“The Subtle Knife” (His Dark Materials #2) af Philip Pullman


“The Subtle Knife” af Philip Pullman fra forlaget Folio Society, udgivet i 2008 (org. udgivet i 1996).

“The Subtle Knife” fortæller historien om den helt almindelige dreng, Will, der lever et stille liv med sin mor i Oxford med et hjerteskærende afsavn til en far, som han aldrig har kendt. En dag bryder en fremmed ind i deres hus, og ved et uheld kommer Will til at slå ham ihjel. Med frygt for, hvad der kommer efter, tager han benene på nakken og flygter ud i natten ledsaget af en vildkat, der pludselig forsvinder igennem et vindue i luftrummet. Uden at have noget at miste og med eventyrlyst i brystet, følger Will i hælene på katten og ind i en anden verden, hvor han møder pigen Lyra, der med sit gyldent kompas, der kan aflæse verden og afsløre dens sandheder. Deres verdener er den samme forvilder sig ind i hinanden med deres fællestræk og forskelligheder. Da de finderskyggernes kniv, der kan skære døre i den rene luft ind til fjerne verdener, løber de mod tiden, for kniven er værdifuld, især hvis den falder i de forkerte hænder.

Philip Pullman formår konsekvendt at give mig hjertestik, når jeg læser His Dark Materials. Historien rammer mig altid med sammme hårdslående kraft, som første gang jeg læste bøgerne og med “The Subtle Knife” er det ingen undtagelse. Den kunne ikke adskille sig mere fra “Northern Lights” end den gør, og alligevel vinder den tilsvarende gang på gang mit hjerte med samme hengivenhed for den farvestrålende verden, som Pullman har skabt. Hans verden henligger i støv, stjerneskær og nordlysets sarte farveskin og bader karaktererne og deres historie i den. Hvor “Northern Lights” følger Lyra på sin færd mod Norden, sin forsvundne ven og støvets oprindelse, er “The Subtle Knife” langt mere splittet i sit narrativ. Den begynder hos Will og bliver hos ham længe. Jeg elsker Will af andre grunde, end jeg elsker Lyra, men jeg elsker dem begge for deres enkeltheder, det som adskiller dem, men også for den enighed de skaber sammen.

“Her last conscious thought was disgust at life; her senses had lied to her. The world was not made of energy and delight but of foulness, betrayal, and lassitude. Living was hateful, and death was no better, and from end to end of the universe this was the first and last and only truth.”

“The Subtle Knife” byder ikke kun på mødet med nye karakterer, der bare vente rpå at blive omfavnet, men er også fyldt med velkendte skikkelser i form af blandt andre Miss Coulter, Serafina Pekkala og Lee Scoresby, og på fineste vis formår Pullman at binde to verdener af komplette modsætninger sammen. Vinterlandskabet i “Northern Lights” er i “The Subtle Knife” er skiftet ud med strandsande under en brændende sol i en by kun bestående af forvildede og forpjuskede børn med flere spørgsmål end svar. Et kaos er under opsejling, og i byen hersker ingen regler. Will og Lyra bliver hurtigt fange i vanviddets midte, hvor overtro og mørke påfund hersker i de skrøbelige børnesind. Fortællevinklen er omskiftelig, og springer fra narrativ til narrativ, fra karakter til karakter. Hovedsageligt følger historien Will og Lyra, men også Serafina Pekkala og Lee Scoresby udvider forstørrelsen af verden med deres besyv med sagen.

Philip Pullman er glødende ateist, og han skrev His Dark Materials som et modsvar til C.S. Lewis’ Narnia-bøger, hvor religion, skabelsesprocessen og genopstand flyder igennem historien som en åre, og selvom jeg elsker Lewis værker, med undtagelse af syvende og sidste bog, så elsker jeg også Pullmans bøger om støv og nordlys. Jeg ville aldrig kunne vælge imellem dem, fordi begge bogserier står mit hjerte meget nært. Det er bøger, som jeg er vokset op med, bøger der har formet mig og været med til at gøre mig til den læser, jeg er i dag, og jeg læser dem forsat troligt, selvom de begge har deres tydelige fejl. På samme måde som jeg elskede “Northern Lights” uden at forstå dens tunge budskaber og kontroversielle handling, elskede jeg “The Subtle Knife”, der er, om muligt, endnu tungere i sit politiske udtryk. Det politiske udspil er mærkbart i “Northern Lights”, men også kun historiens begyndelse, og spørgsmålet om religion og videnskab tager til i “The Subtle Knife”, der forsætter i samme politiske spor som forgående bog, hvor kirken og videnskaben kæmper stædigt mod hinanden, i et mangeårigt opgør, der bevæger sig mod sit endelige.

“In some lights they were hardly there at all, just visible as a drifting quality in the light, a rhythmic evanescence, like veils of transparency turning before a mirror.”

Hvor jeg fandt det vinterkolde vildnis under nordlyset en perle af en fortælling, gælder det samme for denne efterfølger, som jeg dog elsker af helt andre grunde, der er langt svære at lokalisere og reducere til enkelte betagende billeder. Historien svømmer sammen i de mange ukendte og velkendte verdener, imens Will og Lyra bevæger sig imod den tiltagende storms epicenter. Pullman skriver med så stor indlevelse, at flere af hans ord ramte mig hårdt, så hårdt at jeg helt måtte standse min læsning for at studse over det, som jeg lige havde læst. Hans sprog er fyldt med malende billeder og hårdtslående sandheder, der fik mig til at funderer over tilværelsen sammen med Lyra og Will. Selvom de politiske tematikker vejer tungt i fortællingen, så er det først og fremmest et episk eventyr om to børn, der rejser på tværs af verdener på jagt efter sandheden, og historien er så medrivende, at jeg ofte fandt det vanskeligt at skulle lægge bogen fra mig. Pullman har skabt en sjælden fuldendt verden, der kun bliver ved med at vokse sig større, ligesom min kærlighed til den, og jeg tror aldrig, at jeg hverken kan eller vil give slip på dem.

4 thoughts on ““The Subtle Knife” (His Dark Materials #2) af Philip Pullman

    1. Nikoline

      Hvor er det godt at høre! Det er bøger, som jeg selv voksede op med, og som jeg helt sikkert heller aldrig bliver færdig med at læse.

    1. Nikoline

      Pullman er en mesterlig fortæller! Folio udgaven er så gennemført. De er virkelig noget helt særligt.

Skriv et svar

