Hvad lægger jeg vægt på i mine anmeldelser?

img_5362

Det er svært at sige med sikkerhed, for det er aldrig det samme, der gør udfaldet. Sommetider er det en sikker følelse i maven, der melder sig hurtigt og andre gange kommer snigende, lyden af mit hjerte der hamrede af sted ved lyden af klare ordspil, eller blot en udefinerbar fornemmelse, der hvisker mig blidt i øret at denne bog er noget særligt. Andre gange står det mig langt klare; nogle bøger vurderer jeg på baggrund af hvor hurtigt jeg læser dem, efter i hvor høj en grad de opslugte mig, imens jeg andre gange vurderer dem på baggrund af plot, sprog eller andre tekstlige elementer. Mine vurderinger af bøger er sjældne konsekvente men snarer et stort roderi, der begrænser sig til den enkelte bog, og som giver mening for mig. Hvis jeg skar alle bøger over en kam, ville mine vurderinger af dem adskillige sig fra hvordan det virkelig forholder sig. Jeg tror ikke, at alle bøger skal vurderes ud fra de samme kriterier. Hvis jeg læste bøger for deres litterære kvaliteter, ville ethvert klassisk værk befinde sig på listen over mine yndlingsbøger, og sådan forholder det sig ikke — langt fra! Jeg ville læse bøgerne alene fordi de har haft stor indflydelse på litteraturhistorien, men det betyder ikke ikke nødvendigvis, at den enkelt klassiker er en god bog. Blandt andet fandt jeg D.H. Lawrences “Lady Chatterly’s Lover” helt utålelig i måden, hvorpå forfatteren fejlbarligt forsøger at give kvindens seksualitet en stemme i en tid, hvor det var et kontroversielt emne, og måden han gør det det på er ud fra sin egen forståelse som mand af kvindens seksualitet. Jeg tror heller ikke, at klassiske værker nødvendigvis skal vurderes ud fra dens tempo eller hvorvidt handlingen er handlingsdrevet, sådan som en fantasyroman måske ville det, fordi det er en type roman, der åbner for en tidslomme og indfanger et fortidsfjernt øjebliksbillede.

Hvis jeg som læser derimod lagde vægt på faktualitet i min læsning, ville ethvert eventyr om magiske bønnestager og bestøvlede katte og enhver fantasyhistorie om drager og eleverfolk falde til jorden med et brag, hvor jeg ville loveprise dem alle for deres handlingsmættede historier, hvis handlingen var den afgørende faktor. Da jeg læste Tamora Pierces Alanna-bøger, færdiggjorde jeg hver bog på blot et par timer, hvortil en veninde konstaterede, at de nødvendigvis måtte være gode, siden jeg havde læst dem så hurtigt, men sådan forholdte det sig ikke. Jeg læste dem hurtigt fordi de er korte og ukompliceret i sprog og opbygning, og hvis læsehastigheden af en bog afgør, om den er god, ville jeg blive nødt til at udelukke en lang række vidunderlige bøger, som jeg måtte bruge længere tid på, fordi kompleksiteten var mere omfattende. Det ville være bøger som “The Luminaries” af Eleanor Catton, der dokumenerer nattehimlens bevægelser, månens faser og planeternes positioner, og karaktererne spejler sig i et kæmpemæssigt stjernekort. Jeg følger ingen vant formular, når jeg anmelder en bog, og selvom min måde at opstille mine anmeldelser følger en formel i sit udtryk, så er jeg ikke mere patentlig med opsætningen, end at jeg bryder mit eget mønster for at give plads til ordene eller manglen på samme. Det som jeg lægger vægt på i mine anmeldelser er mindre håndgribeligt, men dog konkret i måden hvorpå de rør mig. Da jeg første gang begyndte at anmeldebøger tilbage i 2009, forsøgte jeg at holde dem saglige og objektive, noget jeg sidenhen har opgivet, fordi læseroplevelser for mig er noget personligt, og det hverken kan eller skal sagliggøres. Det er for mig et umuligt projekt, som jeg ikke vil forsøge at realisere, for det kan jeg ikke. Siden da har ordne strømmet igennem mig langt mere ubesværet, på trods af jeg ikke følger en formel, når jeg læser og anmelder.

