På BogForum med Gyldendal

I traditionens tro blev det årlige BogForum afholdt i weekenden, hvor dørene til Bella Centeret åbnede til årets største bogfest med alverdens forlag, læsere og bogtilbud. Det er anden gang jeg deltager, og anden gang jeg er afsted som forlagspraktikant, men på trods af lignende forhold var min oplevelse i år en helt anden end tidligere. Jeg havde ikke den samme tid til at besøge de stande eller se de forfattere, som jeg ellers ville have set, såfremt jeg havde gæstet messen som blogger, og alligevel føler jeg, at jeg fik set det hele. BogForum er ikke kun en bogfest for læsere, men også for læsere imellem. I løbet af weekenden hilste jeg på gamle kollegaer, bogbloggere og sågar nogle af bloggens læsere, som endda kom fobi Gyldendal og spurgte efter mig. Det var så hjertevarmende, at jeg nogle gange blev nødt til at sætte mig ned i personalerummet med en kop kaffe for virkelig at værdsætte øjeblikkene.

En af mine mange opgaver bestod i afviklingen af et bloggerarrangement sammen med forlagene Carlsen og Høst&Søn, hvor en række inviterede bogbloggere og bookstagrammere fik mulighed for at møde Patrick Ness, Meredith Russo og Ronnie Andersen. Det gav mig også lejlighed til selv at møde forfatterne, hvor jeg brugte hele fredagen på at samle mig mod til at møde en af mine litterære forbilleder, Patrick Ness, der gladeligt signerede alle mine seks bøger. Sammen med Russo talte han om vigtigheden af diversiteten i ungdomslitteraturen, og hvorfor den overhovedet er vigtig, og deres ord ramte mig hårdt. De skriver begge i den genre, fordi de selv manglede den, da de voksede op. Ness pointerede, hvordan mange unges følelser bliver negligeret, undskyldt og bortforklaret som noget “de vokser fra”, og selvom det er muligt, så lever vi ikke i fremtiden. Vi lever nu, og derfor er de følelser vi oplever netop nu vigtige at tale om. Sammen talte de også om konsekvenserne af præsidentvalget, og hvordan det vil påvirke ungdomsgenrens stemme de næste år. Jeg overhørte også alle Ness’ interviews, og jeg blev lige rørt hver gang han talte, fordi ordene så tydeligt kom fra hjertet.

Derudover havde jeg et par arrangementer for børn i den nye udvidelse af BogForum, som giver plads til litteratur for de små i øjenhøjde med børnene, og så fandt jeg også en enorm glæde i at stå til rådighed for interesserede læsere på Gyldendals stand, der nysgerrigt studsede over vores titler og tilbud, imens andre bad om anbefalinger baseret på tidligere læseoplevelser, imens andre spurgte efter bestemte bøgers placeringer. Det kan virke meget lavpraktisk, men jeg nød virkelig at interagere med læserne. Foruden samtlige interviews med Patrick Ness var Sofi Oksanen en af de forfattere, som jeg sukkede efter at møde, og det lykkedes både lørdag og søndag. Til min egen overraskelse købte jeg ikke en eneste bog i løbet af de tre dage, som jeg tilbragt omgivet af bøger, men det føltes alligevel som om jeg kom hjem med nye læseoplevelser, fordi jeg fik elleve bøger signeret. Efter tre dage omgivet af bøger alle vegne, og mine øjenlåg var tunge og mine fødder ømme, glæder jeg mig allerede til næste års bogfest.

Var du også på BogForum i weekenden? I så fald, hvad var det bedste du oplevede i løbet af dagene, og fandt du nogle boglige skatte til sin bogsamling eller fik du særligt betydningsfulde forfattersigneringer i bestemte bøger? 

2 thoughts on “På BogForum med Gyldendal

    1. Nikoline

      Det var sådan en vidunderlig weekend!
      Det var virkelig også hyggeligt, at I slog et smut forbi og deltog i skattejagten. <3

Skriv et svar

