“Den tatoverede mand” (The Demon Cycle #1) af Peter V. Brett


“Den tatoverede mand” (org. titel “The Painted Man” af Peter V. Brett  fra forlaget Dreamlitt, udgivet i 2017 (org. udigvet i 2008). Læst på dansk — originalsproget er amerikansk. Bogen er et anmeldereksemplar fra forlaget. 

Peter V. Brett har ikke bare skabt en klassisk fantasyfortælling om kampen mellem det gode og det onde, om nødvendigheden af at overkomme sin frygt og gå forrest i kampen for en bedre verden. Den er samtidig et fremtidsvarsle; hans fiktive historie er nemlig resultatet af vores nutidige forglemmelse af de mørke væsner, der vil bryde fri af forglemmelsen og lægge verdenen i ruiner. I en verden der i nattetimerne hjemsøges af dæmoner, bryder hele Arlens verden sammen. Kun efterladt med sin grænseløse vrede over tabet af sin familie ved Arlen i sit hjerte, at frygten for dæmonerne, der vil blive menneskehedens undergang. Med sin sorte sjæl må han rejse sig som en Fønix af asken og tage kampen op mod de væsner, der fik hans verden til at splintres til ukendelighed.

Jeg kan godt lide bøger, der tager sig tid, bøger der skaber en helt særlig stemning og langsomt lader sin verden udfolde sig gradvist for øjnene af mig, en bog der tager form for hvert ord, og selvom Bretts feudale verden er interessant, blev jeg aldrig forført af den. Jeg forstår godt den ros, der er blevet kastet efter den, uden at jeg helt slutter mig til med samme begejstring. Jeg er vild med lange romaner, men Peter V. Bretts episke eventyr er for langt. Selvom der er tale om en verden, der er helt sin egen, føltes det meste af dens handling som unødvendigt fylde. Historien starter med den elleveårige Arlen og følger ham til voksenlivet, hvor han på baggrund af tabet af sin familie vil lære at kontrollere de dæmonerne, der hærger verden i dens mørkeste timer. Hans histories længde ville have fungeret fint, hvis ikke det var fordi, at den afbrydes af yderligere to historier, der skal bindes sammen med hans.

“Hans dygtige fingre fyldte luften med en fængende melodi, som Leesha ikke kunne få ud af hovedet, og som sendte hende tilbage til Cutter’s Hollow og fik hende til at tænke på, hvad der mon var sket med byen.”

Historierne om Leesha og Rojer er gode. De er begge spændende karakterer, men fordi deres historier løber sideløbende med Arlens og fortalt med samme detaljerede blik, føles romanen af samme grund alt for lang. Selvom historien begynder med det, der er begyndelsen på den skæbne, der venter Arlen, så følte jeg samtidig, at jeg blev kastet ind i en verden, som jeg havde svært ved at danne mig et overblik over. I virkeligheden tror jeg, at historien ville have fungeret meget bedre, hvis bogens første del havde fungeret som springbræt til den Arlen, læseren møder langt senere i bogen, i stedet for at beskrive rejsen dertil, fordi den samme med de to andre historier netop bliver så unødvendigt lang.

Arlen påtager sig den opgave at lærer de ældgamle symboler, som bruges til at kæmpe mod dæmonerne, og som menneskeheden for længst har glemt, og fordi han samtidig har mistet hele sin verden, er hans historie meget klassisk. Men selvom jeg holder af en god heltehistorie, var det dog Leeshas historie, der vandt mit hjerte. Leeshas verden er præget af trusler om tæsk og en forsegling af hendes skæbne, som hun ikke selv er bestemmer, og i et forsøg på at genvinde den kontrol, der for længst er blevet taget fra hende, stikker hun af. Jeg nød virkelig hendes kapitler, selvom hendes historie er fyldt med karakterer, der er meget unuancerede. Rojer er derimod en violinspillende fyr, der præget historien med sin simpelhed og gode humor, som jeg fandt tiltrængt.

“Han havde siddet sammenkrøbet og spillet hele natten, mens ilden døde hen, og havde sendt disharmoniske lyde ud i natten for at holde dæmonerne på afstand, som han vidste ventede i mørket.”

Min læsning trak ud, gik i stå og så i tomgang. Jeg mistede overblikket og troen på den historie, som jeg fandt i bogens begyndelse. Den interesse, som holdt mig fanget i begyndelsen af min læsning forsvandt langsomt og blev i stedet erstattet af frustration over handlingens gang. Særligt kvindernes reducerede rolle, der i Bretts fiktive historie begrænser sig til deres køns evne til at føde børn fik mig til at rynke på næsen. Havde forfatterens verden ikke haft vores nutid som fortid, ville det have givet mening, men sådan forholder det sig ikke. I stedet er menneskeheden gået tilbage til et middelaldersamfund, der afskriver enhver ret, som kvinder i århundrede har kæmpet for. Det virkede ikke sandsynligt – selv ikke i en fiktiv fantasyverden, der hjemsøges af menneskesultne dæmoner. Jeg skal ikke gøre mig klog på, hvordan man skriver bøger, men jeg ville nu alligevel ønske, at Brett havde grebet sin historie an anderledes.

Reklamer

5 thoughts on ““Den tatoverede mand” (The Demon Cycle #1) af Peter V. Brett

  1. Iben J

    Når/hvis du læser videre i serien opdager du hurtigt at kvinder absolut ikke er begrænset til bare at føde børn i Bretts bøger. De er badass.

    1. Nikoline

      Jeg er meget i tvivl om, hvorvidt jeg vil læse videre. Jeg synes bare det er en skam, at en bog på 700 sider tilbyder det kvindesyn, som den gør, især når den skal forestille at være et advarende fremtidssyn.

      1. Iben J

        Det er bare sjovt, sådan har jeg aldrig opfattet det og har alligevel læst etteren et par gange eller fire. Men hver sin smag. Jeg opfatter dog heller ikke historien som noget der foregår i vores fremtid. Bare i eftertiden af en ukendt civilsations fald. (den fylder så også kun 400 sider på engelsk, så der føles den måske heller ikke så massiv ;)

      2. Nikoline

        Er bogen virkelig kun 400 sider på engelsk? Den danske mener jeg nok er på 700. Hvor om alting er, så føler jeg dog stadig at der er meget unødvendig fylde i bogen, og jeg havde også svært ved hele idéen om, at bogen er en slags fremtid. Jeg synes lidt, at der går noget af episk fantasy, når det sættes i direkte forbindelse med vores virkelighed.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s