BOOK BUYING TAG

Forleden taggede søde Simone mig til at besvare booktuberen shoutatmes tag om boglige købsvaner, og fordi der er nogle virkelig interessante spørgsmål blandt de i alt 13, vil jeg gerne besvare dem. Tag-lege er sådan en god måde at lære andre læsere at kende på, vil jeg gerne tagge Rikke, Malene og Line til også at besvare spørgsmålene.

  • Hvor køber du dine bøger? Jeg køber primært mine bøger hos Saxo eller igennem mit arbejde hos Gyldendal. En sjælden gang køber jeg også mine bøger hos Book Depository og endnu sjældnere hos boghandlerne.
  • Forudbestiller du nogensinde bøger, og hvis du gør, gør du det så i en butik eller online? Hvis jeg gør det, så er det online, men husker jeg rigtigt, så forudbestilte jeg én bog i løbet af hele sidste år, så det er ikke noget, jeg rigtig gør i. Bogens udgivelse blev desuden udskudt så længe, at jeg endnu ikke har fået den. I virkeligheden har jeg ikke ret gode oplevelser med at forudbestille bøger, fordi de alligevel er endt med at dukke op langt senere, end hvis jeg havde bestilt dem på udgivelsesdagen.
  • Hvor mange bøger køber du i gennemsnit om måneden? Som med alt andet variere det. Nogle måneder køber jeg to bøger, andre gange ti. Det kommer meget an på, hvor jeg køber bøgerne henne, og om der er tale om større eller dyre køb. Jeg køber f.eks. sjældent mere end to bøger ad gangen hos Folio Society, imens jeg sagtens kan købe fem eller flere bøger hos Saxo. Hos boghandlere køber jeg sjældent mere end bog ad gangen grundet prisen.
  • Benytter du dit lokale bibliotek? Lige for tiden benytter jeg mig meget af mit lokale bibliotek, men det skyldes også, at jeg skriver speciale. Jeg har lånt én bog i år, som ikke var specialerelateret, og det var mest fordi jeg virkelig var i tvivl om, hvorvidt bogen var noget for mig. Faktisk tror jeg slet ikke, at jeg lånte nogle bøger sidste år, så jeg bruger hovedsageligt mit bibliotek til at låne studierelaterede bøger.
  • Hvis ja, hvor mange bøger låner du så ad gangen? Jeg låner desværre alt for lidt bøger på mit bibliotek, men fordi jeg har skriver speciale, har jeg lige nu lånt 16 bøger fra biblioteket.
  • Hvad er din mening om biblioteksbøger? I mange år var bibliotekerne der, hvor bøgerne fandtes og der, hvor jeg kunne finde ro i en rodet hverdag, men mit forhold til bibliotekerne har ændret sig. Læs mere om det her.
  • Hvad synes du om brugte bøger? Flere af mine bøger er brugte, men det kan ikke nødvendigvis ses på dem. Jeg tror der ligger en misklang i ordet, som fremmaner billeder af slidte, nussede og kaffeplettede bøger, og sådan ser alle brugte bøger jo ikke ud. Enkelte af mine skattede Folio-bøger, der for længst er udgået fra forlaget, er købt brugte men i en stand, der ikke afslører deres forhistorie.
  • Står dine ulæste og læste bøger sammen? Ja, det gør de. Jeg har svært ved at opdele mine bøger på den måde, selvom jeg godt kan se logikken i det. Jeg har bare svært ved at opdele seriebøger eller bøger med samme udtryk.
  • Planlægger du at læse alle bøger, du ejer? Ja, selvfølgelig! Jeg ser ingen mening i at eje bøger, som jeg alligevel ikke er interesseret i at læse og de bøger, som jeg læser og ikke bryder mig om, eller jeg forinden mister interessen for mig, sørger jeg for får et andet hjem.
  • Hvad gør du med bøger, du ejer, men som du ikke føler, du nogensinde vil få læst eller som du ikke kunne lide? Som sagt søger jeg for, at de overgår til nogen, der kan give dem den opmærksomhed, som de fortjener.
  • Har du nogensinde doneret bøger? Jeg har afleveret bøger til genbrug og ellers har venner og familie fået dem.
  • Har du nogensinde været på et bogkøbsstop? Nej. Jeg tror ikke på det med at sætte den slags begrænsninger, for det får ret hurtigt den modsatte effekt hos mig, og så er jeg ret god til faktisk at få læst de bøger, som jeg køber.
  • Føler du, at du køber for mange bøger? Ja, nej, det ved jeg ikke. Det er et spørgsmål, der slet ikke burde være så vanskeligt at besvare, men som alligevel får mig til at slå knuder på tungen. Jeg synes, at jeg med min læsehastighed har en ret god føling med de bøger jeg køber i forhold til også at få dem læst, og så kan jeg også ret godt lide tanken om altid at have ulæste bøger stående. Ikke fordi jeg ikke er interesseret i at læse dem, men fordi det giver løfter om, at der altid vil være noget at læse. Spørger man min kæreste tror jeg svaret er et helt andet …

