The American Book Center, Amsterdam

Da jeg tilbage i november sidste år søgte på boghandlere i Amsterdam, var The American Book Center et af de første forslag, der dukkede op i mit søgefelt og uden at vide, hvad butikken havde at byde på, nedskrev jeg adressen. The American Book Center ligger tæt på en af Amsterdams mest travle shopping gader, men en smule afsides det travle menneskemylder. Butikken er dog ikke svær at finde på grund af det blåskinnende neonskilt, der er meget iøjefaldende. Butikken strækker sig over to etager med et overvældende udvalg af fantasy og science-fiction bøger, og jeg kunne med lethed have købt mig fattig i på butikkens anden sal, som også tog mig med storm. Her kan man også købe en blind date med en bog, som er pakket ind i anonymt papir, hvorpå der står skrevet enkelte nøgleord om bogen. Det er et tiltag, jeg før har set, og det er sådan en fin måde at opdage potentielt gode læseoplevelser på.

Jeg købte faktisk ikke noget i butikken, men nøjedes i stedet med at suge til mig af stedet og dets atmosfære. Butikken henlå nemlig i stilhed, kun afbrudt af en svag summen af lette fodtrin mod gulvbrædderne og små bump fra bøger, der blev løftet fra og sat tilbage på deres plads. Ikke fordi den ikke var mennesker i butikken, for det var der, men fordi de var så optaget af at spore sig frem til en bestemt titel, bladre i bøgerne eller stod fordybet i bagsideordene på en bog. Jeg var så forgabt i butikkens første sal, at jeg aldrig fik forvilde mig videre rundt i butikken, der ellers var temmelig stor. Men det er nu også okay, for jeg fik hvad jeg kom efter: en boghandleroplevelse som er værd at huske på og mindes.

The American Book Center kan findes på Spui 12, 1012 XA i Amsterdam. Butikken har åben alle ugens dage med varierende tidspunkter. De åbner dog typisk klokken 10:00 og frem til 20:00 med undtagelse af søndag.

5 thoughts on “The American Book Center, Amsterdam

  1. Rikke

    For filan. Nu er jeg jo nødt til at rejse til Amsterdam for at købe den der date med postapokalyptisk Afrika… typisk.

  2. Kiki

    Den boghandel er fantastisk! Da jeg boede i Amsterdam elskede jeg også at tage et smut forbi

Skriv et svar

