The Book Lover’s Tag

Book Lover’s Tag er et bog tag, der har floreret så længe på internettet, at jeg ikke har kunne finde frem til den, der oprindelig begyndte det. Jeg synes dog spørgsmålene er så gode, at jeg vil tage tagget op og besvare det.

  • Har du et bestemt sted, hvor du foretrækker at læse? Min læsestol,  sofaen med chaiselong og ellers i  sengen. I virkeligheden nok mest i sengen.
  • Bruger du bogmærker eller noget mere tilfældigt, som du lige har ved hånden? Bogmærker. Før i tiden brugte jeg hvad som helst, fordi jeg ofte glemte bogmærker, når jeg var på farten. Nu har jeg samlet mine bogmærker i en krukke, og ellers bruger jeg post-its, som jeg alligevel bruger til at markere elskværdige passager under min læsning, så jeg kan vende tilbage til dem og nyde dem igen.
  • Stopper du din læsning midt i et kapitel, eller er du nødt til at læse det færdig? Jeg ville ønske, at jeg læste kapitler til ende, før jeg lægger en bog fra mig, men sandheden er, at jeg har en hæslig vane, synes jeg selv, med at stoppe midt i kapitler på tilfældige steder.
  • Spiser du og drikker imens du læser? Jeg har faktisk svært ved at spise samtidig med at jeg læser. Mest fordi jeg mangler hænder til både at gøre det og holde bogen samtidig. Hvis jeg spiser, imens jeg læser, er det oftest noget simpelt i form af små snacks. Jeg har dog intet problem med at drikke, imens jeg læser.
  • Hører du musik eller ser fjernsyn imens du læser? Som udgangspunkt foretrækker jeg stilheden, men jeg kan dog sagtens læse imens jeg hører musik. dertil foretrækker jeg dog klassisk eller jazzmusik uden sangtekster, så mine tanker ikke distraheres og fjerner sig fra bogen. Jeg kan også godt læse, imens min kæreste bruger fjernsynet, men det er lidt svære at lukke ude, synes jeg, fordi det distrahere mit synsfelt, hvilket musik ikke gør.
  • Læser du en eller flere bøger ad gangen? Jeg læser oftest flere. Tit er der en bog til studiet, en jeg selv har valgt og til tider også en digtsamling. Måske også en til forlaget.
  • Forestrækker du at læse hjemme eller andre steder? Som udgangspunkt foretrækker jeg at læse hjemme, men jeg kan sagtens læse på farten, hvor jeg særligt bruger min pendlertid fordybet i en bog.
  • Læser du højt for dig selv eller inden i dig selv? Interessant spørgsmål! Jeg læser som udgangspunkt altid inden i mig selv, men falder jeg over smukke ord, der forlanger at blive læst højt, så gør jeg det. Jeg bestræber mig også på at læse digtsmalinger højt, fordi det skaber en helt anden læseoplevelse med lige netop den type litteratur, end hvis den blev læst i stilhed.
  • Læser du i forvejen eller springer du sider over? Hvis der med “i forvejen” menes, at jeg for eksempel læser slutningen før jeg overhovedet begynder på historien, så er svaret nej. Jeg har dog før sprunget sider over, fordi handlingen trak i langdrag og var mig intetsigende.
  • Knækker du ryggen på dine bøger, eller forsøger du at undgå det? Hele debatten om at elskede bøger per definition skal se slidte ud og have rygknæk finder jeg latterlig. Kærlighed til noget er ikke entydigt. Jeg anser mig selv for bibliofil, og jeg knækker aldrig ryggen på mine bøger. Heller ikke på de tykke bøger, som indbyder til det.
  • Skriver du i dine bøger? Jeg skriver aldrig i de bøger, som jeg læser af ren og skær fornøjelse eller til anmeldelse, selvom jeg næsten altid både skriver og overstreger i mine studiebøger uanset genre.

Fordi tag-lege er sådan en god måde at lære andre læsere at kende på, vil jeg gerne tagge Kirstine, Malene og Iben til at besvare ovenstående spørgsmål enten i videoform eller på skrift. Jeg håber i vil lege med!

4 thoughts on “The Book Lover’s Tag

    1. Nikoline

      Hvor er det godt at høre. Jeg synes også de er sjove at skrive, og en fin måde at lære en læser bedre at kende på.

Skriv et svar

