The Currently Reading-tag

Boglige tag-lege er sådan en fin måde at lære en anden læser at kende på, og da yndigfine Rikke taggede mig til at besvare The Currently Reading-tag, som oprindeligt blev lavet af bootuberen Charly Reynhorse, tøvede jeg ikke med at besvare de fine spørgsmål om mine læsevaner såsom hvor jeg læser, hvor mange bøger jeg læser ad gangen, og hvordan jeg forholder mig til smudsomslag under læsningen af en bog. Spørgsmålene har jeg besvaret således:

  • Hvor mange bøger læser du ad gangen? Jeg læser allerhelst én bog ad gangen, men det er dog sjældent, at det sker. I forbindelse med mit studie i litteraturvidenskab, har jeg ofte måtte læse flere bøger på én gang for at kunne nå at læse dem til tiden. Derudover læser jeg også gerne en selvvalgt bog ved siden af den pligtsomme studielæsning, men jeg kan også være ved at læse en digtsamling som en helt tredje bog. Digtsamlinger læses bedst lidt af gangen, og derfor falder de ofte sammen med andet læsning. 
  • Hvis du læser mere end én bog ad gangen, hvordan bestemmer du så, hvornår du skal skifte mellem  dem? Det tror jeg er meget lystbetonet. Hvis jeg skal læse en bog til studiet, spiller pligten selvfølgelig en større rolle, men ellers handler det udelukkende om, hvad jeg har lyst til på det pågældende tidspunkt.
  • Skifter du bogmærke undervejs i en bog? Nej, det gør jeg ikke. Jeg har en krukke med alle mine bogmærker samlet i, og derfra udvælger jeg et, når jeg tager et nyt læseeventyr ned fra reolen, og det holder jeg mig til. Det eneste tidspunkt, hvor jeg skifter mellem bogmærker er, hvis jeg er kommet afsted uden et, men i stedet har en post-it eller lignende som kan bruges, indtil jeg kommer hjem igen.
  • Hvor opbevarer du bøgerne, du er i gang med at læse? Enten ligger de på mit natbord, hvis jeg vil læse i sengen, sofabordet, hvis jeg læser i sofaen eller på bordet ved min lænestol inde i biblioteket.
  • Hvad tid på dagen bruger du mest tid på at læse? Lige nu har jeg sommerferie, og derfor er min læsning meget flydende og fleksibel. Inden længe begynder jeg i praktik i København med en almindelig arbejdsuge, hvor jeg fra tid til anden også skal være på universitet, og derfor vil min læsning begrænse sig til min rejsetid, og hvis ikke jeg har lyst efter en endt arbejdsdag, vil min læsning være forbeholdt weekenderne.
  • Hvor længe læser du typisk ad gangen? Det er selvfølgeligt meget forskelligt, men som som udgangspunkt mellem en time og to. Hvis en bog er rigtig god og tiden er til det, kan en hel eftermiddag sagtens forsvinde med uafbrudt læsning, og det er lidt de læsestunder jeg lever og ånder for.
  • Læser du indbundne bøger med eller uden smudsomslag? Uden. Jeg kan simpelthen ikke administrere at holde på det uden at det generer mig, når jeg skal vende side, så derfor læser jeg aldrig med smudsomslag, selvom det oftest gør bøgerne kedeligere af udseende.
  • Hvilken stilling læser du oftest i? Siddende eller liggende. Læser jeg i sengen ligger jeg typisk på maven eller sidder op med en pude i ryggen. Sidder jeg i min lænestol er det med benene på fodskamlen, hængende ud over armlænene eller i skrædderstilling. Jeg har også prøvet at gå og læse samtidig, men det kan jeg ikke anbefale.
  • Tager du læsestof med dig, når du skal noget? Ja, også selvom jeg med sikkerhed ved, at der ikke bliver tid til at læse. Jeg har før haft en bog med mig til fest, i byen og når jeg har været ude at handle. Jeg ved godt, at det er fjollet, men det giver mig en underlig ro at vide, at jeg har læsningen med mig, hvis en ledig læsestund skulle melde sig. Det sker dog ikke helt så tit, som jeg ellers kunne tænke mig.
  • Hvor ofte opdaterer du din Goodreads status på bøger, du er ved at læse? Hver gang jeg ligger en bog fra mig. Goodreads er lidt som et virtuelt bogmærke, og så er det mest af alt blevet en vane at opdatere siden. Jeg nyder at kunne følge med i min læseproces, læse andres meninger om den bog, som jeg læser, og eller holde mig opdateret på andres læsning og fremtidige læseoplevelse, der bare venter på at blive opdaget.

Det sidste spørgsmål går på, hvem man gerne vil tagge til at videreføren legen, og der vil jeg gerne tagge Michelle, Rikke og Simone til at besvare ovenstående spørgsmål enten i videoform eller på skrift. Hvordan ser jer andres læsevaner ud?

8 thoughts on “The Currently Reading-tag

  1. Noelia Alonso

    I always take a book with me even when I know I won’t have free time to read. But a book is a companion and having it in my bag is always nice (when it isn’t heavy though). I love hardbacks and they look amazing but dusk jackets can be annoying most of the time so I always take them off. Oh, and I cannot read for more than an hour straight unless I’m travelling. I just need to move myself

    1. Nikoline

      Great point on a book being a sort of campanion when going out! I agree on the dustaackets — they are truly a paint to work with while reading. I just don’t have the patience for them.

  2. brittanyantoinette

    I take either one or two books with me when I go somewhere or when I have school and I read them both after I get done with homework or after a test, or just when I’m bored and have nothing else to do or if I’m waiting on my food at a resturant.

    1. Nikoline

      That’s a great way of getting some reading done! I used to bring a book with me to university and read before my classes.

Skriv et svar

