Afsked med november: en gennemgang i læseglimt

November forsvandt i bøger, og ikke nødvendigvis fordi jeg fik læst en masse. Måneden gik med bloggeraktiviteter, BogForum med forlaget og planlægningen og afviklingen af diverse julekampagner. Jeg nåede derfor også kun at finde plads til fem bøger i den forgangne måned. Jeg faldt pladask for “Tusinde etager” af Katharine McGee, imens jeg dårligt kunne komme igennem Howard Jacobsons “Mit navn er Shylock”, hvis sider forekom mig rodet og endeløse. I traditionens tro planlægger jeg at læse et par enkelte men særligt udvalgte julebøger i december.

November forsvandt i en vind af farver og billeder, fastlåst som en genspilning på min nethinde i sådan en fart, at jeg har svært ved ikke at blive rundtosset. November var ikke alene begivenhedsrig for mig som blogger, men også i forbindelse med mit arbejde som forlagspraktikant hos Gyldendal. November er nok den absolut travleste måned i forlagsverden på grund af årets helt store bogfest. En hel weekend fløj forbi med BogForum, hvor jeg blandt andet stod for at varetage vores ungdomsbøger og hjælpe nysgerrige læsere i retning af deres næste store YA-læseeventyr, et eksklusivt bloggerevent i samspil med forlaget Høst & Søn og Carlsen med et særligt interview med Patrick Ness, Meredith Russo og Ronnie Andersen. Jeg stod også for afviklingen af Peter Plys’ 90 års fødselsdag på børnenes BogForum, som forsvandt i skattejagt, kage og ballonregn. Det samme gjorde Peter Pedals fødselsdag og malebogsaktiviteten med Mimbo Jimbo. Jeg hilste personligt på Patrick Ness, som jeg læste første gang i 2011 og har beundret lige siden, jeg oplevede Sofi Oksanen, genså gamle kollegaer fra forlagsbranchen og mødte et væld af medbloggere og bloglæsere. Det var en weekend med ømme fødder og søvntunge øjenlå såvel som vedblivende smil. Læs mere om mit BogForum her.

Med forlaget var jeg også inde til en forlagsvisning af Syv minutter og midnat, som er titlen på filmatiseringen af Patrick Ness’ “Monster”, og allerede ti minutter inde i filmen faldt de første tårer, der først ophørte længe efter rulleteksterne.

I begyndelsen af måneden inviterede Bogforum en række bogblogger og forfatter til bobler og forfattersnak i Bella Skybar. Her hilste jeg på Kenneth Bøgh Andersen, som jeg tidligere har arbejdet med hos Rosinante & Co., Anne-Cathrine Riebnitzsky som jeg har interviewet her på bloggen, og Sarah Blædel. Aftenen forsvandt i bogsnak og læserglæde, samtidig med at vi fik en forsmag på, hvad vi kunne forvente af dette års BogForum, hvor fokus i høj grad var på børne- og ungdomslitteratur. Det var en mageløs aften, som du kan læse meget mere om her.

Har I haft en god november med mindeværdige læseoplevelser? Hvilke læseplaner har i for december?

2 thoughts on “Afsked med november: en gennemgang i læseglimt

  1. Piskeriset

    Jeg kan simpelthen ikke finde ud af, om jeg vil se filmatiseringen af ’Monster’. Jeg bliver så tit skuffet over filmatiseringer, så jeg venter nok, til den kommer på Netflix eller udlejning.

    I december skal jeg naturligvis hygge med julebøger :-)

    God weekend!

    Mvh.
    Den lille Bogblog

    1. Nikoline

      Led fare for at lyde farvet, så kan jeg dog med hånden på hjertet sige, at bogens filmatiseringer ikke bare er en af de bedste, jeg nogensinde har set, men også en af de bedste film jeg overhovedet har set. Den er så god og jeg tudbrølede ti minutter inde i filmen og indtil den sluttede. Den er så god!

Skriv et svar

