“Born to Run” af Bruce Springsteen


“Born to Run” af Bruce Springsteen fra Politikens Forlag, udgivet i 2016. Bogen er læst på dansk — orgiginalsproget er amerikansk.

Bruce Springsteen, Bossen, har haft en næsten 50 år lang musikkarrierer med sin rockmusik. Med så mange år fyldt med turneer har han ikke kun set store dele af den amerikanske musikbranche, han har også efterladt sit eget musiske præg på den, formet den og skabt en musiskbaggrund som få. Med “Born to Run” fortæller han en stor og vigtig del af sin mangeårige karrierer og livet bag før den, om sin opvækst i Freehold i New Jersey, om tiden hvor han ikke havde en krone på lommen, da han købte sin første elguitar og tiden med The E Street Band. Hans selvbiografiske ord giver ikke kun mening for dedikerede fans at læse, men for enhver der er bare den mindste smule musikinteresseret.

Jeg er vokset op med Brunce Springsteen. Jeg har hørt hans musik længe før, jeg selv lærte at værdsætte den. Den gav genlyd i mit barndomshjem, og blev mit livs soundtrack, fordi min fars kærlighed til Springsteens tekster dannede rammerne for min musiksmag. Den dag i dag kan jeg stadig ikke hører “Glory Days” uden at tænke, at min fars telefon ringer. ”Det er noget underligt noget at skrive om sig selv”, skriver Bruce Springsteen i bogen.”Men i et projekt som dette har forfatteren givet læseren et løfte om at vise, hvem han virkelig er. Det løfte har jeg forsøgt at leve op til i denne bog” og han gør det mesterligt. Det er en fortælling, der har været undervejs i syv år, og det er en historie som få, fortalt med indlevelse og ærlighed. Det er tydeligt at mærke, at Springsteen ikke har fået sin historie udgivet blot for at fortælle den, der er noget større og langt mere dybfølt bag hans ord, som stadig hænger i luften efter endt læsning.

“En enkel sang — mere skulle der ikke til. Jeg kunne mærke hjerte stige op i livet på mig, mystiske partikler danse under huden og fjerne stjerne glimte i mine nervespidser.”

Jeg kender som udgangspunkt kun Springsteen ud fra hans sangtekster og musik, og jeg har ikke tidligere læst noget biografisk værk om ham. Det føles derfor som noget helt særligt at kunne få lov til at læse hans egne ord om sin historie. det er en ganske særlig oplevelse, fordi han mere end noget andet formår at levere en tekst, der på mange måder genkalder kvaliteten af hans sangtekster. Bogens titel er også en dedikation til en af de sange, han er mest kendt for, men som på mange måder fortæller historien om, hvordan han var born to run som musiker og guitarist. Det er en fortælling om en lille drengs ønskedrøm, der voksede sig så stor, at den blev til virkelighed.

Biografien er lang, og måske også for lang, selvom Springsteens fortællerstemme på intet tidspunkt trækker i langdrag eller bliver kedelig at lytte til, men fortællingen er omfangsrig og omhandler mere end blog hans mangeårige musikkarrierer. Den fortæller i høj grad også om mennesket bag musikdrømmen, der gik i opfyldelse og det hårde arbejde, der ligger til grund for den. Den fortæller hvordan Springsteen sled sine fingerspidser op første gang han greb om en guitar, hvor han befandt sig da 9/11 skete og de interne stridigheder han havde med folk i musikbranchen og med sig selv igennem depressive perioder. Det er derfor ikke kun en historie om en 50 årig musikkarrierer, men også om det at være menneske, der søger efter den amerikanske drøm og se dens bagside.

“Musik i radioen er en fælles feberdrøm, en kollektiv hallucination, en offentlig hemmelighed og en hviske ind i øret på hele naturen.”

En stor del af bogen handler dog om hans mest klassiske og ikoniske tekster, og selvom det også er de tekster, der har gjort ham til den rockmusiker han er i dag, så er der meget lidt taletid til de seneste sangtekster. Det er dog samtidig at læse, hvordan snage som “Born to run” blev til ud fra enkelte ord og hvilke følelser og tanker der ligger bag. Det siger noget om Springsteens talent at kunne skabe noget så fænomenalt med meget få midler, noget som også afspejler hele hans opvækst før sit store musiskegennembrud. Noget andet jeg beundrer ham for er hans evne til at lytte til sit publikum, uden at gå på kompromis med sig selv. Bossens historie er en legendarisk fortælling om at turde række ud mod stjernerne og leve sin vildeste drømme, og den fik mit hjerte til at hamre af beundring.

Skriv et svar

