Boglige filmatiseringer jeg ser frem til i 2017

Det er altid med en hvis nervøsitet, når bøger skal filmatiseres, for frygten for en dårlig filmudgave af ens yndlingsbøger er næsten ikke til at bære. 2017 byder dog på en række boglige filmatiseringer, som jeg venter spændt på. Nogle af dem er allerede udkommet, imens jeg stadig venter tålmodigt på resten, som du kan læse om lige her:

Film

  • My Cousin Rachel. Jeg var nær ved at falde ned af stolen, da jeg så traileren til denne filmatisering. Daphne du Maurier er en af mine yndlingsforfatter, og “My Cousin Rachel” er en af mine yndlingsbøger (trailer).
  • We Have Always Lived in the Castle. Filmen er allerede blevet filmet, og meget mere har jeg ikke kunne finde på den. Sherley Jackson er en mester i at fortælle historier, der kryber ind under huden på sin læser og efterlader dem skælvende, og denne bog er ingen undtagelse.
  • Hidden Figures af Margot Lee Sheerly. En film om afroamerikanske kvinder, der arbejder som computere hos NASA og kæmper for deres rettigheder som mennesker? Det lyder som en god film. Bogen har jeg endnu til gode, stående i min bogreol, og filmen får min klareste anbefaling (trailer).
  • The Circle af Dave Eggers. Det er sjovt, når det er filmatiseringen, der vækker interessen for en bog og ikke den anden vej rundt. Jeg havde forlængst afskrevet Eggers bog inden jeg overhovedet havde læst den, men en film med både Tom Hanks og Emma Watson gør det svært ikke at blive bare en smule nysgerrig på bogen (trailer).

Tv-serier

  • The Handmaids Tale af Margaret Atwood. Jeg mangler altid ord til at beskrive denne bog med, men jeg ved dog med sikkerhed, at jeg har svært ved at vente på tv-serieudgaven (trailer).
  •  A Series of Unfortunate Events af Lemony Snicket. Er det underligt at glæde sig til filmatisering af en bogserie, som man aldrig har læst? Jeg glæder mig i hvert fald til at se Sinckets skøre verden folde sig ud på Netflix, og jeg er allerede godt i gang med serien, dog uden at jeg jager igennem den.
  • American Gods af Neil Gaiman. Jeg synes ikke, at denne er Gaimans stærkeste bog, selvom det er den brede befolknings mening, men historien er alligevel så tlipas forunderlig til at fange min interesse, og det ser ud til, at filmholdet virkelig har formået at indfange essensen af Gaimans skøre gudeverden.  (trailer).

Hvad med dig? Hvilke boglige filmatiseringer ser du frem til i løbet af året?

9 thoughts on “Boglige filmatiseringer jeg ser frem til i 2017

  1. Piskeriset

    Interessant – jeg havde ikke hørt om filmatiseringen af de to første bøger, før jeg læste om dem her. Dem vil jeg overveje at se :)

    Personligt glæder jeg mig til filmatiseringen af ‘The Dark Tower’ af Stephen King. Er i gang med at læse serien (som i bedste King-stil består af meeeget tykke bøger, så det tager en del tid), men altså – hovedpersonerne i filmatiseringen spilles af Idris Elba og Matthew McConaughey… det kan kun blive godt :)

    Mvh.
    Den lille Bogblog

    1. Nikoline

      My Cousin Rachel er i øvrigt en helt fantastisk bog. Alene tanken om den giver mig lyst til at læse den.

      Jeg mener faktisk, at jeg tilbage i gymnasiet læste he Dark Tower, men jeg brød mig heller ikke om den. Jeg er generelt ikke så stor en King fan, men castet til filmen ser meget spændende ud.

  2. Victoria Larsen Stoe

    Gleder meg SÅ til The Handmaid’s Tale <3 og helt enig angående å ville lese The Circle pga filmatiseringen! får bestille den hjem snart så jeg rekker å lese før filmen kommer ut :)

    1. Nikoline

      Den ser virkelig også fantastisk ud. Det skal bare blive godt!
      Jeg var ikke så vild med bogen, men jeg er ret spændt på at se, hvad de gør med filmen. Og Tom Hanks og Emma Watson på rollelisten lyder jo lovende.

  3. Rikke (Jorden rundt i 100 bøger)

    Jeg venter også spændt på The Handmaids tale. Bogen er kuldegysende fantastisk. Der ligger en gammel filmatisering (fra 90 tror jeg) på Youtube. Den er VIRKELIG dårlig.

    Og så er jeg vist efterhånden det eneste menneske i verden der ikke har læst Neil Gaiman … det må jeg vist snart få lavet om på :)

    1. Nikoline

      Det er den nemlig! Og i forhold til filmatiseringen på YouTube tror jeg, at jeg springer over. ;)

      Neil Gaiman har skrevet meget, så det kan måske også være lidt angstprovokerende at skulle starte på hans forfatterskab? American Gods vandt aldrig mit hjerte helt, selvom serien ser fantastisk ud. Jeg kan varmt anbefale Stardust, Neverwhere og Coraline som steder at starte med ham.

      1. Rikke

        Såmænd ikke angstprovokerende. Han passer bare ikke lige i det projekt jeg har kørende lige nu. Men jeg tror at Neverwhere skal være en af de bøger jeg læser i år “bare fordi” :)

    1. Nikoline

      Uh ja, det er jo sådan set også en boglig filmatisering. Den havde jeg helt glemt! Den glæder jeg mig også til.

Skriv et svar

