“Heartless” af Marissa Meyer

img_5500

img_5302
“Heartless” af Marissa Meyer fra forlaget Feiwel & Friends, udgivet i 2016. 

Historien om pigen Alice, der en dag falder ned gennem et kaninhul er en velkendt historie for mange. Hendes historie er blevet genfortalt et utal af gange, men det samme kan man ikke sige om Hjerterdames. Marissa Meyer har skrevet en fortælling om Eventyrland længe før Alice kom der til og tog læseren med sig. Meyers historie begynder med den bagelystne Catherine, der er en af Eventyrlands mest eftertragtede unge kvinder på grund af sin families velstand. Selv er hun kun interesseret i at åbne et bageri med sin tjenestepige, men da Hjertekonge skal udvælge sig en brud, vendes der op og ned på hendes liv. Et mystisk væsen river sig løs og terroriserer landet, og konges hofnar får hendes hjerte til at banke. Catherines historie er historien om, hvordan Hjerterdamen blev gal.

Jeg har en forkærlighed for Lewis Carrolls historie om Alice og kaninhullet og hendes eventyr bag spejlet. Jeg har set utallige filmatiseringer, læst alverdens genfortællinger og nu også forelsket mig i Marissa Meyers ord, der ikke kun fik mit hjerte til at banke hurtigere, men som også nådesløst rev det itu. Ikke alene har hun skabt en fortælling, der udvider den verden som Carroll skabte, men den er også enestående i måden, hvorpå den bærer sig selv. Meyer formår at balancerer historiens forskellige elementer helt rigtigt, samtidig med at hun ikke ødelægger den historie, som i forvejen findes. Hendes karakterskildringer giver direkte associationer til Carrolls uforglemmelige skikkelser i den forunderlige verden, men samtidig evner hun også at gøre dem til sine egne.

“But hoping,” he said, “is how the impossible can be possible after all.”

Meyer gør brug af historien om Wabberwockyens kommen, Edgar Allan Poes “The Raven” og selvfølgelig alle de klassiske karakterer som Filurkatten, Den Gale Hattemager og Kålormen. Med gyngehestefluer, talende dyr og sindsoprivende teselskaber, er “Heartless” en fortælling om hvordan Hjerterdame kom til at sidde på Eventyrlands trone, og hvordan hun mistede forstanden, da hun mistede sit hjerte. Det er en beskrivelse, der gav mig bange anelser og en frygt for, at Meyer ville skrive en forudsigelig historie om en feberhed forelskelse, en listetyvs pludselige træk og en brat og hurtig slutning, men i stedet læste jeg en kompliceret fortælling om socialmobilitet, om drømme der knuses for at følge en sti valgt af andre, om familiære bånd, der brydes af ønsket om status og et menneskeligt mørke, der langsomt vokser sig større, til der til sidst ikke er andet end det uigennemtrængelige sorte ingenting.

Catherine fik mig til at tøve i første omgang, fordi hun på mange måder repræsentere alt det, som gør mig nervøs for at læse en bog. Hun er en ung kvinde af stor velstand og så vellidt i samfundet, at hun helt er blind over for sin egen skønhed, men hun er så meget mere end det. Hun er en pige med drømme og selvstændige tanker, der gør, at hun ikke tøver med at gå imod sin families ønsker om hendes fremtid i et forsøg på at få den ene drøm, der holder hende i livet, til at gå i opfyldelse: at åbne Eventyrlands mest prægtige bageri. Hendes ønskedrøm er så mangeårig, at den føles så virkelig, selvom den altid lige akkurat er uden for hendes rækkevidde, og det er så hjerteskærende at læse om. I mellemtiden vokser hendes hjerte sig større ved synet af kongens hofnar, og selvom hans intentioner er mørke, vinder hun langsomt hans hjerte i et kærlighedsdrama, der er umuligt. Jeg brød mig ikke helt om den pludselige kærlighed.

“The easiest way to steal something, is for it to be given willingly.”

Der er enkelte elemener i bogen, såsom Catherines drømme, der pludselig går i opfyldelse på forunderligste vis, samt den pludselig og altoverskyggende kærlighed og de irationelle valg, som hun træffer i forlængelse af den, som får mit til at ryste på hovedet, men det overdøver ikke den fænomenale læseoplevelse “Heartlesss” er. Jeg er ikke sikker på, at det er meningen at Catherine skal læses som en heltinde, for i sidste ende er hun villig til at opgive sit hjerte helt og aldeles frem for at stå ansigt til ansigt med konsekvenserne. Det gør hende dog ikke til en dårlig karakter, men derimod en karakter der inden for dens rammer giver mening, og hvem havde nogensinde troet af en gal person som Hjerterdame i Eventyrland, der mest af alt er kendt for sit ønske om at hugge hovederne af folk, nogensinde skulle give mening?

img_5507

4 thoughts on ““Heartless” af Marissa Meyer

  1. mhlind87

    Spændende, det er den næste bog jeg skal til at læse, og mine forventninger er meget store, ikke mindst fordi jeg elsker hendes Lunar Chronicles serie.

    1. Nikoline

      Jeg GLÆDER mig til at læse hendes Lunar Chronicles-serie! Jeg har godt nok hørt meget blandede ting om den, men om ikke andet er bøgerne virkelig flotte, og jeg har et svagt punkt for eventyrlige genfortællinger. Jeg glæder mig også til at høre om din læseoplevelse, når du når så langt.

    1. Nikoline

      Det er sådan en dejlig bog, men også nådesløs i måden den knuste mit hjerte. Jeg elsker den!

Skriv et svar

