Afsked med marts: en gennemgang i læseglimt

Marts var en lang måned, en hurtig måned, en måned, der flød over af simple hverdagsglæder, som da læseklubben kom for at fejre min 25-års fødselsdag og samtidig tale om månedens bog, og min jyske familie, der også kom til fødselsdag. En af månedens mange glæder bestod også i en fejringsfrokost med verdens bedste  forlagskollegaer, og da Emil efter en uge i Spanien med arbejdet kom hjem. Jeg har også været i biografen med Helene for at se La La Land, som var en virkelig dejlig film. Marts markerede også den første store milepæl i mit speciale, som jeg er nu er over halvvejs med. Selvom det fylder mest i min hverdag, har jeg alligevel fået læst adskillige bøger, som ikke er specialerelaterede. Den bedste bog jeg læste var uden tvivl Patrick Ness’ nyeste roman, “Release”, som udkommer i starten af maj, men også “Vores kemiske hjerter” af Krystal Sutherland, som udkommer i starten af april, var noget helt særligt. Jeg var også ret begejstret for “History is All You Left Me” af Adam Silvera og “Kamp til strengen” af Elle Kennedy.

“Release” var en helt særlig oplevelse, og Ness’ mest personlige bog til dato. Den gav mig åndenød, fik mig til at grine og græde, og jeg er enormt beæret over at have et arbejde, hvor vi udgiver den slags litteratur. Jeg tilbragte en enkelt aften med bogen, og da jeg lukkede den kunne jeg sagtens have startet forfra. Det er så stærk en bog, at jeg mangler ord. Den har fået en særlig plads i mit hjerte. “Vores kemiske hjerter” efterlod mig hulkende med sine smukke ord, sine barske virkelighed og ønske om at fortrænge den, og jeg elskede hvert et øjeblik i selskab med den.

Læseklubben mødtes hos mig til tapas og vin for at tale om “A Long Way to a Small, Angry Planet” af Becky Chambers, som der var blandede meninger om. Jeg var ret begejstret for bogen, imens andre kede sig og fandt den langsom eller intetsigende. Bogen blev en kærlig påmindelse om, hvorfor litteratur er fedt. I øvrigt var pigerne så søde at forære mig Neil Gaimans seneste bog om nordisk motologi samt en kurv fyldt med godter. I april skal vi læse og tale om “I love Dick” af Chris Kraus, som jeg virkelig ser frem til at læse, selvom jeg endnu ikke ved, hvad jeg skal forvente mig af bogen.

April bliver en måned med mere specialeskrivning, men jeg planlægger også at holde fri og trække vejret i weekenderne, sådan som jeg hele tiden har gjort. Foruden at skulle mødes med læseklubben og deltage i Dewey’s 24-Hour Read-a-thon, har jeg faktisk ikke de store planer. Til gengæld er jeg allerede nu begyndt at planlægge min læsestak til Deweys læsedøgn i månedens sidste weekend dog uden, at jeg helt har besluttet mig for, hvilket bøger jeg gerne vil læse.

Læste eller oplevede du noget særligt i marts? Og Planlægger du også at deltage i Dewey’s 24-Hour Read-a-thon?

8 thoughts on “Afsked med marts: en gennemgang i læseglimt

  1. Noelia Alonso

    Happy belated birthday! I also watch La La Land this month but I thought it was too hyped up and although I enjoyed it, I was also somewhat underwhelmed by it. I’m planning on participating in the Dewey’s as well, I hope nothing gets in my way

    1. Nikoline

      Thank you!
      La La Land is very hyped, and it hard not to feel slightly disappointed after watching it. Not at it’s a bad film in any way, because I really did enjoy it, but simply because the hype makes it almost impossible to be fully pleased. Dewey’s Readathon is going to be a lot of fun. I’ll make sure to follow your reading.

  2. Kirstine

    Jeg er jaloux over du allerede har læst Release! Jeg glæder mig som et lille barn! Jeg er glad for, at du også kunne lide “A Long Way To A Small Angry Planet”, den bog var noget helt særligt for mig, lidt som du siger, den minder en om, hvorfor litteratur er fedt. Det lyder til du har haft en fantastisk Marts <3 Og tillykke med fødselsdagen og held og lykke med specialet :)

    1. Nikoline

      Tak, mus. 💜 Det bliver godt at ses igen. Jeg er virkelig spændt på vores april-bog.

  3. Malene H

    That’s it, jeg bliver simpelthen nødt til at få fingrene i ‘Vores kemiske hjerter’!
    Og ‘Release’ – jeg glæder mig SÅ meget til den bog, selv om jeg nu er lidt nervøs for den følelsesmæssige rutjsebanetur du beskriver.

    Det er skønt at høre, at du har haft sådan en rar marts måned. <3

    1. Nikoline

      “Vores kemiske hjerter” er virkelig en dejlig bog. Virkelig! Jeg græd som pisket. “Release” er ligeledes en fantastisk bog, og en klar genistreg fra Ness’ side. Han kan altså et eller andet helt fænomenalt som gør, jeg sjældent kan finde de rette ord til at beskrive det med. Glæd dig til den!

Skriv et svar

