LÆSE-REFLEKSIONER #2: DE 10 BEDSTE BØGER I ÅR 2016

Endnu et år er ved at være gået, og det er tid til at gøre status over de i alt 157 bøger jeg — ifølge Goodreads — har læst i årets løb. Jeg har læst 8 digtsamlinger, genlæst enkelte bøger og læst romaner i utal. Den korteste bog jeg har læst i år er Don Patersons “40 Sonnets” og den længste var “The Fiery Cross” af Diana Gabaldon. Det har været svært at udvælge de 10 bedste bøger i år, fordi jeg sagtens kunne finde flere bøger og rose dem til skyerne for måden de rørte mig på, blev hos mig tankerne og efterlod mig søvnløs. 2016 har været et godt læseår fyldt med alverdens læseoplevelser, der har efterladt mit hjerte bankende. Listen herunder er en refleksion over de 10 bøger, der gjorde størt indtryk på mig i 2016, og omfatter ikke genlæsninger af bøger, jeg har læst tidligere. Listen er heller ikke skrevet efter prioritering.

  • “The Girl Who Raced Fairyland All the Way Home” af Catherynne M. Valente er ikke bare en bog, jeg ventede længe på, men også en værdig afslutning til et helt enestående eventyr, som jeg har længe har fulgt. Valentes fantasi er grænseløs, hende sprog magisk og min kærlighed til Fairyland er uendelig.
  • “M Train” Patti Smith var min første bog af forfatteren, og den tog mig uventet med storm. Mere kort og præcist kan det ganske enkelt ikke siges. Smiths ord var rammende og rørende, og jeg glæder mig til at læse mere af hende.
  • “Vi andre bor her bare” af Patrick Ness er en af de bedste ungdomsbøger, jeg nogensinde har læst. Den gik direkte i mit hjerte, efterlod mig grædende og grinende. Den er en genistreg af en ungdomsfortælling.
  • “Monster” af Patrick Ness fik mig til at græde i et overfyldt morgentog, og jeg ænsede det dårligt nok, før kvinden ved siden af mig spurgte, om jeg var okay. Det er en eventyrlig, barsk og virkelig fortælling. Desuden forbinder jeg nogle virkelig særlige følelser med bogen, fordi jeg mødte forfatteren i efteråret.
  • “milk and honey” af Rupi Kaur er uden tvivl den stærkeste digtsamling jeg læste i år. Rupi Kaurs ord forførte mig og efterlod mig åndeløs. Da jeg havde læst bogen til ende, startede jeg omgående forfra og forelskede mig omgående i de ord, jeg lige havde læst.
  • “Ship of Destiny (Liveship Traders #3)” Robin Hobb sidste år færdiggjorde jeg de første to bøger i Liveship Traders-trilogien, og jeg begyndte 2016 med den sidste bog, der var mindst lige så magisk som de første to. Jeg har i sandhed genfundet min kærlighed til Robin Hobb i disse bøger.
  • “Reasons She Goes to the Woods” af Deborah Kay Davies gav mig gåsehud, krøb ind under huden på mig og efterlod mig skælvende — både handlingen og sproget. Hendes dobbeltsidige ord giver stadig genlyd for mine ører, og hendes dystre handling hjemsøger mig stadig og får mig til at gyse.
  • “Alice” af Christina Henry. Jeg har en forkærlighed for Lewis Carrolls “Alice’s Adventures in Wonderland”, og jeg Henrys genfortælling af den klassiske historie viste sig at være en prægtig perle af en fortælling.
  • “Outlander” Diana Gabaldon blev begyndelsen på en næsten grænseløs beundring og et storslået eventyr, der på trods af sine fejl, virkelig vandt mit hjerte. Sjældent har jeg læst så lang en bog så hurtigt.
  • “Heartless” af Marissa Meyer er endnu en genfortælling af Lewis Carrolls “Alice’s Adventures in Wonderland”, men istedet for at handle om Alice handler den om Hjertedame, og hvordan hun blev til. Det er første gang jeg læser noget af forfatteren, men bestemt ikke den sidste!

Hvilke store læseoplevelser har I haft i år? Deler vi nogle fælles foretrukne, eller ser jeres lister helt anderledes ud?

9 thoughts on “LÆSE-REFLEKSIONER #2: DE 10 BEDSTE BØGER I ÅR 2016

  1. Piskeriset

    Alice står på min læseliste for forårsudgaven af Read-a-Thon (ja, jeg er startet lidt tidligt med planlægningen :D). Kan være jeg også skal give ‘Heartless’ en chance på et tidspunkt…

    Jeg har læst begge Ness-bøger. Havde jeg læst ‘Monster’ i år, havde den helt sikkert også været blandt de 10 bedste bøger, jeg havde læst i år :-)

    Rigtig godt nytår!

