Månedlig opsummering: farvestrålende august

August var en farvestrålende måned, der eksploderede i en stjerneregn af afslutninger og nye begyndelser. Jeg fik afleveret nøglerne til min gamle lejlighed i Odense, samtidig med at jeg har fået etableret en hverdag i det sjællandske hos min kæreste. Jeg har haft mine første arbejdsdage hos Gyldendal såvel som på universitet, og jeg kan slet ikke vente med at se, hvad de kommende måneder bringer på den front. Min sidste karakter kom også, og jeg kan endelig lukke for endnu et semesterkapitel med god samvittighed inden et nyt begynder. Midt i måneden tog jeg til Lousiana sammen med verdens bedste Mai for at opleve et væld af forfattere, herunder Hanya Yanagihara, Chigozie Obiomas og Julian Barnes. Dagen summede af glæde litteratur enthusiaster i alle afskygninger, og jeg gik fra festivalen med en række nye signeringer til mit hjemmebibliotek og dyrebare minder i mit hjerte. I dag vender jeg en side i kalenderen og kysser august farvel med et smil på læben, tager en dyb indånding og byder en ny måned velkommen.

I august læste jeg: Elleve bøger, hvoraf “Guder og uhyrer” af Laini Taylor på 709 sider var den længste, imens den korteste bog jeg læste var Pu Songlings “Wailing Ghosts” på blot 64 sider.
I august købte jeg: Firkantede bogpakker er væltet ind i månedens løb med forespurgte anmelderbøger og andre overaskelsespakker fra forlag, men til min store overraskelse, da jeg skulle gøre status, har jeg selv kun købt én enkelt bog, som jeg ovenikøbet købte i forbindelse med en signeringsmulighed på Louisiana Literature.
Augusts lyrikvalg: Var “Crow: From the Life and Songs of the Crow” af Ted Hughes, som er en af de mest dystre digtsamlinger jeg længe har læst. Jeg ved dårligt, hvad jeg skal mene, men den fik mit hjerte til at banke hurtigt.
Augusts store læseoplevelse: Var uden tvivl “M Train” af Patti Smith, som også er den første af hendes bøger jeg har læst. Jeg elsker den bog, og jeg var set ikke forberedt på at blive forført af hendes ord i den grad, som jeg blev det. Det var en meget overvældende læseoplevelse, som jeg slet ikke var klar til at give slip på, da jeg nåede endegyldige punktum.
Augusts mest skuffende læseoplevelse: Var Pu Songlings “Wailing Ghosts”, hvis humoristiske småhistorier forekom mig en smule desperate, og som af samme grund faldt pladask til jorden med et brag uden det mindste grin.
Augusts mest mindeværdige ord: Jeg tror enhver læser kan nikke genkendende til Patti Smiths håbløshed over at skulle udvælge sig en bog blandt mange titler: “Jeg fik nedenunder og så på de mange rækker bøger, ulykkelig over ikke at vide, hvad jeg skulle vælge — en primadonna i dybet af sin garderobe, fyldt af kjoler, men uden en trævl at tage på.”
Augusts læseklub-læsning: Læseklubben er stadig ramt af feriehi, men har opstart igen i september, hvor vi planlægger af læse “Pigerne” af Emma Cline, som med sine små sommerfornemmelser virker som den helt rigtige måde at tage afsked med sommeren på og byde efteråret velkommen. Mest af alt glæder jeg mig bare til at gense verdens bedste læseklub og tale om alt mellem himmel og jord — og månedens bog naturligvis!
I september vil jeg gerne læse: Jeg regner med at få læst “The Fiery Cross” af Diana Gabaldon, som jeg begyndte på midt i måneden, men eftersom jeg er startet i praktik hos forlaget Gyldendal i deres ungdomsafdeling, planlægger jeg at fordybe mig i en del af deres titler. Dordi jeg endnu ikke helt har skabt en hverdag efter praktikopstarten, har jeg ikke så store forventninger til min læsning i september, og det gør mig i grunden ikke så meget, for jeg ved at litteraturen stadig forbliver mit fokuspunkt, og jeg kan slet ikke vente med at se, hvad dagene bringer.

Hvordan så jeres august ud, og hvilke bøger fik I læst? Hvilke bøger drømmer I om at læse i den kommende måned?

14 thoughts on “Månedlig opsummering: farvestrålende august

  1. Bookworm

    Så fin opsummering. Er spændt på st høre, hvad du synes om ‘Pigerne’ – den vil jeg så gerne læse. Jeg har lige vendt den sidste side i Astrid Lindgrens ‘Rasmus på Farten’. Er helt forgrædt i skrivende stund :-D

    1. Nikoline

      Jeg kunne virkelig godt lide den. Har du læst den?
      Lindgren kunne også bare et eller andet med ord. Hun skrev så fint.

      1. Nikoline

        Hov, jeg fik vidst overset, at du gerne vil læse bogen. Det forstår jeg godt. Sproget er noget så smukt, og historien er helt udemærket.

    1. Nikoline

      Thank you! It’s so exciting being a part of the biggest publisher (and oldest to my knowledge) in Denmark. I’m planning to write a blogpost about it sometime soon.

  2. Camilla

    Jeg glæder mig til at høre, hvad du synes om Ali Smith! :) Jeg håber, du har haft en god opstart på arbejdet – det lyder så spændende.

    1. Nikoline

      Jeg vat vild med Smith. Jeg regner med at skrive et blogindlæg om at være i praktik hos Gyldendal på et tidspunkt.

  3. Piskeriset

    Jeg glæder mig til at høre mere om de ungdomsbøger, du vil kaste dig over ifm. arbejdet :-)

    Jeg nåede blandt andet to ordentlige moppedrenge i august – ‘Anna Karenina’ og 3. bog i The Dark Tower-serien af Stephen King, og begge viste sig heldigvis at være ganske gode. Det er så irriterende at starte på en tyk bog og så blive mere og mere træt af den, jo længere man kommer.

    Mvh.
    Den lille Bogblog

    1. Nikoline

      Jeg har lige læst Monster af Ness og er nu igang med Carry On af Rowell, og så er der et par titler, som ikke er udkommet endnu. Det er meget spændende.
      Fedt at du fik færdiglæst Anna Karenina – hvad synes du om den? For mig er det en af den slags bøger, som jeg aldrig bliver træt af eller færdig med at læse.

Skriv et svar

