Afsked med oktober: en gennemgang i læseglimt

img_4505

img_4505

I oktober har jeg læst hele 21 bøger, hvilket hovedageligt skyldes min pendlertid i de tidligste morgentimer af døgnet.
Langt de fleste har været arbejdsrelateret, enkelte har været til et par eksamensopgaver, men jeg er nu alligevel også fundet plads til selvvalgte bøger, blandet andet i forbindelse med Dewey’s 24 Hour Readathon. Af de mange læseoplevelser husker jeg særligt min ihærdige læsning af “Aftalt spil” og “Lagt på is” af Elle Kennedy, som jeg helt sikkert vil betegne som guilty pleasures, hvis jeg troede på den slags, men også “What Katy Did” efterlod mig med hjertestik. Jeg var også særligt glad for Linn Ullmanns “De urolige” og Tove Ditlevsens “Samlede noveller”. Normalt forsøger jeg at finde tid til en smule lyrik, men af uforklarlige grunde har jeg ikke fået det gjort i denne måned.

Min bogindkøb har været begrænset, og jeg har faktisk ikke rigtig flottet mig i bøger, som jeg ellers har for vane at gøre. I stedet har jeg tilføjet enkelte titler og ellers fået læst nogle af de mange bøger, som jeg i forvejen har haft stående. I stedet prøver jeg at holde igen med mine bogindkøb og i stedet rette fokus mod BogForum i november samt den rejse til Amsterdam, som Emil og jeg har planlagt i januar, hvor der er en Waterstones, jeg gerne vil besøge samt et bogmarked og andre bogbutikker. Jeg kan nok ikke helt undlade at købe et par enkelte bøger i de to kommende måneder.

img_4505

Oktober blæste væk med den samme kolde vind, som den kom med. Hverdagen er blevet mørkere, og jeg er begyndt at bruge min pendlertid på at småsove i stedet for at læse. Hverdagen er også blevet travlere. På Gyldendal har en af månendens helt store udgivelser var “Harry Potter og det forbandede barn”, som udkom samme dag som der blev afholdt Kulturnat, og derfor forvandlede vi forlaget til et endnu mere magisk med farvestrålende kollegiebannere, alverdens troldmandstricks og magiske væsner. Jeg var iført min egen kappe, bevæbnet med en tidsvender og klar til at tage imod de mange børn og deres forældre, der skulle tilbringe en time i magiens tegn. Og magisk var det. Jeg har brugt min arbejdstid på korrekturlæsning, skrive pressebreve og generer indhold til vores sociale medier. Jeg har læst talrige forlagsbøger, planlagt BogForum og skrevet og besvaret et utal af mails.

Efter to afleverede eksamensopgaver med samme deadline sideløbende med et fuldtidsarbejde har oktober også været en måned, hvor jeg har måtte trække stikket ud, sige fra og takke nej. I stedet for at tilbringe mine weekender blandt velkendte ansigter og feste til den lyse morgen, har jeg i stedet tilbragt mine lørdage og søndage under dynen med dampende kopper te og Netflix. Jeg har gået lange ture i min vinterjakke, sparket i blandbunker og trukket vejret.

img_4505

img_4505

Oktober var rig på læseoplevelser. Jeg sluttede måneden af med at deltage i det halvårige Dewey’s 24 hours Readathon for ottende gang og med stor succes. Jeg læste 1248 sider fordelt på syv bøger i løbet af 24 timer, faldt i snak med andre læsere fra hele verden og delte en masse læserglæde.

