“Evna” (Ravneringene #3) af Siri Pettersen


“Evna” af Siri Pettersen fra forlaget Gyldendal, udgivet i 2015 . Bogen er tilsendt af forfatteren.

Siri Pettersen har begået en fængslende fantasyserie, hvor verdeners adskillelse ikke forhindrer en haleløs pige i at kæmpe for retfærdighed og kærlighed. Odinsbarnet Hirka har længe været på en lang rejse. Da hun opdagede sandheden om, hvorfor hun er haleløs, har hun rejst gennem ravneringene ind i menneskenes verden. Nu er hun endnu en gang rejst gennem ringene og endt i de ligfødtes rige, der er en kold, hierarkisk verden, hvor foragten for svaghed regerer. Selvom Hirka kæmper for at genoprette den brudte orden og forhindre krige i at udbryde, længes hnedes hjerte efter Rime i Ymslanda. Men Hirkas hjertelængsler må vendte, for de ligfødte er villig til at gå i krig for at besidde evnen.

Pettersen skriver på en helt særlig måde, som jeg har svært ved at beskrive med ord. Der er en simpelhed over hendes ord, som alligevel gang på gang rammer mig hårdt og uventet. At læse hendes bøger på norsk var ingen hindring andet end, at den sætte mit læsetempo en smule ned. På grund af den uforudsigelig lethed, der hviler over hendes ord, er det let at lade sig opsluge af bogens handling. Dertil kommer forfatterens evne til at skabe interessante og nuancerede karakterer. Selvom det ofte står klart, hvem der er de gode, og hvem der er de onde, er disse langt fra sorte og hvide.

“Døden var en visshet som så ut til å forundre ham.”

Som udgangspunkt har jeg svært ved at forblive interesseret i en historie, når handlingens perspektiv deles mellem to eller flere karakterer, men med Pettersens trilogi var det aldrig tilfældet. Hver karakter er interessant og bidrager med noget itl den overordnede historie. Når man skriver en episk historie som denne, kan man som læser grue en smule for slutningen, for hvordan skal det nogensinde blive godt igen? Siri Pettersen skriver dog med stor overbevisning og skaber den helt rigtige slutning til et eventyr, der har været længe undervejs. Den var bare helt rigtig.

“Evna” er en værdig slutning til det eventyr, som forfatteren igangsatte med “Odinsbarn”. Ordene til at beskrive min læseoplevelse har været længe undervejs, og jeg er ikke sikker på, at jeg endnu helt har fundet dem. Bogen og dens ord blev siddende i min krop længe efter det sidste punktum, og jeg havde svært ved helt at slippe den. Forfatteren formår ikke kun at skrive et episk eventyr om det klassiske opgør mellem de gode og de onde. Hun formår også at skrive om vigtige og aktuelle tematikker, som er tilsvarende klassiske. Hirkas historie er nemlig fyldt med forskelligheder på tværs af verdener med en altoverskyggende kærlighed, der er værd at tro på. Pettersen viser, at intet menneske er ensidig og at forskelligheder ikke behøver at være en udfordring, der skal overkommes, når hjerterne der banker i os alle er ens.

“Hirka hadde en uggen følelse av at livet hennes balanserte på en knivsegg hun ikke engang kunne se.”

Ikke alene har Hirkas historie fået en helt særlig plads i mit hjerte, det samme har hun. Hendes figur krøb ind under huden på mig, så vores hjerter bankede som et, og da jeg lukkede bogens sider, mærkede jeg et afsavn men også en følelse af trøst. “Evna” er ikke slutningen, men derimod en begyndelse og ravneringene er ikke kun fiktive portaler mellem verdener. Det samme er bøgerne, og jeg glæder mig til at gense Hirka og Rime igen. Lige siden jeg for første gang fulgte i Hirkas fodspor i “Odinsbarn”, har hendes historie været svær at slippe. Pettersens fantasi er grænseløs og åbner hele tiden op for noget nyt og uventet, som gang på gang overrasket og fascinerer. “Evna” er fængslende læsning.

3 thoughts on ““Evna” (Ravneringene #3) af Siri Pettersen

  1. Karina Petersen

    Det lyder virkelige, som en helt fantastisk trilogi! Jeg går og tripper over, om jeg skal læse serien. Jeg har “Råddenskab”, men mangler “Odinsbarn” – men den må jeg vist snart have købt!

    1. Nikoline

      Det er virkelig også en god trilogi fyldt med eventyr og opgør. Den er et absolut must for læsere af fantasy.
      HVordan kan det være, at du har bog to stående og ikke den første?

      1. Karina Petersen

        Jeg var så heldig at få bog to til bogbloggertræf sidste år 2016, men der er jo ikke noget ved, at læse bog to først, så jeg må lige have anskaffet bog et :-)

Skriv et svar

