“Kamp til stregen” (Off-Campus #4) af Elle Kennedy


“Kamp til stregen” (org. titel “The Goal”) af Elle Kennedy, udgivet af forlaget Flamingo i 2017 (org. udgivet i 2016). Læst på dansk — originalsproget er engelsk.

Sabrina James har planlagt sin fremtid ned til mindste detalje. Hun balancerer på et knivsæg, for at få skole og adskillige fritidsjobs til at passe sammen. Hendes plan omfatter helt sikkert ikke en populær toplækker ishockeyspiller, men i forsøg på at glemme sine egne tårnhøje forventninger og sin stramme tidsplan, hengiver Sabrina sig til John Tucker i hans bil. Tucker har det fint med livet uden for ishockeybanens rampelys, men da Sabrina bliver gravid har han ikke tænkt sig at sidde over. Problemet er, at der er lås og slå på Sabrinas hjerte, som er alt for stædig til at tage imod hans hjælp. For at vinde hendes hjerte, bliver Tucker nødt til at overbevise hende om, at visse mål skal man være to for at nå.

Elle Kennedy skriver vanedannende romaner. “Dømt ude” efterlod mig helt ude på kanten af stolen med sin afslørende slutning for den fjerde bogs handling, og jeg hev mig selv i håret over ikke at have den næste bog liggende. Sabrina James er en stærk heltinde; hun er stædig og hårdtarbejdende i lige så høj grad som hun er en lukket bog. John Tucker stjal ligeledes mit hjerte. Han er på mange måder lig sine holdkammerater, som er hovedpersonerne i de forrige tre bøger, og alligevel er han helt sin egen. Han er gammeldags, respektfuld og velopdragen. På trods af sin alder, har han ikke i sinde at sidde på bænken, da Sabrina bliver gravid, men det betyder ikke, at han er både bekymret og bange.

“Størrelsen på ens pengepung gør hverken fra eller til. Vi lider allesammen. Vi elsker allesammen. Vi er ens. Og din fortid, hvem du bor sammen med, og hvor du kommer fra, det behøver ikke betyde noget. Du skaber din egen fremtid, og jeg vil gerne se, hvor den vej fører dig hen.”

Sabrinas liv er kaotisk; hun har mange jern i ilden som en investering i fremtiden og en virkelighedsflugt fra nutiden. Husets fire vægge virker klaustrofobiske på hende, hvor hendes stedfar udsender konstante faresignaler. Jeg elsker hende for at tage kampen op mod sin baggrund og ikke bare håbe på en bedre fremtid men arbejde for den, selvom hendes ihærdighed grænser sig til at være alarmerende. Hun er en stærk kvinde, der har sine fejl, og jeg beundrede hende fra start til slut. Hun står i en umulig situation, og selvom nogen nok vil kalde hendes håndtering af den unødvendigt dramatisk, så forstår jeg hende godt. Hendes fremtidsplaner ændrer sig i det øjeblik hun bliver gravid, og selvom der skal to til at skabe et barn, føler hun ikke, at hun kan tage Tucker med sig i faldet.

Jeg beundrer Elle Kennedy af mange grunde, og en af dem er hendes evne til at tage Sabrina og Tuckers graviditet og vende den til noget positivt, uden at graviditeten bliver noget negativt. Naturligvis ændrer den på en masse i begge deres fremtidsplaner, men er det nødvendigvis dårligt? Det bringer dem sammen, giver dem begge den nødvendige plads til at udvikle sig og i sidste ende det liv, som ingen af dem kan undvære. Jeg finder det også beundringsværdigt, hvordan Kennedy arbejder imod forventningen om at fyrer i Tuckers position ikke kan håndtere at blive forældre i en tidlig alder. Det er på mange måder forfriskende uden at hendes fremstilling bliver et urealistisk glansbillede.

“Da han kysser mig, er det ikke som de kys, vi tidligere har delt. De var rå, hede og ladet med sex. Dette kys er blødt som blomsterblade og sødt som den sirup, han har hældt ud over sine ord. Det føles, som om han hælder litervis af ømhed ud over mig. For hver gang han trykker sine læber mod mine, gentager han sit løfte om at give mig mere, end jeg beder om. Og det er at blive kysset sådan, sødt, ømt og betænksomt, der skræmmer mig mere end noget andet, jeg nogensinde har følt. “

Som det typisk er med Elle Kennedys romaner, er der en forventning om, at de to hovedpersoner finder sammen, og det som gør historierne interessante at læse er vejen dertil. Det samme gælder for “Kamp til stregen” som ikke bare viser den kamp Tucker må kæmpe for at overbevise Sabrina om, at de skal klare graviditeten sammen, men også den kamp det må være pludselig at blive forældre. Der følger en masse overvejelser med, men Kennedys roman er ikke kun et babydrama. Den er tilsvarende erotisk som de andre bøger i serien, og jeg elskede den på lige fod med “Aftalt spil”.

Skriv et svar