Der bliver fart på i november, hvor jeg starter måneden ud på Bella Sky til et bloggerevent med Sara Blædel, Anne-Cathrine Riebnitzsky og Kenneth Bøgh Andersen, og jeg glæder mig. Dernæst står den på BogForum, hvor jeg vil være med Gyldendal og blandt andet stå for at afholde Peter Plys’ 90 års fødselsdag på Akademiet. Derudover gæster Patrick Ness messen, og jeg prøver endnu at finde ud af, hvad jeg dog skal sige til manden, der i mange år har fyldt i min læsning. Linn Ullmann gæster også forlaget i denne uge, og så planlægger jeg også at besøge min mor Jylland. Tiden går så stærk, at det kan være svært at følge med, men jeg nyder hvert et øjeblik.

Har I haft en god oktober måned med gode læseoplevelser? Hvilke læseplaner har i for november?

13 thoughts on “Afsked med oktober: en gennemgang i læseglimt

  1. Rikke Simonsen

    Det var så fint at læse om din oktober. Min er selv fløjet afsted, og november bliver nok ligeså travl – omend fyldt med bøger og bogglæde i form af Bogforum <3 Vi ses snart, du fine.

    1. Nikoline

      Tak, mus! Jeg synes efterårsmånederne har en tendens til at flyve afsted. Jeg glæder mig sådan til at se dig på BogForum. Det bliver så vildt i år!

    1. Nikoline

      Det er også en smule overvældende, synes jeg. Næsten for meget. Det tror jeg også jeg sagde i sidste måned. Togtid er i den grad læsetid.

  2. mhlind87

    Imponerende at du har fået læst så meget, og Gyldendals fejring af udgivelsen af Potter bogen lyder helt fantastisk. :)

    1. Nikoline

      Det er næsten for meget af det gode, men flere af bøgerne skyldes jo også readathon. Udgivelsen af Potter var magisk. Intet mindre.

  3. Piskeriset

    Hils Patrick fra mig! :D
    Han er helt klart den, jeg helst vil se på Bogforum, men jeg er bange for, at jeg ikke kan nå det. Oh well.

    Har du planer om at læse julebøger i december?

    Mvh.
    Den lille Bogblog

    1. Nikoline

      Jeg skal nok hilse Patrick fra dig! 😁
      Han er uden tvivl det helt store navn dette år, og jeg er simpelthen også så spændt på at møde ham. Hvis jeg da kan få fremstammet et ord overhovedet. Jeg beundrer ham virkelig. Hvornår regner du med at være på Bogforum? Han er der jo både fredag og lørdag.
      Jeg skal helt sikkert læse julebøger i december, selvom det nok mest bliver genlæsning af det helt store klassikere. Hvad med dig?

      1. Piskeriset

        Jeg tror ikke, jeg når forbi Bogforum – desværre :-/

        Mht. julebøger er jeg pt. på jagt efter et par stykker, jeg kan hygge med i løbet af december. Jeg er desværre mest stødt på chick lit-julebøger, og dem er jeg ikke så interesseret i – vil hellere have noget med fokus på venskaber/familiehygge, knirkende sne, julebagning samt nisser eller andre eventyrfigurer.

        Mvh.
        Den lille Bogblog

      2. Nikoline

        Hvor ærgerligt! Jeg ville gerne have hilst på dig, hvis du kom forbi.
        Jeg synes faktisk det er svært finde rigtige julede bøger om nisser, julemanden og børneønsker. Det er chick lit, der fylder.

  4. Noelia Alonso

    Wow! Reading 21 books is quite an achievement. I can’t even finish one hahaha Have a great time in Amsterdam, it’s a lovely city :) and for November I think I’ll just focus on my requiered reading for Uni

    1. Nikoline

      21 books are too many, if I may be so frank. At least it is to me, but it’s still a great accomplishment.
      I’m so excited for Amsterdam. Any recommendation of what to see? Are you busy with uni?

      1. Noelia Alonso

        Yep, this year Uni is being a bit more hectic than previous years so I’m focusing mainly on that. And about places to see in Amsterdam, my favourite place to visit was the flower market. It’s so colourful and inspiring. And if you could have a walk through Vondelpark, do it. Also beautiful and quite peaceful :)

Skriv et svar

