Månedlig opsummering: forsvindende juli

I juli løb jeg tør for tid, og jeg opdagede først at månedne havde nået sin ende, da jeg stod på tærsklen af en ny måneds begyndelse. Min juli forsvandt bogstaveligt i flyttekasser, da jeg brugte måneden på at sammenpakke de sidste fire år af mit liv i Odense, inden jeg tog hul på et nyt kapitel med en tilværelse på Sjælland. Nu skal jeg ikke længere rejse i timevis for at se min kæreste, men blot åbne øjnene om morgen og se, at han ligger ved siden af mig, og det har jeg set frem til længe. Timer, dage og uger forsvandt med at pakke, sortere og smide ud, og på forunderligste vis lykkedes det mig at pakke en bogsmaling på over 800 bøger ned i to sportstasker, fire bedrollers og tolv flyttekasser, og de overlevede alle sammen flytningen. Juli gav mig lange arme og ømme muskler af at stable, stakke og bære kasser fra A til B, men jeg fandt også tid til venindebesøg i privaten såvel som spontane parkture med virkelig dårlig musik og virkelig godt selskab. Familien i Jylland fik jeg også besøgt, og jeg er nu klar til at tale hul på et nyt kapitel, en ny start og en ny måned fyldt med spændingsfyldte forventninger, der uundgåeligt får mig til at trække på smilebåndet.

I juni læste jeg: Tolv bøger fordel på et væld af genre og tider. Den længste bog var Diana Gabaldons “Drums of Autumn” på 1070 sider. Den korteste bog var også en af månedens to lyrikvalg, “The Princess Saves Herself in This One” af Amanda Lovelace, på 156 sider. Jeg lyttede til en enkelt lydbog, fordi det muliggjorde, at jeg fik læst, samtidig med at jeg pakkede mit liv i flyttekasser, og jeg læste også et par e-bøger, hvad jeg ellers aldrig plejer at gøre.
I juni købte jeg: Otte bøger, som skulle forsøde mine dage, hvor jeg skulle pakke hele mit hjemmebibliotek ned.
Junis lyrikvalg: Lejligheden bød sig, at jeg fandt Amanda Lovelaces digtsamling “The Princess Saves Herself in This One” ganske gratis som e-bog, og titlen lød så fin, at jeg ikke kunne modstå at læse den. Jeg læste de mange digte ud i ét, og jeg nød virkelig Lovelaces fine sprog om sin sarte opvækst. Derudover læste jeg også Lord Tennysons samlede digtede, som var en kærlig påmindelse om, hvorfor jeg første gang forelskede mig hovedkulds i hans digte.
Junis store læseoplevelse: Foruden min læsning af Tennyson, blev jeg også overrasket over “Daughter of Smoke & Bone” af Laini Taylor, som ellers er en bog jeg længe har gået en stor bue uden om på grund af den massive omtale, som den har fået. Jeg forventede at blive skuffet, og jeg forventede noget ordinært, men min frygt blev gjort til skamme. Jeg var også særligt glad for “The Fishermen” og “Song of Achilles”.
Junis mest skuffende læseoplevelse: Var “Sommeren jeg mødte dig” af Jojo Moyes, som ellers lød som den helt rigtige sommerbog. Bogen er en af Moyes tidlige, og det kan tydeligt mærkes. Den er fyldt med personlighedsløse karakterer og usammenhængende ender, der gjorde, at jeg til sidst havde svært ved at komme igennem den. Jeg fandt heller ikke den læseoplevelse, som jeg havde håbet på, da jeg læste “The Architect’s Apprentice” af Elif Shafak.
Junis mest mindeværdige ord: Jeg kunne med lethed citere store dele af Laini Taylors “Daughter of Smoke & Bone”. Hende sprog er skrøbelige penselstrøg, der efterlader stærke indtryk. Et af dem er ordene: “Have you ever asked yourself, do monsters make war, or does war make monsters?” Amanda Lovelace skriver ligeledes smukt, og jeg faldt pladask for dette digt: “i’m not scared / of the monsters / hidden underneath / my bed / i’m much more scared / of the boys / with messy brown hair / sleepy eyes / & mouths / that only know / how to form / half-truths.”
Junis læseklub-læsning: I traditionens tro holder læseklubben sommerferie, og vi har derfor ikke mødtes for at diskutere en fælles læseoplevelse. Jeg glæder mig dog til vores gensyn når ferien når sin ende.
I juli vil jeg gerne læse: Bøgerne til nogle af de mange forfattere, som gæster Louisiana Literature, som jeg forventer at se. I august vil jeg derfor læse Ali Smith og Julian Barnes, nu hvor jeg har læst både Chigozie Obioma og Hanya Yanagihara. Jeg er også i humør til letsindige fortællinger, og derfor glæder jeg mig til at læse Mhari Mcfarlanes “Det er ikke mig, det er dig” samt “Fra og med dig”, men ellers har jeg ikke planlagt min læsning i august. Jeg vil lade spontaniteten råde og læse lige det, som jeg har lyst til.

