En litterats bekendelser #5

Jeg har endnu en gang samlet en liste over mine litterære bekendelser, som handler om alt lige fra forfattere, jeg aldrig har læst til personlige præferencer i bøger og min egen uvidenhed om forfattere og bøger.

  • Jeg har aldrig læst noget af Dennis Jürgensen. Heller ikke da jeg var yngre.
  • Den bog, der har stået på min Goodreads læseliste i længst tid er også den første bog, jeg tilføjede til listen. The Last Unicorn af Peter Beagle har stået på listen siden 2011. Jeg burde nok snart få den læst.
  • Jeg kan bedre tilgive en fejl i en bog på side 100 end på side 10.
  • ‪Lige så meget som jeg synes opskårede bogsider er flotte, ligeså  besværlige synes jeg de er at vende.
  • Jeg bliver altid så skuffet, når jeg bestiller bøger fra Book Depository, og der ikke følger et bogmærke med. Faktisk er bogmærkerne den primære grund til, at jeg overhovedet køber bøger der.
  • Jeg foretrækker titelløse kapiteloverskrifter end kapitler med kapiteloverskrifter.
  • I lang tid troede jeg, at forfatteren til Bonjour Tristesse var en mand, men det er faktisk en kvinde.
  • Jeg har en ret omfattende bogmærkesamling, og alligevel tager jeg mig selv i gang på gang at bruge de samme tre bogmærker, som alle er nogle, jeg har flere af, og jeg ved virkelig ikke hvorfor det er sådan.
  • Jeg foretrækker at læse i sengen, i sofaen, i min læsestol eller i morgentoget på vej til arbejde.

Har du det på samme måde eller helt modsat med nogle af mine litterære indrømmelser, og hvilke har du selv på sinde?

15 thoughts on “En litterats bekendelser #5

  1. Michael Frederiksen

    Så vil jeg da også godt bekendte, at jeg indtil for nogle uger siden – hvor jeg læste Virginia Woolfs “A Room of One’s Own” for første gang – troede, George Elliot var en mandlig forfatter!

    1. Nikoline

      At tro at George Elliot var en mand, er næsten en klassiker. Det troede jeg også på et tidspunkt. I det mindste virkede formålet med hendes pseudonym da.

  2. labbensblog

    Jeg bruker også stort sett de samme få bokmerkene fra bokmerkesamlingen. Det har for øvrig aldri skjedd at jeg ikke har fått med bokmerke i en forsendelse fra Bookdepository, så vidt jeg kan huske. Og jeg har bestilt fra dem i ganske mange år. Eller, det er mulig det ikke har vært bokmerke med ALLE bøkene når jeg har bestilt mange, men jeg har alltid fått med minst ett (som regel ett til hver bok, noen ganger to) i en bestilling.

    Kapitteloverskrifter er en genial ting i morsomme bøker, type Three Men in a Boat f.eks. I vanlige romaner er jeg litt mer usikker på om jeg liker det. Jeg misunner at du tar tog til jobben. Jeg tar buss og klarer ikke å lese på bussen uten å bli kvalm. Lydbøker fungerer, men jeg sliter litt med å ha nok konsentrasjon til lydbøker. Tog hadde vært ideelt, men vi har ikke så mange tog på denne kanten av Norge.

    1. Nikoline

      Du har været heldig med dine køb så. Jeg har flere gange oplevet, at der ikke var et bogmærke med. Det er næsten noget, jeg glæder mig mere til end selve bogen, og selvom jeg bliver ærgerligt, føler jeg ikke, at jeg kan beklage, for bogmærkerne er jo gratis.

      God pointe med kapiteloverskrifter i morsomme bøger! Jeg elsker for eksempel dem, som Rick Riordan finder på. De er simpelthen så sjove. Faktisk i sådan en grad at det er svært ikke at flyve igennem hans bøger. Jeg har endnu Three Men in a Boat til gode, men jeg ser frem til at læse den nu, hvor den har sjove kapiteloverskrifter. Tak for tippet!

  3. Noelia Alonso

    I also order from the Book Depository because of the bookmarks. I actually became obsessed trying to get the entire collection of 20 bookmarks designed by customers and I got so mad every time I received the same one haha
    I used to get a lot of reading done when I commuted to University. It was 2 hours every day. I miss it. Not the people, but knowing that I had those two hours just to read. Now I read on the couch.

    1. Nikoline

      It’s funny you should say that. Once I got the same bookmark with new year’s sheep on them, and I got so angry I almost contacted them, which is silly considered the bookmarks are free. I wish they would sell them, though.

  4. Julie Fønskov

    Jeg har heller aldrig læst noget af Dennis Jürgensen, hvilket jo nærmest føles som en kæmpe litterær skam i disse kredse! :D Jeg ville ønske, det var noget, jeg havde læst som lille, men det er jo lidt sent at lave om på nu.

    Det er sjovt at så mange er vilde efter de bogmærker fra Bookdepository. Jeg ejer ikke et eneste bogmærke og smider faktisk bare dem ud, som følger med, når jeg køber derfra.

    1. Nikoline

      Det er heldigvis – hvis man skal tro på forfatterens omdømme – for sent at læse noget af ham. Samtidig synes jeg bare, at hans forfatterskab virker så stort, at jeg slet ikke kan overskue at finde ud af, hvor jeg skulle starte, hvis det skulle blive aktuelt en dag.

      Er det rigtigt? Jeg skatter (næsten) bogmærker lige så højt som bøger.

      1. Julie Fønskov

        Ja, sådan har jeg det også. Har læst om flere bloggere som virkelig elsker deres børnefavoritter fra ham fra dengang. Og når jeg så går og sætter bøger på plads hos Læs for Livet, og jeg kan se nogle af de nævnte titler ruller ind, så overvejer jeg altid, om det skal være nu, jeg giver det en chance. Men så alligevel – kan næsten ikke overskue det.

        Jamen jeg forstår det egentlig også godt. Det er meget bevidst, at jeg ikke selv samler på bogmærker overhovedet. For jeg kender mig selv godt nok til at vide, at det bare ville udvikle sig til en besættelse, og det kan jeg ikke overskue. Så jeg holder mig til toiletpapir eller blade eller hvad jeg ellers lige har inden for rækkevidde.

      2. Nikoline

        Nej, vel? Jeg har det meget på samme måde.

        Bogmærke-besættelse er farligt. Jeg har også nok til flere liv, og det er egenligt ret sjovt, fordi jeg har for vane at bruge de samme tre bogmærker, på trods af min ellers store samling.

      3. Julie Fønskov

        Hahaha, det er typisk! :D Man kan nok ikke undgå favoritter. Men til gengæld giver det dig formodentlig en anden form for bogrelateret glæde at samle bogmærker. Det skal du jo også bare have love at nyde og dyrke! :)

Skriv et svar

