Et bogligt juleeventyr

Julen kom som et vindpust og forsvandt med samme kraft, som den kom og forsvandt i en hvirvelvind af farver, funklende lys og gaveregn, i latter og gensyn og søde stunder. Det overpyntede juletræ står endnu og stråler som et kært minde om en dejlig aften. Under dets nederste grene fandt jeg juleaften et par firkantede pakker fyldt med boglig lykke, som jeg har tilbragt tiden med lige siden jeg pakkede dem op. Jeg har drukket af den nye te, som jeg fik, af et nyt mumikrus og taget billeder med mit nye Polaroid-kamera, afprøvet ansigtscreme og bladret i de bøger jeg fik. Jeg har også lagt hovedet i blød for at finde ud af, hvad jeg skal bruge de gavekort på, som jeg fik. En bog måske? Jeg tilbragte juledagene med at spise slikrester, gense Disneyfilm og tilbragte tiden i nattøj i et forsøg på at strække juledagene så længe jeg kan inden det er på tide at sige farvel til året der gik.

Under juletræet fandt jeg følgende firkantede bogpakker:

  • “A Court of Thorns and Roses” af Sarah J. Maas fra Bloomsbury Publishing (2015). Jeg har faktisk lige læst Maas’ genfortælling af Skønheden og Udyret i forbindelse med mit arbejde, og nu er bogen blevet en del af min samling sammen med dens efterfølger “Court of Mist and Fury” (2016), som jeg næsten ikke kan vente med at læse, og som jeg endda har hørt skulle være endnu bedre end den første.
  • “Heartless” af Marissa Meyer. fra Feiwel & Friends (2016) har jeg bladret i ustandseligt siden juleaften. Historien om Hjertedame er så spændende, at jeg dårligt kan slippe den, selvom jeg også forsøge at trække min læsning ud så længe som muligt. Det er den fineste lille perle af en bog — både indeni og udenpå!
  • “Charlotte Brontë: A Life” af Claire Harman. Jeg har længe været betaget af Brontë-søstrene og isærdeleshed Charlotte, og jeg glæder mig sådan til at åbne for hendes historie og forsvinde ind i hendes liv og tragedier.
  • “The Romanovs 1613-1918” af Simon Sebag Montefiore fra Orion Publishing Co. (2016) nåede desværre ikke frem i tiden, men kommer med posten i det nye år, og jeg glæder mig til at forevige den smukke bog om den russiske zarfamilie i min samling og stille dem blandt mine andre bøger om emnet.

Jeg håber, at I fik alle jers juleønsker omfyldt og tilbragte aftenen sammen med alle dem, I bedst kan lide. Fandt I monstro også en eller flere firekantede pakker under jeres juletræ?

7 thoughts on “Et bogligt juleeventyr

  1. Noelia Alonso

    I didn’t get any proper books but I did get some vouchers so I have a few books coming my way. One of those is Heartless and since adoring Meyer’s Lunar Chronicles series I cannot wait to see what she’s done with this one.

    1. Nikoline

      Vouchers are great because even though you didn’t get any books you can still go out and buy those books you want. I got a voucher too, and I might use some of it on the illustrated Harry Potter and the Chamber of Secrets.

      “Heartless” is exactly like the title: heartless – it broke my heart and made me fall in love with it at the same time. It was such a wonderfully mad reading experience! I have very high hopes for the author’s Lunar Chronicles series now. I think I’ll start “Cinder” very soon. It sounds so promising.

      1. Noelia Alonso

        I’m glad to hear your great thoughts on “Heartless”. I’ll say “Cinder” is the weakest of the entire series but it’s a lovely beginning. My favourite of them all was “Cress”, followed by “Winter” :)

  2. Piskeriset

    Så dejligt med boggaver! ♥

    Jeg fik også en herlig stabel – blandt andet Krig og Fred, som bliver et sommerferieprojekt :D

    Mvh.
    Den lille Bogblog

    1. Nikoline

      Boggaver er bare de bedste gaver, synes du ikke?

      Glæd dig til “Krig og fred”. Det er en virkelig lang historie (to epiloger hvis jeg husker rigtigt), men det er en virkelig god historie – især hvis man er til russisk litteratur. Jeg planlægger selv at genlæse den.

  3. mhlind87

    Så fin en stak du har fået dig, og ja, ACOMAF er endnu bedre end den første. Du skal også bare være forberedt på en slutning der river dit hjerte itu, og efterlader dig helt ødelagt indtil den anden bog kommer til foråret!

    1. Nikoline

      Jeg glæder mig ret meget til at læse ACOMAF, selvom jeg virkelig blev overrasket over, hvor meget længere den er end den første bog. Jeg er spændt på, om den også vil knuse mit hjerte i samme grad, som den har knust andres. Hvor underligt det end lyder, så håber jeg det lidt.

Skriv et svar