Hvad med dig? Hvad vurderer du bøger ud fra? Er der tale om særlige kriterier, er det handlingen, sproget, eller er det noget helt andet og knap så håndgribeligt, som jeg selv?

img_5362

4 thoughts on “Hvad lægger jeg vægt på i mine anmeldelser?

1. Kirstine

Jeg tror, jeg har det meget ligesom dig, hvor jeg har fokus på det mere personlige, og hvad de sagde mig, som individ. Fremfor at være mere saglig eller objektiv. Jeg plejer at finde det, der gjorde indtryk på mig – om så det var godt eller skidt, og så har jeg også fokus på elementer, der kan betyde noget i en større sammenhæng, som f.eks. diversitet.

Og så prøver jeg altid at give dem, der læser mine indlæg, den info om bogen jeg føler de skal bruge, for at vurdere om den er noget for dem. Men derudover er det primært bare, hvad der rørte mig i den, og hvad jeg selv følte var vigtigt. Og så vurderer jeg ofte bøger ud fra forskellige kriterier, alt efter hvilken genre de tilhører.

Det er virkelig ikke let at beskrive!

1. Nikoline

Det er virkelig også svært, synes jeg, at præcisere nøjagtigt det, som gør udfaldet for ens anmeldelser. Det er noget, vi har talt rigtig meget om på min uddannelse, dog ikke lige i forhold til at anmelde, men derimod hvordan man som menneske tilgår litteratur. Der er ingen, der læser den samme bog ens, ser de samme billeder på nethinden eller får det samme ud af bogen. Jeg synes, at det er virkelig interessant, fordi det også netop er det, der gør litteratur spændende at debattere og tale om.

God pointe med at give den nødvendige viden til læseren, sådan at de selv kan vurdere, om bogen er noget for dem. Det prøver jeg også selv at gøre ved (forhåbentligt) at efterlade dem med den følelse, som bogen gav mig.

2. Rikke

Helt klart en følelse i maven. Jeg kan vurdere en bog positivt på et spændende plot, der får mig til at vende den ene side efter den anden til langt ud på natten. Eller på finurlige sprogblomster, der får mig til at stoppe læsningen for hver side og stirre ind i væggen i 5 minutter, mens jeg fordøjer dem. Det kan være kærlighed ved første blik til personer, der bliver lyslevende på siderne, eller steder jeg får lyst til at besøge. Det kan være en bog der får mig til at tænke over ting jeg ikke før har tænkt på, eller se en anden side af en problemstilling, som jeg troede jeg havde en holdning til.

Det er faktisk noget jeg har tænkt en del over, for jeg har jo ikke skrevet boganmeldelser siden folkeskolen. Jeg brød mig egentlig ikke særlig meget om dansk i gymnasiet, og jeg har ingen formel litterær eller sproglig uddannelse. Kan man så overhovedet skrive boganmeldelser? Det er helt bevidst at jeg ikke giver stjerner, for det vil altid være en subjektiv vurdering. Jeg vil så nødig give 1 enkelt stjerne til en bog jeg ikke brød mig om, og dermed forhindre an anden i at læse den – det kunne jo være den helt rigtige bog for dig :)

1. Nikoline

Er der ikke også et ordsprog, der handler om at følge sin mavefornemmelse, når alt andet svigter? Måske er det noget jeg bilder mig ind, men jeg kan nu meget godt lide tanken. At følge sin mavefornemmelse er sjældent en dårlig idé.

I forhold til om man kan skrive boganmeldelser uden at have en uddannelse bag sig, så vil jeg til enhver tid stemme i med et klart ja. Ja, man kan sagtens anmelde noget uden en uddannelse. Jeg har de sidste fem år arbejdet intenst med litteratur, men jeg er ikke skolet i at skrive en anmeldelse, og det tror jeg i bund og grund heller ikke kan man blive. Vurderinger vil altid være subjektive, og det kan man ikke skole. Jeg mener dog sagtens, at man kan give stjerner i sine anmeldelser og stadig være subjektiv, men jeg kan godt lide din pointe med ikke at forhindre andre i at læse en bog, der kunne vise sig at være deres drømmebog. Det er også selv derfor, at jeg ikke giver stjerner, fordi jeg gerne vil overlade det til læseren selv at vurdere ud fra mine ord, om bogen er noget for dem.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo