“The Song of Achilles” af Madeline Miller


“The Song of Achilles” af Madeline Miller fra forlaget Ecco, udgivet i 2012 (org. udgivet i 2011).

“The Song of Achilles” begynder med drengen Patroklos, der på ingen måde er den søn, som hans far ønskede sig. Han er hverken atletisk eller kampdygtig, og han forstår sig ikke på politik. En dag afholdes der et kapløb, og her får Patroklos øje på en dreng med gyldent hår, som giver ham pludselig hjertebanken, og i lang tid efter løbets afslutning, kredser hans tanker om den lyshåret dreng ved navn Achilleus. Patroklos bliver bortvist fra sin fars rige, da han fejlagtigt involveres i en ulykke, der koster en anden dreng livet. Han sendes til kong Peleus’ rige, hvor Achilleus er prins, og i takt med at årene går langsomt vokser følelserne sig stærke mellem de to drenge, til de til sidst kender hver en del af hinanden. Achille er Patroklos’ modsætning; han er stærk, atletisk og spået til at blive en af Grækenlands største helte nogensinde, og så er han af halvgudeafstamning. Skæbnen vil det dog, at Achilles skal kæmpe i den trojanske krig, og med frygt for udkommet af krigen, drager Patroklos trofast med ham med en knude i brystet over gudernes profetier.

Madeline Miller har skrevet en af de mest fænomenale gendigtninger, som jeg nogensinde har læst. Hendes evne til at indfange sommerfuglelette følelser og behandle dem med den skrøbelighed, de kræver, er enestående. Hun skriver lyrisk prosa, som maler mesterlige billeder af følelser og liv. Jeg forsvandt i hendes ord og overgav mig sjældent til stilheden, når jeg lukkede bogen. Historien er i grunden meget simpel, og jeg kender historien om Achilleus og den trojanske krig, og alligevel læste jeg historien iøvrigt. Jeg hengav mig til den stakkels Patroklos’ uheldige skæbne, underkastede mig hans storstormende følelser og hans kærlighed til Achilleus. Hvert et ord ar en fryd, en udsøgt smagsoplevelse, så sødmefyldt, som var de dyppet i honning. Jeg har sjældent set noget lignende.

“And perhaps it is the greater grief, after all, to be left on earth when another is gone.”

Upåvirket af det massive arbejde, der nødvendigvis må ligge til grund for tilblivelsen af sin roman, tager Miller afsæt i en af de største græske historier og formår at gøre noget så gammelt nyt og troværdigt i overenstemmelse med den græske kontekst og tidsånd. Nogen ville måske kalde historien for sentimental, men for mig er det en gendigtning af et gammelt stykke oldgræsk historie og en udforskning af de menneskelige følelser lige fra længsel, begær og kærlighed til jalousi. “The Song of Achilles” er et karakterstudie, der kredser om forholdet mellem Patroklos og Achilleus igennem en mangeårig periode og frem til deres endegyldige skæbne, som guderne beseglede for dem. Selvom historien kredser om dem, formår Miller også brede sin historie ud ved at tage afsæt i kidnapningen af Helena af Troja, redningerne af slavepiger og sidst men ikke mindst den trojanske krig. Historien følger således Patroklos og Achilleus på godt og ondt.

“The Song of Achilles” fortælles som en dannelsesroman, hvor Patroklos rejser sig fra asken som en prisværdig kriger i den trojanske krig, hvor han startede ud som en usikker og ringeagtig dreng, bortvist fra sit eget kongerige og dømt til at vandre i evigheder med hjemve. Hjem for Patroklos bliver dog ikke sin fars rige, men derimod Achilleus’ favn. Deres kærlighed igangsætter en række kosekvenser, der falder som dominobrikker. Guderne er vrede over deres forhold, som de forsøger at hemmeligholde fra omverden, og fra at handle om kærlighed, bevæger Miller sin historie ind i Homers klassiske fortælling “Illiaden”, hvor grækerne og trojanerne ledte krigsførelse gennem et årti, hvor Achilleus blev vanæret af kong Agammenon, og hvordan Patroklos modsætter sig enhver ordre og tager sagen i egen hånd, der bevæger ham i retning af sin endegyldig skæbne. Jeg kender til sagnet om Troja og Homers Illiaden, og selvom det er mange år siden, jeg sidst læste den, nød jeg virkelig Millers genfortælling og gendigtning af den velkendte historie. Jeg tror på, at historien kan læses uden det store kendskab til disse, men det var samtidig en helt særlig oplevelse at læse bogen med netop det kendskab i mente. Jeg tror begge dele er meget berigende, fordi Miller er tro over for historien.

“I could recognize him by touch alone, by smell; I would know him blind, by the way his breaths came and his feet struck the earth. I would know him in death, at the end of the world.”

Patroklos fortæller historien autobiografisk, og skildrer de mange begivenheder ud fra sit eget væsen. Han er en dygtig fortæller, selvom hans syn på tingene er farvet af sin kærlighed til Achilleus. Min eneste anke med bogens narrative struktur er, at jeg havde svært ved at fornemme dens tidslinje. Historie strækker sig over flere år, og jeg følte aldrig, at Patroklos modnedes med denne, selvom historien udfolder sig i takt med at han fortæller om dem. Ser man bort for slutningen, havde den manglende udvikling givet mere mening, hvis historien var fortalt i retrospektiv. Det ændre dog ikke på den lyriske skønhed, som hviler i ordene, selvom det kan være svært at forestille sig en ti-årig dreng tænke sådan. “The Song of Achilles” vandt i 2012 Orange-prisen for fiktion, og jeg forstår godt hvorfor. Det er en velskrevet fortælling fyldt med historiekontekst, kærlighed og drama, der vækker gamle sagn til live og giver dem nyt liv.

2 thoughts on ““The Song of Achilles” af Madeline Miller

    1. Nikoline

      Det er et godt spørgsmål. Jeg tror jeg vil anbefale den til de, der holder af en god kærlighedshistorie, historiskfiktion og genfortællinger med et skævt twist, men også til de åbensindede og rummelige læsere, de der er tålmodige og holder af stilfærdige historier og til de, der lever og ånder for lyrisk sprog i prosaform.

Skriv et svar

