“Dømt ude” (Off-Campus #3) af Elle Kennedy


“Dømt ude” (org. titel “The Score”) af Elle Kennedy, udgivet af forlaget Flamingo i 2016. Læst på dansk — originalsproget er engelsk.

Dimitionen ligger lige rundt om hjørnet, og Allie Hayes ved ikke, hvad hun skal stille op med sig selv efter den. Hendes hverdag bliver også mere klaustrofobisk af et længerevarende parforhold, der gennem årene har bestået af evige skænderier og genforeninger. Men nu er det slut, og imens Allie stadig slikker sine sår, ender hun i armene på ishockeyspilleren Dean Di-Laurentis, der er konge af engangsknald og en rigtig player. Efter deres nat, er Dean sulten efter mere, imens Allie bare vil være venner. Da hans liv tager en uventet drejning, indser han, at det måske er på tide at holde op med udelukkende at fokusere på scoringen og i stedet sætte alt ind på kærligheden.

Elle Kennedy har gjort det igen! Med stor overbevisning fører hun sin læser tilbage til Briar Universitet for at lede to modsætningspar sammen og skabe elektrisk kemi. Hvad der begynder som et engangsknald og intentionen om at være venner, gentager sig langsomt, åbner op for deres hjerter og får dem til at banke hurtigere. Det er i bund og grund på samme måde, som Kennedy skriver; hun kommer hurtigt fra start i et feberhedt fyrværkeri, for derefter at vinde læserens hjerte med sine to skæve hovedpersoner. For vanen tro er hverken Allie eller Dean så perfekte, som de ellers kan synes. Dean kæmper med et spøgelses fra fortiden, der pludselig dukker op og dominerer hans verden, imens Allie forsøger at vriste sig fri af en, der for længst burde have forladt hendes liv.

“Jeg ser op og hold da kæft. Jeg glemmer næsten hvordan man trækker vejret.”

“Dømt ude” handler i tilsvarende grad som “Lagt på is” om tiltrækningen mellem de to hovedpersoner, men den handler i lige så høj grad om at turde lukke kærligheden ind, når den pludselig banker på. På trods af deres inviduelle baggrund kunne jeg alligevel ikke undgå at føle, at Dean mindede meget om John Logan i “Lagt på is”. Han er tilsvarende en charmetrold og scorekarl, der kan få alle de kvinder han vil, og Dean var i det store hele den samme person på det punkt. Universet er selvfølgelig ikke forbeholdt en konge af engangsknald, men i Kennedys univers kan det hurtigt blive klaustrofobisk med to. Selvom der er visse ligheder mellem Dean og John Logan, er jeg stadig imponeret over forfatterens evne til at skabe fyldige og forskellige karakterer inden for så smalle rammer.

Det bedste ved Elle Kennedys bøger er, at jeg ved, der venter mig en god historie, der vil få mine kinder til at brænde, som vil få mig til at grine og som endda også vil give mig tårer i øjnene. Jeg ved ikke, hvad det præcist er, som Kennedy kan, men hun skriver så overbevisende – selv når jeg en sjælden gang tager mig selv i at rulle let med øjnene – og hun vinder mit hjerte gang på gang med sine historier. Jeg tror på hendes ord, hendes karakterer og kærligheden mellem dem. “Dømt ude” adskiller sig alligevel fra de to forrige bøger i serien, og det skyldes dens slutning, som er er et direkte afsæt for fjerde og sidste bog i serien. Det er en cliffhanger uden lige, der sætter Allie og Logans historie på pause, men som samtidig kompencere for dette ved at give dem taletid i den afsluttende bog.

“‘Jeg mener det,’ fortsætter han. ‘Hold op med at nedføre dig selv og din lyst. Og fuck ordet billig. Folk skal sgu have love til at dyrke sex, når de har lyst, så tit de har lyst og med det antal af partnere, de nu har lyst til, uden at blive stemplet med noget overhovedet.'”

Kennedys bøger fungerer på den måde, at de tager afsæt i to karakterer fra Briar Universitet, imens bipersonerne er karaktererne fra de forrige bøger, men med “Dømt ude” kunne jeg ikke undgå at føle, at disse ikke fyldte i samme grad, som i de tidligere bøger. Det kan skyldes, at Allie og Dean forsøger at holde deres forholde hemmeligt. Noget andet jeg virkelig beundrer Kennedy for, er hendes evne til at skabe karakterer med stor selvindsigt. Selvom Dean er en player, så behandler han de kvinder ordentligt, som han er sammen med, og han går endda så langt som til at sige, at sex for ham handler lige så meget om kvinden, og der er ikke blot tale om tomme ord. Deans tilgang til sex er nemlig et spejl af dette. Det er noget, som også er gennemgående for alle de mandlige hovedpersoner i Off-Campus, og jeg elsker det.

Skriv et svar