    Mvh.
    Den lille Bogblog

    1. Nikoline

      “Alice” er en helt fantastisk bog, og jeg ved faktisk ikke, hvor jeg endnu ikke har fået læst dens forsættelse. Det må helt sikkert være en af mine højeste priorteter i det nye år. “Heartless” er virkelig en god ungdomsfortælling om Hjerterdame og hvordan hun blev så hjerteløs. Det ar den sidste bog jeg færdiglæste, og allerede nu har jeg lyst til at starte på den igen.

      Ness er fantastisk! Jeg kan slet ikke vente til at læse “Release”.

      God nytår til dig også!

  2. mhlind87

    Jeg kunne også godt forestille mig at Outlander ville være med på min liste, men uha da, det er virkelig en liste jeg skal tænke over. For der har godt nok været en hel del gode bøger, hvor mange også har været fantastiske afslutninger på serier jeg har ventet på med spænding.

    1. Nikoline

      Jeg havde virkelig også svært ved at begrænse mig til ‘kun’ 10 bøger, for jeg kunne sagtens nævne endnu flere skønne læseoplevelse.

      “Outlander” er på trods af sine fejl og mangler en virkelig god læseoplevelse, selvom jeg ærligt skal indrømme, at jeg måtte kæmpe mig igennem bog fem. Jeg håber dog at det bliver anderledes med bog seks, som jeg har stående. Historien er jo skøn.

      1. mhlind87

        Jeg er endnu ikke kommet igang med bog 2 endnu, selvom den ligger og venter pænt på mig på hylden 🙈

  3. Noelia Alonso

    “Reasons She Goes to the Woods” is also one I wanted to include in my list because it really hit me but when I put my list together, I had to “sacrifice” a few titles. Still, this book is one I’ll reread (possibly next year) because I have the feeling that it’s one of those where you get even more of it the more you read it.
    I read “A Monster Calls” two years ago and it broke me completely, so I know how you must have felt. I remember picking it up and being unable to put it down until I was done with it. My mum found me in our sofa crying my heart out because I just couldn’t believe how hard it hit me.
    “Milk and Honey” is on my TBR for next year. I wanna get to it so badly since everybody adores it. Oh, and I should continue reading Robin Hobb, but I wanna read her in order and I wasn’t that impressed when I read “Assassin’s Apprentice” but I just might power through the first trilogy so I can read the second since most readers agree it’s spectacular.

  4. Karina Petersen

    Du har godt nok fået læst en hel del bøger i årets løb! Jeg har ikke nået mit Goodreads mål, men det vidste jeg godt, da jeg satte målet. Det er blevet lidt af en udfordring at sætte mit mål på 200, og jeg er da også kommet en del videre end sidste år – så mon ikke, at jeg når de 200 på et tidspunkt J.
    I det nye år vil jeg ritig gerne læse “Heartless” af Marissa Meyer, som er med på din top 10, og som jeg har kigget på et stykke tid. Men det kræver jo næsten, at jeg kommer over mit lille “issue” med “Alice’s Adventures in Wonderland” først – og jeg arbejder stadig på det…….. Jeg har nu eventyret i mange smukke og fine udgaver, men det har dog ikke kunne lokke mig endnu. Derudover skal jeg i det nye år også have begyndt på “Outlander-serien, som jeg glæder mig til, at læse efter dine gode anmeldelser.

  5. AmandaEmma Nissen-Bækdahl

    Jeg prøver at holde fingrene væk fra Heartless for nu, jeg vil meget gerne læse hendes andre værker inden men det er svært. Det gør det heller ikke bedre at andre bestemmer sig for at det er en af de bedste bøger de har læst i år Nikoline! Jeg skal i hvert fald også have læst mere af Patrick Ness inden for den nærmeste fremtid.

    Jeg ville ærlig talt ikke være i stand til at vælge 10 bøger som har været de bedste i år, og jeg valgte derfor blot at skrive et indlæg om året i bøger. Skuffelser og overraskelser, de bedste nye forfattere, debuter osv. Det har været interessant at se året i bøger på godt og ondt og ikke kun det gode.

  6. Simone Hagemann

    Vi har ingen af de samme bøger på vores lister – jeg har nemlig slet ikke læst nogle af bøgerne, du har på din top 10. Eller jeg har (selvfølgelig) læst “Monster” af Patrick Ness, men det var i 2015 – den var dog på min top 10 over læste bøger i det år. For den er jo virkelig fantastisk :D

    Derudover har du to bøger på din liste, som jeg virkelig gerne vil læse. Først og fremmest skal jeg virkelig snart i gang med “Vi andre bor her bare” af Patrick Ness, da den lyder virkelig god. Og desuden er jeg også ret hooked på “milk and honey” af Rupi Kaur, som jeg kun har hørt helt fantastiske ting om.

Skriv et svar

