Afsked med januar: en gennemgang i læseglimt

Når jeg ser tilbage på januar, kan jeg dårligt forstå, hvordan jeg ikke for længst har mistet pusten — eller måske har jeg, eftersom at i skrivende stund ligger syg. Min måned blev ikke alene skudt i gang med et festfyrværkerinytårsaften, men allerede den første dag fik Emil og jeg nøglerne til vores nye lejlighed og dagen efter flyttede vi ind. På tredje dagen gik turen til Amsterdam på en forlænget weekend, og jeg forelskede mig virkelig i byen med sin karakteristiske arkitektur og mange kanaler. Byen er ikke kun fyldt med skønne boghandlere, men også mange seværdigheder, og alene det at slentre en tur igennem byen uden en destination er en oplevelse i sig selv. Noget af det bedste ved rejsen, hvor klivcéagtigt det end måtte lyde, var at komme hjem igen, fordi det var til den nye lejlighed.

I forbindelse med flytningen blev alle mine bøger løbende pakket ned i kasser, og jeg glædede mig til jeg langt om længe kunne sætte dem tilbage i mine bogreoler i det nye hjem. Det gjorde også, at da flyttekasserne var tømt for bøger, var der faktisk ikke ret mange tilbage. Vi har stadig et par stående, hvoraf der er bøger i et par af dem, som jeg skal have nye reoler til for at have plads til. Flytningen og min udenlandsrejse har også haft påvirket min månedlig læsning. Jeg har i løbet af januar læst ti bøger, hvoraf fire af dem har været nogle af forlagets udgivelser, som jeg har arbejdet med i marketing. Af de resterende seks bøger fra min egen bogreol, som jeg var ret begejstret for “The Crimson Petal and the White” af Michel Faber, “Cinder” af Marissa Meyer og “Illuminae” af Amie Kaufman og Jay Kristoff.

Mit praktikforløb på forlaget Gyldendal har også nået sin ende, men mit forlagseventyr stopper heldigvis ikke der. Fra i morgen arbejder jeg på forlaget som konsulent, og jeg er så taknemmelig for forsat at kunne arbejde med så dygtige mennesker, der inspirer på dagligbasis og som gør, at jeg hver morgen vågner op glad ved tanken om, at jeg skal på arbejde. Det har været fem måneder fyldt med udfordringer og læring, som jeg ikke ville bytte for noget i verden.

Forlaget HarperCollins Nordic var så søde at inviterer mig og en række andre bogbloggere og filmanmelder til særvisning på filmen Hidden Figures, som stjal mit hjerte. Filmen er baseret på bogen af samme navn, som er baseret på virkelig mennesker og deres liv. Begge fortæller historien om en gruppe afroamerikanske kvinder, der arbejder som “menneskelige computere” hos NASA, men deres hudfarve gør det svært for dem at udleve deres virkelig potentiale og nå stjernerne i verdensrummet. Ikke alene fortæller det historien om nogle virkelig interessante kvinder, men også hvordan netop disse kvinder var banebrydende for den amerikanske borgerrettighedsbevægelse. Jeg kan ikke anbefale filmen nok — særligt ikke i disse dage. Tusind tak til forlaget for invitationen!

Hvordan har din januar været? Har du oplevet eller læst noget særligt mindeværdigt i månedens løb?

5 thoughts on “Afsked med januar: en gennemgang i læseglimt

  1. Piskeriset

    Glæden ved at sætte bøger på plads på bogreolerne… Dejligt at I er faldet godt til ♥

    Min januar har været uden de vilde eventyr, og det er sådan set ok, for de næste par måneder byder på flere interessante oplevelser – såsom håndværkere der ombygger badeværelse de næste syv uger! :-O (godt det ikke påvirker min læsning… men det vil helt sikkert udfordre min tålmodighed :D).

    Mvh.
    Den lille Bogblog

  2. Bookworm

    Det lyder som en skøn måned – til trods for sygdom.

    Ser frem til at høre din mening om The Crimson Petal and the White – den har jeg også læst for nylig.

  3. Kirstine

    Åh, jeg vil også til Amsterdam! Blev helt forelsket i byen gennem dine billeder. Og SÅ meget tillykke med at være blevet konsulent hos Gyldendal, det er så fortjent <3

Skriv et svar

