Little Library – Odenses mindste bibliotek

Læseglæde kommer i alle former og størrelser, og af de mange solbeskinnede steder i Odense, er Munke Mose mit foretrukne. Når foråret blomstre, gør livet det også i Mosen; mennesker stimler sammen, lejer vandbåse for at sejle på åen, der bugter sig igennem parken, der spilles spil på græsplænen imens andre sstimler sammen på et tæppe for at sludre med hinanden. Da jeg boede i Odense, var Mosen et sted, som jeg elskede at komme, bare fordi. Det behøvede ikke noget formål. Ofte gik jeg lange tur langs de mange stisystemer, som forgrener sig ud i Odense midte, og ofte var det med en bog under armen, og for at suge sanseindtryk til mig. Mosen er dog en ganske særlig læseoase, fordi Odense Bibliotek har opsat et lille minibibliotek i parkens midte til fri afbenyttelse. Konceptet med Little Library, som bibliotekshuset hedder, er ret simpelt: man tager en bog, og man giver en bog.

Det blåmalede bogbyttehus er noget af det fineste, jeg endnu har set. Det er brugeropereret og fungerer ud fra et princip om, at forbipasserende både kan tage bøger og nyde en god læseoplevelse enten i parken eller andetsteds. Det betyder også, at de bøger, som står i huset, kommer fra andre læsere, der dermed videregive en god læseoplevelse. Jeg har fundet alverdens titler i huset, både det tradionelle og forvnetelige såvel som mere skæve titler. Jeg har fundet hele Fifty Shades-trilogien, men også bøger af Paul Auster og Haruki Murakami og Jordens børn-bøgerne. Der er noget for alle, og der findes sågar også et lille grønt bibliotekshus for børn nær ved legepladsen i Mosen. Det er sådan en fin måde at videregive læseoplevelse uanset deres udfald. Det giver også alle bøgerne i bogbyttehuset en ekstra tilført historie og kaserede bøger et formål, og de venter bare på, at den næste forbipasserende kommer og samler dem op.

Little Library – Odenses mindste bibliotek befinder sig i Munke Mose i Odense. Det lille bibliotek er opsat lige overfor gangbroen, og tages ind i efterårsmånederne. Der findes ligeledes et lille bibliotekshus med børnebøger i Mosen.

4 thoughts on “Little Library – Odenses mindste bibliotek

Skriv et svar

