Afsked med april: en gennemgang i læseglimt

Sjældent har en måned været så forandringsomfattende som denne. Jeg er sikker på, at jeg foretog mig en masse i månedens løb, men jeg kan ærlig talt kun huske den i korte glimt. Jeg husker den bedst for måden, hvorpå den slog benene væk under mig og efterlod mig åndeløs af lykke over, at jeg til sommer starter som marketingkoordinater hos Gyldendal, og jeg dermed kan fortsætte min daglige gang der, dog ærgerlig over, at jeg skal undvære verdens bedste chef, der nu skal være forlagschef for Carlsen. De har alt at glæde sig — heldige asener!

April bød også på en række blandede læseoplevelser. The Hate U Give af Angie Thomas er uden tvivl en af årets vigtigste læseoplevelser med sin portrættering politiets uprovokerede dræb af afroamerikanere i USA. Bonjour Tristesse af Françoise Sagan var også en helt særlig oplevelse, der fik min togture til at synes alt for korte. Selvom jeg har læst 18 bøger i løbet af måneden, kan jeg godt mærke, at specialet begynder at sætte sit tydelige præg på min læselyst. Der er nu en måned til afleveringen, og selvom jeg nyder mit emne, så glæder jeg mig til at sætte punktum for det.

Læseklubben samledes for at tale om den ikoniske I Love Dick af Chris Kraus. Det var ikke en bog, der berøvede nogens nattesøvn, og generelt var stemningen omkring den meget samme. Den fangede ikke kun vores opmærksomhed med det neonfarvede omslag og den opsigtsvægtende titel, men også fordi det er en bog, der er dukket op igen efter flere års glemsel, og som blander fantasi og virkelighed på en helt særlig måde. Snakken flød, og timerne forsvandt alt for hurtigt, sådan som de har for vane at gøre, når læseklubben mødes. Næste gang skal vi læse ungdomsbog, der håbenligt er fyldt med sødme og sommerstemning. Vi skal læse Amy & Roger’s Epic Detour af Morgan Matson, som jeg før har hørt om, men som jeg endnu ikke har læst noget af. Følg læseklubben på de sociale medier på #bedstebogklub.

Den sidste weekend i april markerede også det halvårlige Dewey’s Read-a-Thon, som jeg deltog i for niende gang. Jeg havde egentlig ikke planlagt at deltage i samme grad, som jeg tidligere har gjort, men min læsning tog fart, da min læsestak bestod af nogle virkelig fængslende bøger, og inden jeg fik set mig om, havde jeg læst 2040 sider. Det var som altid fornøjeligt at følge med i andres læsning og samtidig selv finde en helt særlig ro til selv at få læst. April var derfor en forunderlig måned fyldt med følelser og forandringer, som jeg er spændt på at se, hvad der vil fører med sig.

Hvordan var din april? Oplevede eller læste du noget mindeværdig i månedens løb?

10 thoughts on “Afsked med april: en gennemgang i læseglimt

  1. Piskeriset

    Det lyder som en aldeles fantastisk måned! Og tillykke med jobbet – godt scoret :-)

    I april blev renoveringen af vores badeværelse endelig færdig, så efter over to måneder kunne vi endelig have vores hjem i fred igen (og udsætte det for en hårdt tiltrængt hovedrengøring efter en del byggestøv ;)). Og en lige så hårdt tiltrængt påskeferie, hvor vi fik en masse gæster men også havde tid til at se tv-serier og læse bøger. Aaah!

    Mvh.
    Den lille Bogblog

    1. Nikoline

      Mange tak! Det var en helt vildt surrealistisk måned, men jeg glæder mig virkelige til at starte (fortsætte?) hos Gyldendal.

      Nej, hvor må det være lækkert at få afsluttet renoveringen og gjort rent bagefter! Påske med gæster, serier og læsning lyder virkelig også skønt.

  2. M. Tora

    For fanden, altså! Tillykke med jobbiz, hvor er det megasejt.
    Min april har været intet mindre end fantastisk. Jeg er blevet kåret som Årets Unge Boghandler, og jeg har købt et kolonihavehus. Livet behandler mig sgu godt!

    1. Nikoline

      Tusind tak! Det er så vildt, og jeg er simpelthen så glad.
      Og tillykke med Årets Unge Boghandler – det er da overdrevet fedt og helt sikkert velfortjent!

    1. Nikoline

      Tak! Det er det virkelig. Især oven på de mange forandringer, så var det her så afgjort en af de bedre. Jeg glæder mig virkelig til, at jeg kan blive på det gamle forlag. Jeg ville slet ikke kunne undvære det.
      Din april lyder nu ellers god med ferie og studietur. Mon der sneg sig en bog eller to med hjem derfra?

  3. Simone Hagemann

    Hvor er det altså bare fedt for dig med jobbet. Endnu engang stort tillykke med det :D
    Og hvor kan du altså virkelig glæde dig til at læse “Amy & Roger’s Epic Detour”. Det er ikke verdens mest fantastiske bog, men den er ret sød, og passer perfekt her i foråret. Desuden tror jeg, den vil være et perfekt afbræk fra specialeskrivningen :)

    Min april forsvandt lidt i en tåge af eksamen, kvalme og træthed, og faktisk husker jeg nærmest ikke, hvad jeg fik tiden til at gå med. Den fløj ligesom bare forbi.

    1. Nikoline

      Tusind tak, Simone! Jeg glæder mig simpelthen også til at kunne fortsætte min gang på det gamle forlag.
      Jeg forventer heller ikke en revolutionær historie med Amy & Roger’s Epic Detour, men jeg tror det er et ret godt valg af en sommerbog. Roadtrips skriger bare sommer, og jeg er vild med det! Det giver klart et afbræk i specialeskrivningen, hvor jeg stort set ikke læser klassikere eller ekstremt lange bøger, fordi jeg netop har brug for det modsatte. Men jeg savner nu de lange og klassiske bøger, så det bliver godt at få afleveret speciale nu her.

      Din april lyder lang og hård. Forhåbentlig bliver maj bedre, og når babyen kommer til verden glemmer du sikkert de mange og trælse dage med kvalme og træthed.

Skriv et svar

