Sommerlæselisten

Min sommer bliver en mærkelig blanding af flere ting. Jeg drømmer om grillaftenener, søde genforeninger med venindebesøg, varme kys, hjemmebesøg i Jylland, og den sidste flig et bekymringsfrit studieliv, før august bliver til september, der byder på studiestart og en helt særlig praktikplads i forlagsbranchen. I skrivende stund er jeg i færd med at afslutte et kapitel og tage hul på et nyt til, og jeg pakker derfor hele mit liv i Odense ned i flyttekasser for at flytte sammen med min kæreste i det sjællandske. Og selvfølgelig skal min sommer også bestå af læsning. Normalt skriver jeg gerne min sommerlæseliste  måneder i forvejen, men ikke i år. Ovenpå krævende eksaminer trængte jeg til at koble fra og læse efter hjertets lyst, og min læsning tog derfor form som dagene gik. På trods af flyttekaos og sommerdrømme, har jeg nu samlet en lovende stak bøger, som jeg håber på at fylde mine sommerdage med. Sammensætningen af mine valgte bøger er en blanding af mørk poesi, afrikanske skæbnefortællinger, prisbelønnede historier på tværs af kontinenter og tid, historisk fiktion i fortidsfjern Grækenland og en politisk selvbiografi.

  • “The Fishermen” af Chigozie Obioma. I anledning af at Obioma gæster Louisiana Literature i denne måned, vil jeg frygtelig gerne læse den bog, som han var nomineret til Man Book prisen for sidste år. Bogen handler om en flok brødre, hvis tætte bpnd langsomt opløses, da en gammel mand forudser, at den ene bror vil blive slået ihjel af en anden. Jeg læser alt for lidt afrikansk litteratur, og jeg kan derfor ikke vente med at læsr denne.  
  • “How to be Both” af Ali Smith har længe stået på min læseliste over bøger, som jeg gerne vil læse. I det hele taget vil jeg gerne læse en masse af Ali Smith. “How to be Both” er nok hendes mest kendte, og fortæller en tosporet historie om den transkønnet kunstner i Italien, og en pige i Cambridge, der sørger over sin nyligt afdøde mor og deres rejser til Itailien. Ali Smith gæster ligeledes Louisiana Literature.  
  • Human Acts” af Han Kang. Kang er en koreansk forfatter, der har fået alverdens roser for sin prosa. Hun skildrer et brutaliseret Korea, der søger efter en stemme, og om en dreng, der leder efter det forsvundne lig af sin afdøde ven. Det er svært at sige, hvad det er ved Kang, der drsge mig mod hendes ord, men jeg har sjældent været så nysgerrig omkring en my forfatter.  
  • “Living History” af Hillary Clinton. Jeg kender meget til Hillary. Jeg ved, at han på grund af valgkampagnen i USA lige nu kæmper for ligestilling og kvinders vilkår, og så eksponeringen af hendes email-skandale. Jeg synes det er svært at have en holdning til et menneske, som jeg ikke rigtig kender eller kan udtale mig om, så jeg har længe gerne ville læse en af hendes selvbiografier i håb om, at få kastet lys over hendes person.
  • “The Song of Achilles” af Madeline Miller er en gendigtning af sagnet om Achilles og kampen om Troja, fortalt gennem drengen Patroclus’ kærlighed til den blonde dreng. Det er en bog, der tog forfatteren ti år at skrive, og det kan mærkes. Jeg er allerede opslugt af historien og Millers lyriske skrivestil. Hver et ord smager af honning.
  • “Crow: From the Life and Songs of the Crow” af Ted Hughes. Den danske sommer er kendt for sine humørsving, og på regnfulde sommeraftenener omkring skumringstiden vil jeg finde denne digtsamling frem og forsvinde i dens omklamrende mørke af gys og mytologi. Ted Hughes var gift med en af mine yndlingsdigtere, Sylvia Plath, og fordi han i sin levetid skrev femten digtsamlinger, der blandt andet omhandler sit turbulente forhold til Plath, har jeg længe gerne ville læse ham, og “Crow” synes at være det helt rigtige sted at begynde.

Hvad med jer? Har I også planlagt at læse bestemte bøger i sommerensløb, eller tager i hverdag i øjenhøjde og lader spontaniteten råde? Hvis I har planlagt en læseliste, hvilke bøger står der så på den?

13 thoughts on “Sommerlæselisten

  1. Karina Petersen

    Det er så skønt med sommerferie- og tiltrængt! Dejligt at du endelig får tid til lidt lystlæsning. Jeg glæder mig til, at læse med om, hvad du syntes om “The Fischermen”.
    Jeg har også lavet en læseliste, men holder muligheder for andre bøger åbne :)

    1. Nikoline

      Jeg havde troet, at jeg gik en stille sommer i møde, men det blev ikke tilfældet. Det gør mig nu ikke så meget, når det involverer praktikplads og sammenflytning med Emil. Jeg skal også hjælpe min mor med at flytte, og selvfølgelig nyde ferien inden den forsvinder igen. Hvad har du selv af ferieplaner?

