“Den anden kvinde” af Therese Bohman


“Den anden kvinde” (org. titel “Den andra kvinnan”) af Therese Bohman fra forlaget Gyldendal, udgivet i 2016 (org. udgivet i 2014). Bogen er læst på dansk — orgiginalsproget er svensk.

Therese Bohman har skrevet en roman om kærlighed og køn, klasse og magt mellem mænd og kvinder. “Den anden kvinde” fortæller historien om en ung kvinde, der arbejder i spiseafdelingen på et hospital, hvorfra hun beundre en af de mandlige overlæger. Hun drømmer om et andet liv, om en kærlighed hun ikke tror hun kan få, indtil hun får den. Hvad der starter ud som en fantasidrøm om et forhold til en gift mand, bliver pludselig virkeligt, og viser sig også at være langt mere kompliceret, særligt da en sprudlende jalousi løsriver sig fra hovedpersonens bryst og slår skår i forholdet til sig selv, sin omverden og den mand, som hun har, men som alligevel ikke er hendes.

Det er altid med forbehold at jeg hengiver mig til moderne nordisk litteratur. Måske skyldes det mine mange skuffelser, mine flyvske fordomme eller min store interesse for andre litterære perioder som gør, at lige netop denne type bøger falder lidt i baggrunden i min læsning. Lige med denne titel skyldes det måske, at den mest af alt lyder som en udtømt fortælling om det at være den anden kvinde i et forhold til en gift mand, men bogen er mere end det. Den er en kærlighedserklæring til frigørelsen, til sproget og til litteraturen, bøger og læsning. Dens sprog er så sofistikeret og velovervejet, at jeg ikke var forberedt på dets genneslagskraft. Det er derfor ikke så underligt, at bogen blev indstillet til Nordisk Råds Litteraturpris 2015, for Therese Bohman kan noget med ord.

“I almindelighed har jeg altid været alene, i almindelighed vil jeg blive ved med at være det.”

Jeg var slet ikke forberedt på den historie, som jeg fandt mellem bogens sider. Selvfølgelig handler den om kvinders seksuelle fantasier, men den handler også om det urgamle spørgsmål om hvorvidt mænd og kvinder kan have et forhold til hinanden uden at følelserne begynder at blomstre mellem dem. Det er en bog om køn og klasse, som på mange måder er et frisk vindpust i sin genre. Den er befriende at læse. Historien er udsædvanlig, fordi den fortælles af en unavngivet fortæller, hvorfra historiens rige liv strømmer. Det er en bog, der er svær at tale om uden at røbe dens handling og uden at negligere den. Det er samtidig en svær bog at placerer, fordi den ikke bare er en kærlighedshistorie. Det er heller ikke en historie med fokus på den uvendige handlingen, men snarer på de indre linjer.

Det er en af den slags bøger, der overrasker, for den er på ingen måde ordinær. Det er en historie, der bliver siddende i tankerne længe efter sin slutning. Ikke fordi den er revolutionær, men fordi den er så godt fortalt, og fordi den overrasker. At læse den er på mange måder som at gå på museum og betragte et billede, som man ikke nødvendigvis forstår, men som alligevel har en hvis tiltrækningskraft, der er så stærk at den efterlader et helt særligt indtryk. Af samme grund finder jeg det svært at skulle sammenligne den med en anden bog, fordi den netop er så svær at placerer, og fordi den på mange måder er ulig noget jeg længe har læst, og det tror jeg isærdeleshed skyldes det smukke sprog.

“Jeg ved ikke, hvorfor jeg tror, at alt, hvad jeg gør skal accepteres af andre kvinder. Det føles, som om jeg skal stilles for en kvindelig domstol for hver beslutning, jeg træffer, samtidig med at jeg egentlig ikke er det mindste interesseret i andre kvinders accept.”

Hovedpersonens opfattelse af verden og hendes plads i det er optimistisk og alligevel tøvende. Hun er viljefast og ved, hvad hun gerne vil udrette med sit liv, og alligevel tøver hun. Ikke fordi hun ikke tror på sig selv, men fordi hun mangler midlerne. Hun forbander, at hun ikke nøjes med et kedeligt liv i trygge rammer som så mange andre, men i stedet længes mod noget andet, noget større. “Den anden kvinde” hæver sig op over klicheerne i sin realistiske fremstilling af en ung kvindes udvikling, selvom forfatteren ironiserer disse med bogens titel. Hendes historie er en intelligent fortælling om identitet og magtbalancen mellem køn og klasse. Bohmans roman er et udtryk for, hvad der sker, når virkeligheden møder den klassiske lægeroman, hvor hovedpersonen må lære at skelne mellem fantasi og virkelighed.

2 thoughts on ““Den anden kvinde” af Therese Bohman

  1. Michella Tora

    SIKKE en god anmeldelse! Jeg havde det lidt som du beskriver din umiddelbare indstilling: “Endnu en af dem?”, men nu føler jeg mig da helt nysgerrig. Den ryger på min TBR. Tak!

    1. Nikoline

      Tusind tak! Jeg synes virkelig også det er en god bog med vigtige emner og et rigtig dejligt sprog. Handlingen i sig selv er måske ikke noget at skrive hjem om, men det er de andre elementer i den, som gør den til noget særligt.

Skriv et svar

