“The odd thing about people who had many books was how they always wanted more.”

Patricia A. McKillip havde ret, da hun i “The Bell at Sealey Head” skrev hvor skørt det er, at de, der har mange bøger, alligevel altid ønsker sig flere. På trods af at jeg på det seneste har forsøgt at klemme min bogsamling ned på så lidt plads som muligt i brune flyttekasser, er min samling bestemt ikke blevet mindre. Midt i den hektiske tid, hvor jeg har skulle gøre mig klar til at afslutte et kapitel og begynde på et nyt, har jeg forsødet min kaotiske hverdag af oprydning, udsmidning og pakning af alle mine ting, med nyt læsestof til min bogreol, der spænder over nye såvel som ældre udgivelser der spænder over et væld af genre og forfattere. Flere af dem er bøger, som jeg enten har læst, og som jeg drømte om at forevige i min samling af bøger i smukke udgaver, eller bøger, som jeg endnu ikke har læst, men som jeg har villet længe. Bøgerne jeg har købt på det sidste er listet nedenfor:

  • “The Song of Achilles” af Madeline Miller fra forlaget Ecco (2012) er en gendigtning af sagnet om Achilles og kampen om Troja, fortalt gennem drengen Patroclus’ kærlighed til ham. Patroclus sendes i eksil efter at have dræbt en anden dreng ved et uheld, og her møder han prinsen Achilles, søn af en gud, der træner til at blive den største kriger nogensinde. Patroclus, der har vandret i mørket af sin fars bebrejdende blik og skammen over sin skæbne, ser lyset i Achilles blik, et blik der gengældes, selvom mørket truer i horisonten.
  • “The Fishermen” af Chigozie Obioma fra forlaget Little, Brown and Company (2015) fortæller historien om en flok brødre i Nigeria, der drømmer om at være fiskere. De tilbringer de solbeskinnede dage ved en forbudt flod, hvor de fisker og tjener penge på det. Båndet mellem brøndrene sættes på prøve, da byens tosse forudser, at den ældste bror vil blive slået ihjel af en fisker. Panikken breder sig som en steppebrand og forsegler deres skæbner.
  • “Crow” af Ted Hughes fra forlaget Faber & Faber (1974). Ted Hughes var gift med en af mine yndlingsdigtere, Sylvia Plath, om hvem han skrev adskillige digtsamlinger om. “Crow” er en sær blanding af mørke og mytologi, en sanseleg og et sansebedrag, og for mig virer det som det helt rigtige sted at begynde med Hughes’ forfatterskab.
  • “How to be Both” af Ali Smith fra forlaget Peguin (2015) fortæller en tosporet historie om den transkønnet kunstner i Italien, der forsøger at finde sin maleriske stemme, og en pige i Cambridge, der sørger over sin nyligt afdøde mor, som hun ikke kan slippe, og sorgen tynger hende. Nytårsaften ringer det på døren, og da hun åbner den, åbner hun for muligheden for at blive befriet fra sorgens favntag.
  • “Human Acts” af Han Kang fra forlaget Portobello Books (2016) er en skæbnefortælling om skæve eksistenser i et brutaliseret Korea, der søger efter en stemme efter mange års splittelse. En dreng leder efter liget af sin afdøde ven, den afdøde drengs mor kæmper med sin sorg, en redaktør kæmper imod censorering, og en tilfangetaget og en fabriksarbejder kæmper begge med tramatiske minder. Alle forsøger de at finde sig en stemme.
  • “Neverwhere” af Neil Gaiman fra forlaget Headline Publishing Group (2016). Da en pige, der kan åbne døre ud af det blå, flygter gennem Londons gader, falder en helt ordinær mand ned gennem byen til dens underside, hvor han møder markante skikkelser, engle i kloakkerne og en markedsplads, hvor drømme kan købes i bytte for minder, ens øjenfarve eller en hårlok. Menneskene i det ovenliggende London lukker øjnene for alt usædvanligt og lader sig kurre af ensformigheder, men Richard Mayhew kan ikke lukke øjnene for det kapløb, der udspiller sig for øjnene af sig. Denne udgave er desuden signeret af forfatter og illustrator.
  • “The Princess and the Goblin” af George MacDonald fra forlaget Folio Society (2014) fortæller historien om en prinsesse, der lever i et afsidesliggende slot med sin kammerpige. Selvom prinsessen kender alle afkroge af slottet, opdager hun en dag en trappe, der fører hende til en gammel kvinde, der fortæller hende om hendes skæbne. I minerne, ikke langt derfra, overhører en minearbejds søn, at underjordiske trolde planlægger at at vælte kongeriget, og sammen med prinsessen må han finde mod til at kæmpe imod dem. Jeg er desuden ret begejstret for Madalina Andronics list skæve og stærkt farverige illustrationer, da de minder mig om billederne i en børneudgave af Brødrene Grimms eventyr, jeg ejede som barn.
  • “The Prince and the Pauper” af Mark Twain fra forlaget Folio Society (2008). Twains historie er en klassisk fortælling om hvordan modsætninger mødes og bytter plads i livet. En dag møder en prins en fattig dreng, og til deres store overraskelse, ligner de hinanden, og fordi de begge er trætte af deres liv, beslutter de sig for at bytte plads i håbet om noget bedre, hvilket sætter gang i en kædereaktion af begivenheder.

Hvilke bøger har I købt i løbet af den sidste måned, og er der nogen af dem, som I glæder jeg særligt til at læse?

10 thoughts on ““The odd thing about people who had many books was how they always wanted more.”

  1. mhlind87

    Jeg er også selv lige ved at forberede et book-haul indlæg til senere på ugen ;)

    1. Nikoline

      Du fik virkelig købt dig nogle fine bøger, og jeg glæder mig til at læse om dine læseoplevelser af dem i fremtiden.

  2. Noelia Alonso

    Great selection of books! 3 of those are on my TBR which, although I told myself I would cut down my book buying, has keep growing thanks to my birthday last month and a few vouchers I got.

    1. Nikoline

      Happy belated birthday! I hope you had a lovely day well spend with the people you like and perhaps some books? I’m trying to cut down my book buyings too, at least for this month and maybe the next.

    1. Nikoline

      Ja, synes du ikke? Jeg kan huske dengang jeg var yngre, og næsten alle mine bøger (som den gang udelukkende var ungdomsbøger i urban fantasy-genren) var sorte. Det var sådan et ensformigt syn, og jeg elsker at min bogreol nu spilder over af farver.

  3. brittanyantoinette

    Beautiful books! I’ve finally got Grimm’s Complete Fairy Tales and The Isle of the Lost by Melissa de la Cruz and book two of the O’Dwyer trilogy, Shadow Spell, by Nora Roberts. Other than that those are the only books I’ve brought last month.

    1. Nikoline

      Thank you! Grimes fairy tales are is a great read. There are so many word, funny and whimsical stories, but also many of the well loved classics that we all know and grew up with. It sounds like you have a lot of great stories waiting for you.

Skriv et svar

