“M Train” af Patti Smith


“M Train” af Patti Smith fra forlaget Klim, udgivet i 2015. Anmeldereksemplar fra forlaget. Læst på dansk — originalsproget er amerikansk.

Patti Smiths erindringsroman begynder på en lille café i Greenwich Village, hvor hun dagligt kommer for at skrive uden formål og drikke kaffe i rigelige mængder. Hun sidder ved det samme bord, taler med de samme mennesker og lever i en velkendt boble af melankoli. Her laver hun små optegnelser på servietter, læser bøger og reflekterer over minderne og drømmene, over det som er gået tabt, om hvordan personerne i hendes liv ikke længere er, imens hun stadig begiver sig igennem byen af de samme vante stier. Som et spøgelse i natten, rejser Smith igennem 18 forskellige minder om at rejser til fjerne kyster, gamle løfter der skal tilendebringes og små stunder af ren lykke og betingelsesløs kærlighed. Alle har de det tilfælles at de begynder og ender med den café i New York, der i mange år var hendes andet hjem.

Da jeg vendte sidste side i “M Train” af Patti Smith var jeg ikke klar. Jeg vidste at bogen nødvendigvis ville ende, men jeg skubbede tanken væk og lod mig opsluge af Smiths smukke og velovervejede ord. Jeg var ikke klar til at lægge bogen fra mig, til at tage afsked med Smiths erindringer så tidligt eller til det indtryk, som læseoplevelsen efterlod mig med. Patti Smith skriver om ingenting på en helt særlig måde. Hendes mange minder og erindringer er så farvefyldte, at jeg følte at de var mine egne. Hun er lyrisk i sin måde at fortælle på, men samtidig flyder sproget også ubesværet med de følelser, som ligger til grund for dem, og som på forunderligste vis peger bogen i en retning, selvom den ikke handler om noget.

“Uden at bemærke det glider jeg ind i en let, men dvælende sygdom. Ikke en depression, mere noget i retning af en fascinerende melankoli, som jeg drejer rundt i hånden, som var den et lille himmellegeme, stribet af skygger, uvirkelig blå.”

“M Train” er en meditativ bog, hvor stationerne er caféer, hvor kaffeentusiasten Smith slår sig ned med en god bog og lader tankerne flyde. Når først M-toget sætter i gang, strømmer erindringerne endeløst igennem bogens sider og handler om alt lige fra rejser, minder og litteratur på en refleksiv måde, der får gamle minder til at flamme op som levende billeder, der danser på læserens nethinde. Den lille café i New York er et stemningsfyldt sted, som Smith kun lige nøjagtig deler med læseren. Den betyder noget særligt for hende, og det er her hun skriver sine erindringer, sine fragmentariske prosastykker og sine lyriske udspil. Det er her hun drikker den ene kop kaffe efter den anden, og det er her erindringerne begynder. Det er en bog med en helt særlig rytme, ulig noget andet jeg før har læst.

De atten kapitler handler om alt og ingenting. De kan starte ud med at handle om et og så pludselig skifte spor til at omhandle noget andet, og på forunderligste vis formår Smith at indfange tankens flygtighed i et splitsekund, så læseren kan holde den mellem sine hænder, før den flyver bort som en sommerfugl. Smith opholder sig ved mange af de små ting, som har haft stor betydning for hende, heriblandt litterære læseoplevelser lige fra klassiske værker til nutidige forfattere, hvor særligt Haruki Murakami har en særlig plads i hendes hjerte. Hun dvæler ved definitionsspørgmålet om hvad et litterært mesterværk er, og springer mellem et væld af delkonklusioner før hun endegyldigt beslutter sig for, hvad hun egentlig mener. Hun har også en forkærlighed for sitcoms, isærdeleshed krimi-serier som Forbrydelsen. “M Train” er en slags rejse igennem Patti Smiths heltegalleri, der dækker over fiktion og virkelighed.

“Jeg fik nedenunder og så på de mange rækker bøger, ulykkelig over ikke at vide, hvad jeg skulle vælge — en primadonna i dybet af sin garderobe, fyldt af kjoler, men uden en trævl at tage på.”

Patti Smith er optaget af portaler, der muliggør rejser mellem verdener. Hun er optaget af af bøger og genstande, der kan åbne til andre oplevelser af verden, og hendes syn i sig selv åbner op for en helt anden verdensforståelse. “M Train” er et tanketog og et tanketogt, en udlægning af minder og følelser, der blander lykke med melankoli og farver forfatterens liv og væsen. På trods af at hun skriver om de mest simple hverdagsagtige ting, så formår hun at gøre det på en måde, som genfortryller den og indhyller den i et særligt skær, en symbiose mellem farver og ord. “M Train” er mange ting. Det er en erindringsroman, en elegi, men mest af alt en rapsodisk introduktion til Smiths ganske særlige verden, der tangerer det sælsomme og skæve og gør det smukt. Jeg er glad for, at der findes mennesker som Patti Smith, der fortæller så levende historier, selv når de ikke handler om noget særligt.

9 thoughts on ““M Train” af Patti Smith

    1. Nikoline

      Den er virkelig også god, og kan man lide Patti Smith (eller den type litteratur, som hun skriver), er bogen helt sikkert et must read.

  1. Camilla

    Jeg glæder mig så meget til at læse få læst den på et tidspunkt – jeg elskede Just Kids, og din anmeldelse lyder jo meget lovende! :)

    1. Nikoline

      Forståeligt! Jeg har det på samme måde med Just Kids, der har stået i min samling i flere år efterhånden. Efter st have læst M Train er det helt sikkert en bog, som jeg skal læse snart.

    1. Nikoline

      Selv tak! Jeg håber bogen kan leve op til dine forventninger. Jeg synes selv den er rigtig god.

  2. Michella Tora

    Sikke en god anmeldelse. Det lyder til at din læseoplevelse var meget lig min. Jeg elsker simpelthen Patti Smith for at kunne lige netop dét hun kan. Det er fantastisk, og sådan en stor fornøjelse for læseren!

    1. Nikoline

      Det er en sand perle af en bog, og jeg havde slet ikke forventet det. Dejligt at du har det på samme måde.

Skriv et svar