Hvordan så jeres juli ud, og hvilke bøger fik I læst? Hvilke bøger drømmer I om at læse i den kommende måned?

8 thoughts on “Månedlig opsummering: forsvindende juli

  1. Piskeriset

    Jeg elsker det blå tema på billederne ♥
    Det lyder som noget af en bogrejse. Har din kæreste også bøger, eller har du lavet dit helt eget bibliotek i jeres hjem? :)

    Jeg er pt. i gang med Anna Karenina, og det har indtil videre været en positiv overraskelse. Den er ikke så tung og træg, som jeg havde frygtet, og så er historien interessant.

    Mvh.
    Den lille Bogblog

    1. Nikoline

      Og endda et ufrivilligt blå tema — haha!
      Ja, min kæreste har også bøger og læser også. Det skrev jeg også et indlæg om på et tidspunkt. Siden da har hans bogsamling udviddet sig, da han er meget glad for non-fiction om historiske personligheder: https://windblownpages.wordpress.com/2015/01/08/et-kig-i-kaerestens-bogreol/

      “Anna Karenina” er en vidunerlig bog, som jeg har læst flere gange. Den er så smuk og melankolsk, at det gør helt ondt i hjertet. Det er skønt, når man endelig sætter sig med en klassiker, som man forventer er sprogligt eller tematisk tung, og det så viser sig ikke være tilfældet. Jeg er især vild med de mange former for kærlighed, som der bliver skildret.

  2. Mia

    Sikke en masse smukke bøger di har læst! Jeg kan godt mærke at jeg er ved at komme i bund i min flyttekasse med ulæste bøger, det er mange af de gamle og ikke særlig pæne loppefund, jeg har tilbage hehe. Og fedt, at alle de bøger overlevede flytningen!

    1. Nikoline

      Hvis du er ved at nå bunden af dine flyttekasser, så har du da en undskyld for at gå ud og købe nye bøger med god samvittighed. ;)
      Det eneste, der indtilvidere (7, 9, 13!) som ikke overlevede, var faktisk min bogreol, hvor en skrue er blevet slået igennem den ene sideplade. Det er lidt øv, men jeg trøster mig at jeg snart skal ud og købe mig to dobbelt så store bogreoler.

  3. Noelia Alonso

    You read quite a lot! I agree about Taylor’s Daughter of Smoke and Bone. Her language is so beautiful. I still have to read the last two books on that trilogy but other books get in the way. Oh and I love how all the books are blue :)

    1. Nikoline

      I used to read more back in the days, so to me this amount of books is very normal, but I can see how it might be a lot to others. I’m very eager to know what you think of the last to books in the Daughter of Smoke and Bone-trilogy. So far I’m not very pleased. By the way, I didn’t mean to run a blue theme with my books, but it happened and it has happened before. :)

Skriv et svar

