Dewey’s Read-a-thon: En læselørdag i vente

På lørdag river jeg endnu en gang et døgn ud af min kalender og tilskriver den bøger og læsning, når klokken slår 14 og det halvårlige Dewey’s Read-a-Thon endnu en gang begynder. Det er ottende gang jeg deltager, og tanken gør mig svimmel af lykke. Jeg har dog valgt at forholde mig en smule anderledes til læsedøgnet denne gang, fordi mine weekender er blevet særligt dyrebare for mig, nu hvor jeg arbejder på fuldtid sideløbende med mine studier. Jeg vil derfor læse mindre og nyde mere, bilder jeg mig selv ind, og tage mig tid til hver en bog og hvert et ord uden hastværk og følge med på de sociale medier under hashtagget #readathon, hvor jeg også vil dele mine læsestunder og opdateringer undervejs. I kan min læsning på bloggen, Instagram og Twitter. Den officiel tilmeldning findes på hjemmesiden her, der løbende vil blive opdateret med konkurrencer og læseudfordringer. Jeg holder af Dewey’s Read-a-thon af mange grunde, men mest af alt fordi det er pusterum til læsningen i en travl hverdag, som samtidig formår at samle en masse mennesker og gøre læsningen til noget vi kan være fælles om. I timerne op til vil jeg trisse utålmodigt rundt i mine hjemmesko, bage mig en æbletærte, finde et udvalg af te frem samt en dejlig varm striktrøje og tænde stearinlys, før jeg sætter mig til rette i min komfortable lænestol med den første bog af mange.

Jeg har i flere uger tænkt på, hvordan min læsestak skulle se ud. Jeg valgte bøger, og jeg fravalgte dem igen, før jeg til sidst nåede frem til en bogstak på 1063 sider, som jeg regner med at spæde til med et par spontant valgte Little Black Classics, når timerne bliver sene og øjenlågene trætte. I traditionens tro vil jeg læse en bog sammen med Rikke, og valget er denne gang faldet på “Lydia: The wild girl of Pride and Prejudice” af Natasha Farrant, som er en spin-off fortælling om Lydia Bennets drømmende sind og naive tro på kærlighed ved første blik, og jeg glæder mig sådan. Når mørket begynder at falde på vil jeg gemme mig under dynen med Elle Kennedys “Lagt på is” og vende gladeligt tilbage til Briar University og dets ishockyhold. Undervejs vil jeg supplerer med et par Little Black Classics, men hvilke har jeg endnu ikke bestemt mig for. Måske et par gotiske eller uhyggelige, som passer til årstiden og nattetimerne? I grænselandet mellem nat og dag, vil jeg slutte mig til Susan Coolidge og finde ud af “What Katy Did”. Den sidste planlagte bog jeg har afspejler min indre kattedame, da jeg har valgt at læse “Gobbolino — The Witch’s Cat” af Ursula Moray Williams, som er en letsindig børnebogshistorie om en heks’ kat, der drømmer om at være en helt normal kat, og jeg er sikker på, at den ville kunne holde mig vågen i de sidste timer inden læsedøgnets afslutning.

På lørdag opretter jeg i traditionens tro et indlæg, som jeg løbende opdaterer med billeder og ord om min læsning. Deltager I på lørdag, og i så fald, hvad skal I læse? Planlægger I at få sovet, og hvor kan jeg mon følge jeres læsedøgn?

7 thoughts on “Dewey’s Read-a-thon: En læselørdag i vente

  1. Piskeriset

    Jeg skal helt sikkert deltage, og jeg skal helt sikkert også have noget søvn undervejs – ellers bliver det for hårdt at komme på arbejde mandag morgen :-)

    Jeg læser en god blanding af gys og gru – både lidt klassisk, lidt tegneserier og lidt moderne. Det skal nok blive godt :-)

    Mvh.
    Den lille Bogblog

  2. Noelia Alonso

    It’s so great that it is Dewey’s time again but sadly, I won’t taking part in it this time :( Hope you enjoy your time and get to read as much as possible

  3. Rikke Simonsen

    Jeg glæder mig sådan til at følge dit læsedøgn, sødeste Nikoline!
    Derudover er jeg spændt på, hvad du synes om “Lydia” – forfatteren har skrevet en af mine yndlingsbøger, så jeg er selv meget spændt på at læse den en dag.

    Jeg ved endnu ikke helt, om jeg kan overskue at deltage – men hvis jeg gør, så bliver det via Instagram <3

  4. Kirsten Bloch

    Jeg deltager for første gang, og glæder mig helt vildt. Det bliver dog ikke læsning hele døgnet igennem, da jeg ved jeg ikke kan holde til det og er nødt til at få noget søvn. Jeg laver et blogindlæg som jeg løbende opdaterer, men ellers bliver det Instagram, Facebook og Goodreads som jeg opdaterer løbende.

  5. Karina Petersen

    Jeg glæder mig meget til, at følge med i din læsning. Jeg regner med, at få sovet et par timer om natten, men meget søvn bliver det nok ikke til.
    Jeg er spændt på at høre, hvad du syntes om “What Katy did”, og om det er en bog, som jeg skal have tilføjet til min samling fra Folio :)

  6. mhlind87

    Så fin en stak, og jeg ser frem til at følge med, i mens jeg starter med at tage til fødselsdag :)

  7. Camilla

    Sikke en fin læsestak! Jeg deltager for første gang, og jeg glæder mig rigtig meget – jeg har også lokket min roomie med, så det bliver en rigtig hyggelig dag. :)

Skriv et svar

