Læselister #3: (endnu mere) efterårslæsning

Efteråret rimer på regnvejr, sofahygge med talrige kopper te, bunkevis af tæpper og varme striktrøjer, men på grund af min travle hverdag, havde jeg ikke lagt mærke til bladbunkerne på fortovet, trækronerne farveskifte eller hvordan sensommervinden langsom stilnede af. Ikke før nu. Jeg læser altid en bestemt type bøger i de omskiftelige efterårsmåneder, der er min yndlingstid på hele året. Det er her jeg finder de gotiske romaner frem, tager de uhyggelige historier ned fra deres vante plads i bogreolen og åbner for deres mørke skyggeverdener. I anledningen af efteråret har jeg samlet en række bøger, som med fordel kan læses i efterårets tiltagende mørkevejr. Fordi efteråret er så stemningsfyld en årstid, har jeg før lavet en liste til sæsonen, og den kan findes lige her.

  • “The Bloody Chamber & Other Stories” af Angela Carter. Angela er ikke kun forrygende, når det gælder feministisk og kvindefrigørende tekster. Hun formår også at kombinerer dem og indhyller dem i mørke og forskruede udgaver af klassiske eventyr, der får pulsen til at danse hurtigt og rytmisk.
  • “Jamaica Inn” af Daphne du Maurier. Jeg havde hjertebanken, da jeg læste du Mauriers “Jamaica Inn”. Ikke fordi historien er noget særligt, men fordi hun formår at skabe så levende billede og stemninger, at man som læser helt bliver opslugt i hendes tågede verden, hvor selv den mindste kirken fra gulvet eller lette vindpust, gren på ruden eller skygge, kan få dig til at fare sammen i skræk.
  • “We Have Always Lived in the Castle” af Shirley Jackson. Bogens hovedperson, Merricat Blackwood, gav mig gåsehud. Hun er en af de mest uhyggelige karakterer i fiktionen, som jeg har læst. Hun er hverken massemorder, øksesvingende eller bindegal, men hendes galskab ligger i det skjulte, gemt mellem linjerne som et snigende ubehag, der fik mig til at gyse.
  • “The Haunting of Hill House” af Shirley Jackson. Shirley Jackson kan noget særligt, når det kommer til at skabe stemningsmættede skrækhistorier, der får hårerne i nakken til at rejse sig. “The Haunting of Hill House” er en klassisk gyserhistorie om et hus og en kvindes manglende evne til at skelne mellem fantasi og virkelighed. Den er så velskrevet og stemningsfyldt, at jeg heller ikke selv kunne forklare historien og adskille de to.
  • “Bird Box” af Josh Malerman. Den mest uhyggelige bog, jeg nogensinde har læst, er denne, og det er svært at forklare præcist hvorfor. Den handler om noget uhyrligt, der ikke kan ses og hvis det gør, er det fatalt, og netop derfor krøb den ind under huden på mig og hjemsøgte mig i de sene nattetimer.

Hvad med jer? Planlægger I selv at læse gotiske eller andet gys i løbet af efteråret, eller læser I slet ikke efter sæson?

5 thoughts on “Læselister #3: (endnu mere) efterårslæsning

  1. Regitze Xenia

    Tak for anbefalingerne, det er nogle for mig helt ukendte bøger, men, jeg kan godt huske, da du anmeldte ‘Bird Box’, jeg bliver simpelthen nødt til at læse den bog, den lader til at være helt perfekt til årstiden. Jeg holder nemlig også af at vende mig mod de mere uhyggelige bøger, når dagene bliver mørkere og alting. Men jeg tror, de eneste jeg troligt læser hvert år er Bram Stokers ‘Dracula’ og så R. L. Stevensons historie om ‘Dr. Jekyll and Mr. Hyde’. Der er bare noget helt rigtigt over regnvejrsdage med searinlys og varme tæpper.

  2. Piskeriset

    Min Read-a-Thon-stabel vil bestå af gys, gru og horror – det skal nok blive uhyggeligt! :D En af bøgerne er faktisk Bird Box, som jeg har hørt virkelig godt om. Jeg ser frem til endelig at læse den.

    Har du planlagt, hvad du vil læse til eventen senere på måneden?

    Mvh.
    Den lille Bogblog

  3. Mia

    Jeg elsker du Maurier og Jackson – og nu står ‘Bird box’ helt sikkert også på læselisten! Tak for anbefalingen :)

Skriv et svar

