Afsked med december: en gennemgang i læseglimt

Mit liv er endnu en gang pakket i brune flyttekasser, men sjældent har det virket så passende her på kanten af årets udgang. Når det gamle år bliver til et nyt, står Emil og jeg med vores første fælles hjem i Roskilde. Det skete meget hurtigt, men sjældent har noget føltes så rigtigt. Derfor bliver min opsamling for december også en smule anderledes, fordi jeg ikke har så mange læseglimt at vise frem, deles fordi jeg ikke har læst helt så meget i december, som jeg havde håbet, men også fordi alle mine godt og vel 900 bøger, nu står pakket i et utal af flyttekasser. Jeg glæder mig igen til at kunne pakke mine bøger ud og se dem pryde lejligheden, og til at kunne reducerer min transport tid med flere timer, men mest af alt glæder jeg mig til kunne åbne døren til et hjem, der er vores eget.

Bogligtset har jeg læst i løbet af de sidste 366 dage læst 157 bøger bestående af 54.832 sider, hvilket betyder at gennemsnitslængden på mine bøger er 356 sider. Jeg har læst romaner i utal, læst flere digtsamlinger, som jeg havde sat mig for, men slet ikke læst nogle graphic novels. Jeg proriterede min læseklub mere og jeg sænkede mit læsemål for året, for netop at kunne opfylde det ønsket om at tage mig bedre tid til at læse. I december alene læste jeg 11 bøger, hvor jeg næsten ubetinget læste gode bøger. Jeg genlæste i tradtionens tro “A Christmas Carol” af Charles Dickens, fik mit hjerte knust af Marissa Meyers vidunderlige “Heartless” og  slugte to af forlagets kommende udgivelser for det nye år på ingen tid, Sarah J. Maas’ “Et rige af torne og roser” og Katharine McGees “Tusinde etager”.

Billedet er venligst udlånt af Rikke.

Måneden begyndte med en julefrokost sammen med den bedste læseklub, hvor vi samledes os om et overdådigt middagsbord for at tale om “The Christmas Cookie Club” af Ann Pearlman, der skulle have været en vinterlig julefortælling med lethed og varme, men som ingen af os havde mange rosende ord at sige om den. I stedet forsvandt aftenen i latter, fjollede dans og lyserøde drinks, og det var helt perfekt. Vi delte aftenens lykkestunder på #bedstebogklub, hvor vi fremadrettet også vil dele vores månedlige møder i glimt.

Emils og mine nytårsplaner blev ændret i sidste øjeblik, men det gør ikke spor. Aftenen tegner stadig til at blive en af de hyggelige og mindeværdige slags, og vis kal selvfølgelig have alverdens bobler i glassene, se 90-års fødselsdag og dronningens nytårstalen, skåle til den lyse morgen og se nattehimlen eksploderer i en farveregn. 2017 kommer til at starte hektisk ud med flytning, en tur til Amasterdam og specialeskrivning, men jeg kan slet ikke vente. Jeg har allerede udset mig en vældig stak af bøger, som jeg glæder mig til at tage hul på i begyndelsen af det nye år, og min nye kalender er allerede fyldt med to-do-lister og aftaler får det nye år. Og så glæder jeg mig til at vende tilbage til det gamle forlag.

6 thoughts on “Afsked med december: en gennemgang i læseglimt

  1. mhlind87

    Rigtig godt nytår, og held og lykke med flytningen og specialeskrivning i det nye år. Og husk at nyde den tid med speciale, for den kommer desværre ikke igen. :)

    1. Nikoline

      Rigtig mange gange (forsinket) i lige måde! Jeg glæder mig allerede til specialet, selvom jeg også ser frem til livet efter det.

Skriv et svar

