hende! Er forfærdeligt vild med “Tusinde etager” og kan slet ikke vente på to’eren :)

    1. Nikoline

      DET VED JEG HELLER IKKE, MEN GODT DU FANDT DET! 😄 Tusinde etager er virkelig også god, og jeg kan heller ikke vente med at læse efterfølgeren.

      1. Mai

        Bøger som den er grunden til, at man ikke skal gå i gang med en serie, før alle bøgerne er udkommet. Jeg har de vildeste cravings :D

      2. Nikoline

        Sådan plejede jeg også at have det, men jeg er faktisk blevet rigtig dårlig til at binge-læse bogserier, så nu kan jeg godt vente (når historien lige er blevet fordøjet). 😶 Læste du bogen på dansk eller engelsk? Efterfølgeren udkommer heldigvis inden så længe – også på dansk i efteråret, hvis jeg husker rigtigt!

Skriv et svar