      Jeg glæder mig utroligt meget til at læse The Fishermen, og jeg er i skrivende stund lige blevet færdig med min første bog fra min sommerliste, The Song of Achilles, og jeg overvejer stærkt at tage hul på den som den næste. Den lyder bare så god, og så vil jeg i det hele taget gerne læse med større geografisk adspredelse. Kommer din læseliste på bloggen på et tidspunkt eller er det en liste, som du har skrevet til dig selv?

      1. Karina Petersen

        Så gør det bestemt ikke noget, at sommeren ikke bliver stille. Det bliver så godt for dig, da du mindsker rejse tiden betydeligt. Vi tager en tur til Legoland på tirsdag og en tur til Århus på Aros på fredag, og så skal jeg nok også lige kigge lidt efter et par boghandlere og antikvariater. Måske dragter vi en tur til Århus igen for at besøge Bakken og måske en lille tur på Koldinghus. I dag har jeg fået malet min gang – så skønt med spontane projektet!
        Jeg har lavet et lille sommer indlæg med min sommerlæseliste, som du kan titte lidt længere nede på bloggen:)

  2. mhlind87

    Det var da lidt sent at komme i gang med sommerlæsningen, men på den anden side, så har den danske sommer også ladet vente på sig ;)
    Min sommerlæsning er 100% spontan lystlæsning, med lidt personlig ønske om at færdiggøre igangværende serier så vidt som muligt.
    Og så er jeg endelig begyndt på Outlander! :D

    1. Nikoline

      Min sommerlæsning starter heller ikke først nu – for jeg har læst bøger hele tiden, men det er måske lidt sent at lysten til at planlægge min sommerlæsning melder sig, men det skyldes nu min flyttesituation, som gør, at jeg næsten ikke har haft overskud til at læse, når dagen var omme.

      Det lyder dejligt med lystlæsning. Det var sådan første halvdel af min sommer så ud. Hvad synes du om Outlander? Jeg mener at have læst, at du var ået til nogle af de mere… levende scener? ;)

  3. Elida

    The Fishermen er meget bra – anbefaler den som neste! Eg har lest The Vegetarian av Han Kang, og Human Acts frister. Hadde det ikkje vore for at longlist til Booker-prisen kjem på onsdag hadde eg kasta meg over den. God flytting og ferielesing!

    1. Nikoline

      Jeg nyder dne virkelig også indtil videre, og jeg er godt og vel halvvejs. Han Kang lyder virkelig også som en spændende forfatter, og fordi hun kun har skrevet to bøger, der er oversat, er det også et forfatterskab, der er til at gå til. Hvad synes du om The Vegetarian?

  4. Mai

    Vildt spændende – og ikke mindst aktuelle titler. Jeg er hverken fan af Trump eller Clinton, men jeg synes alligevel, det kunne være spændende at læse lidt mere om dem – omend jeg næppe kan blive “klogere” på Trump :D Derudover har jeg planlagt at læse lidt fra udvalgte forfattere, der gæster Louisiana, da jeg forhåbentlig også kommer til at deltage i august :)

    1. Nikoline

      Det er helt sikkert aktuelle titler. Som udgangspunkt er jeg heller ikke fan af Clinton, men jeg synes nu der er så meget om hende, der måske skyldens min uvidenhed om hende, som gør, at jeg gerne vil vide mere om hende. Hvem regner du med at skulle se på Louisiana?

    1. Nikoline

      Thank you! Song of Achilles is very good and the prose is almost poetry-like. I’m currently reading The Fishermen and I’m really enjoying it.

  5. Noelia Alonso

    I don’t tend to plan my reads because I know I would end up reading something else instead, however I do wanna read ‘Homegoing’ and ‘Sea Lovers’ before the summer ends. Fingers crossed. ‘The Fisherman’, ‘The Song of Achillies’ are two on my TBR but I’m not sure I’ll read them during the summer. I’m intrigued by ‘Human Acts’. I read ‘The Vegetarian’ last month but I didn’t enjoy it too much. I don’t think I was in the mood for it but I wanna try other works by Kang.

    1. Nikoline

      Spontanity, I think, is very important when reading. Or at least to make room for it if that is what floats your boat. I don’t tend to plan my reading too much, but I do like to make lists of what i want to read at the moment I make them. Last year I didn’t stick too much to my planned reads, as I too enjoy spontaneity in my reading. I’m sorry you didn’t like The Vegetarian. I haven’t read it yet, but I really want to. The Fisherman and The Song of Achillies are both very good.

Skriv et svar

