Forfatterinterview med Gail Carriger

© Robert Andruszko

Til de, der endnu ikke er bekendt med dit forfatterskab, hvordan vil du da beskrive dine bøge?
Forestil dig Jane Austen indhyllet i videnskab og teknologi. Forestil dig så P. G. Woodhouse pludselig tilføjede vampyrer til the Drones Club. The Parasol Protectorate-bøgerne er et resultat af dette. De handler om en sjælløs pebermø, som konfronteres af Dronning Victorias knotne efterforsningsvareulv i forbindelse med en læspende vampyr. The Finishing School-bøgerne udspringer af samme verden som den forrige men 25 år tidligere i et gigantisk luftskib med form som en sommerfuglelarve, der svæver over Darmoor, hvor unge kvinder i et akademi lærer at… dygtiggøre sig… i alt. De handler om steampunk etikette. De handler om velklædte spioner, og de handler om victoriansk kunstig udstillingsmad. De handler også om en mekanisk pølsehund ved navn Bumbersnoot. The Custard Protocol-bøgerne handler om et en plyndrende team af skurke i en højteknologisk luftskib, der handler med reparationer af objekter og tedrikning. Det er en serie, der udforsker en bredere vinkel af en steampunk version af det britiske imperium, hvor teknologiens udvikling ikke er i fokus, men snarer hvordan vampyrer og varulve har udviklet sig forskelligt verden over.

Jeg har læst på den hjemmeside, at du startede dit forfatterskab med at skrive ungdomsbøger. Kan du fortælle en smule om hvordan den genre var med til at forme dig som forfatter i dag? Det er længe siden, og det var mere et spørgsmål om øvelse. Jeg tror på at skrivning er ligesom alt andet. Det bliver bedre og lettere med tiden.

Alexia Tarabotti, hovedpersonen i the Parasol Protectorate-bøgerne, er sjælløs i en verden beboet af overnaturlige væsner såsom vampyrer og vareulve. Hvad inspirerede dette koncept? Efter jeg satte mig fast på et setting, begyndte jeg at lege med idéen om hvordan en person kunne være udødelig. Hvis vampyrer og varmeulve vandrer omkring på den måde, hvad afholder dem så fra at forvandle andre? Der er nødt til at være noget biologisk, som holder historien på plads. Her tænker jeg på det, som jeg vidste om den Victoriatidens videnskabelig teori, antog jeg, at en overskydende sjæl som kun findes hos ganske få, ville være en løsning. Det fik mig til at undersøge målingen af den menneskelige sjæl — hvilket en amerikansk videnskabsmand faktisk forsøgte i slutningen af 1800-tallet. Dette ledte til idéen om, at hvis nogen mennesker havde for meget sjæl, ville der være andre, der har for lidt eller slet ingen. Og disse kunne fungerer som en neutralisere af overnaturlige evner. Således blev Alexia til.

Du er forfatter af steampunk genren, hvor urban fantasy blandes med den victorianske tidsalder og moderne teknologi. Hvordan blev du fanget af lige netop den genre?
For mig at se, ville videnskabsmænd forsøge at forstå, undersøgte, bekæmpe og undgå dem, hvis overnaturlige væsner færdedes i London. Jeg ønskede ikke en verden med magi i, men det 19. århundrede med videnskab er mindst lige så usandsyneligt. Det ville dog medfører en ny og mærkværdig udvikling i videnskaben. Kort sagt har urban fantasyens troper steampunk lignende konsekvenser i min verden.

Var det vanskeligt at balancerer mellem forskellige (sub)genrer, da du skrev dine bøger? Ikke rigtigt. Det passede sammen ubesværet i mit hovedet. I stedet handlede det om at overbevise læseren om det samme.

The Parasol Protectorate-bøgerne er voksenbøger og The Finishing School-bøgerne er ungdomsbøger — selvom ungdomsbøger i høj grad bliver læst af voksne, og voksenbøger bliver læst af unge. Oplevede du at der er ting, som kan lade sig gøre i voksenbøger, som ikke kan lade sig gøre i ungdomsbøger og omvendt? Med ungdomsbøgerne ønskede jeg at skabe en mere ungdommeligt og tilgængelig stemme og karakterer, som ville vokse med bøgerne. Sophronia er meget anderledes fra Alexia. Hun er privat og introvert, og må med tiden blive mere selvaktualiserende ved at få nye venner og opleve verden. Hendes fokus er på hendes miljø, der er mindre politisk og mere personligt. Jeg tror ikke det er et spørgsmål om, hvad man kan og ikke kan, som det er et spørgsmål om hvad fungerer for de forskellige læsere.

For at du kunne skrive om forskellige tidsperioder som den victorianske, hvordan forholdte du dig så til reasearch? Jeg havde en del viden på forhånd om den victorianske periode (i forholdt il mode, mad, manerer, litteratur, teater, kurmageri og antikviteter) da jeg begyndte at skrive, men jeg indså også, at jeg havde en del store huller, som skulle udfyldes. Jeg brugte meget tid på at researche teknologi dengang, rejser og kommunikations teknikker, forskellige videnskaber, for ikke at glemme ting som store krige og millitære strategier, konfiguration af hærens regimenter, den grafiske forståelse af Ldet victorianske London (butikker og gadenavne), tidsskrifter og politik. Jeg undersøgte også vampyr og vareulve ud fra perioden. Det er ofte sådan, at du ikke ved, hvilken viden du kommer til at mangle, før du står og mangler den. På grund af den genre, jeg skriver i, kan jeg undlade fakta, men jeg kan godt lide at have styr på dem først, før jeg begynder at lave om på tingene. Selv hvis der er tale om ting, der ikke kommer med i bøgerne. Her er et blogindlæg med de kilder jeg brugte, da jeg undersøgte den victorianske tidsalder.

Er der andre historiske perioder, du gerne vil skrive om? Der er mange. Lige fra det ældgamle Rom til 1980’erne. Jeg er ikke sikker på, at det kommer til at ske, men idéerne er dog til det.

Hvad var den sidste gode bog du læste? “Court of Fives” af Kate Elliott

Hvem vil du helst drikke te sammen med? P.G. Wodehouse, Jane Austen, og Gerald Durrell. Jeg tror virkelig at vi kunne få nogle morsomme snakke.

Skriv et svar