Hvordan er dine boglige købsvaner? Køber du for mange bøger, eller formår du også at få dem læst, og har du nogensinde været på et bogkøbsstop, og havde du succes med det?

6 thoughts on “BOOK BUYING TAG

  1. Kirstine

    Ah, jeg elsker de her tags. Man lærer så mange ting! Det er sjovt, det du skriver med at have dårlige erfaringer med forudbestilte bøger. Før i tiden gjorde jeg det meget sjældent, men det seneste halve år er jeg begyndt at gøre det ret meget. Jeg bestiller dem fra Saxo og de kommer ALTID før bogen bliver udgivet. Fik “The Upside of Unrequited”, der var forudbestilt, for et par dage siden og den udkommer først d. 11/4, ha. Det gik først op for mig EFTER jeg havde udgivet min anmeldelse.

    Jeg køber ikke rigtigt for mange bøger længere, men havde en periode, hvor jeg bare købte alle mulige bøger, mange flere end jeg overhovedet kunne nå at læse. Og også bøger jeg måske ikke havde så meget lyst til at læse lige der, men troede jeg måske ville få lyst til en dag. Det kom nok af ønsket om bare at have mange bøger, come what may. Så nu har jeg et kæmpe backlog af ulæste bøger, som jeg langsomt får sorteret lidt ud i. Jeg køber stadig mange bøger, men for det meste får jeg dem læst ret hurtigt. Jeg tror dog aldrig, jeg når til et punkt, hvor jeg nogensinde har læst alle de bøger jeg ejer.

  2. sorttale

    Sikke et fint indlæg. Du virker så fattet og velovervejet :D
    Jeg køber 120% sikkert for mange bøger. Eller, jeg synes personligt ikke det er “for” mange, men flere end jeg når at læse. Det stressede mig en del før i tiden – på den anden side er det nu jeg kan gøre det.

  3. Lisbeth Maja Sørensen

    Jeg har tidligere forsøgt mig med bogkøbestop, men det blev ikke nogen succes, fordi jeg kunne ikke overholde det ret længe.
    Denne gang er jeg nødt til at holde det i lang tid,da jeg har masser af købte bøger, som jeg endnu ikke har læst, men om jeg så kommer til at overholde det denne vil tiden jo vise.

  4. Noelia Alonso

    I buy too many books and it makes me both ashamed and excited because I know I buy too many books but I’m interested in all of them. However, it’s not a steady thing. As you, some months I buy nothing but then, others I just fill my basket with way too many of them. I wish sometimes that I could use libraries but reading completely in English makes it so difficult because the ones where I live don’t stock them which is a shame. If I lived in the UK for example, I know libraries would be my first choice most of the time

Skriv et svar

