Kunsten at flytte med en omfattende bogsamling

Min verden står lidt på den anden ende. Det kom som en pludselig beslutning, et udtryk for noget, som jeg længe har set frem til og som altid viste sig som et smil på mine læber, når emnet blev taget op. Min kæreste og jeg skal for eftertiden ikke krydse broer og bruge timelange ture med tog for at se hinanden, for hen over sommeren flytter jeg hjem til ham. Hvordan det kommer til at påvirke bloggen er mig endnu uklart, da flytningen kun er midlertidig og jeg af samme grund vil have langt det meste af min bogsamling opbevaret i flyttekasser. Jeg ved kun, at jeg forsætter med at blogge, fordi jeg stadig holder meget af det og endnu har meget på hjertet om bøger og læsning. Flytningen betyder også, at jeg skal pakke en bogsamling på mere end 800 bøger og flytte den fra fyn til sjælland, og det er bestemt ikke nogen let opgave. Almindelige flyttekasser er ikke særlig velegnet til at transportere en stor bogkærlighed, fordi de kun kan fyldes halvt op før bunden giver efter for indholdets vægt. Jeg har dog med årene tiltegnet mig en del erfaring omkring det at flytte en stor bogsamling som resultat af utallige adresseskift, og den viden vil jeg gerne mine boglige flytteråd.

  • Undlad en bogstak. Afhængigt af hvor hurtigt flytningen skal ske, kan det være en god idé ikke at pakke alle sine bøger. Jeg har selv undladt en lille bogstak som jeg kan vælge en bog fra indtil den store flyttedag.
  • Pak bøger med omtanke. Lad vær med at gå på kompromis med flyttekasser, for hvis en kasse overfyldes med bøger risikerer du at bunden giver efter, og at bøgerne kommer til skade. Pak dine bøger stakke oven på hinanden, og stil et par på højkant i mellemrummene mellem disse for at sætte dem i spænd. Bøgerne kommer derfor ikke til at vælte rundt under flytningen. At sikre bunden med gaffatape er også en god idé.
  • Organiser dine bøger. Først og fremmest er det en god idé at se, om der er nogen af bøgerne, som du ikke længere ønske at have i din samling, for det er spildplads at skulle flytte dem, bare for at skulle skille sig af med dem senere. Jeg har valgt at sortere mine bøger, sådan at jeg let kan finde frem til den enkelte bog, efter jeg er flyttet, og jeg har sorteret dem efter serier, men alternativt kan de også organiseres alfabetisk. Jeg har derfor markeret på hver kasse, hvilke bøger de indeholder, så jeg ikke skal søge alle kasser igennem efter en bog.
  • Sikker transport af kasserne. Undgå at trække i kassernes håndtag, for bøgernes vægt er så stor, at du risikerer at kassen rives i stykker eller langsomt svækkes, og den vil derfor ikke til meget gavn for sit egentlige formål, nemlig at flytte dem sikkert fra A til B. Et andet alternativ til flyttekasser er bedrollers af plastik. De beskytter bøgerne bedre end papkasser, og kan også fås med hjul, som gør dem lette at flytte. Bedrollers kan dog også med tiden fyldes med så mange bøger, at plastikken giver efter for vægten – jeg taler af bitter erfaring!
  • Opbevaring af bøger. Når bøgerne er flyttet, bør de ikke opholde sig for længe i flyttekasserne, da de med tiden risikerer at blive skæve, når de lægger oven på hinanden. Ønsker du at stable dine kasser oven på hinanden kan det være en god idé, at fylde resten af kassen med noget beskyttende såsom sengetøj og lignende. Ellers risikerer du at kasserne falder ovenpå i hinanden, da de ikke kan fyldes til kanten uden at bunden giver efter.

Hvad med jer? Har I prøvet at skulle flytte jeres kære bogsamling, og hvordan greb I det an? Til de af jer, der selv står og skal flytte (hvad enten det er nu eller i fremtiden), hvordan forventer I at gribe det an?

16 thoughts on “Kunsten at flytte med en omfattende bogsamling

    1. Nikoline

      How big is you collection at the moment? I’m dreading the actual moving day, but packing the book was bot as bad as I thought.

      1. Noelia Alonso

        I haven’t counted them all but between 500-600 most likely and I just don’t wanna move them because it gives me so much anxiety

      2. Nikoline

        I know it might seem scary to move your books, but I’ve done it quite some times now, and nothing happened to them. Just make sure to get enough boxes and you should be fine.

  1. Caroline Thomassen

    Hvor er det bare nogle fine tips. Jeg skulle flytte alle mine bøger i december og det var noget værre rod! 5-6 bøger i hver flyttekasse og så blandet med diverse andre ting. Det tog 100 år og en sommer inden jeg kunne få dem allesammen på reolerne igen!

    1. Nikoline

      Mange tak! det er begrænset hvad jeg kan tage billeder af til indlæg, fordi alt er pakket ned, så jeg tænkte, at boglige flyttetips måske kunne være sjovt og anderledes. Det lyder som et flytterod du oplevede. Heldigvis er det ovre.

  2. Mia

    Rigtigt fint indlæg! Jeg skal også til at flytte alle mine bøger inden længe, så jeg får nok også brug for nogle af dine råd :)

  3. mhlind87

    Jeg stod også og skulle finde på gode ideer da vi skulle flytte her i foråret, jeg tyede dog til NBC kasser som jeg fik af den lokale boghandler, de er trods alt beregnet til formalet at flytte/transportere bøger og kunne holde til lidt mere. Det betød dog at der var flere kasser at flytte, men de vejede så også knap så meget fordi NBC kasser jo ikke er så store som almindelige flyttekasser ;)

    1. Nikoline

      Jeg har aldrig tænkt på NBC kasser. Kan de købes hos boghandleren eller var det et særtilbud i dit tilfælde? Jeg har dog aldrig haft problemer med at flytte bøger i papkasser – de skal bare pakkes rigtigt.

      1. mhlind87

        Nu kender jeg min lokale boghandler ret godt – har tidligere selv arbejdet der i 8 år ;) – så jeg fik dem ganske let, de lagde dem ovenikøbet fra til mig, når de havde for mange, men ellers tror jeg bare man kan spørge dem, de fleste af dem smider de alligevel bare ud.

      2. Nikoline

        Det lyder som en skøn arbejdsplads. Jeg var heller ikke klar over, at kasserne bare bliver smidt ud. Det er noteret!

  4. nenaskov

    Den der med at sortere når man pakker ned – den er virkelig smart! Jeg formår altid at pakke i en rodet rækkefølge, og kan ikke finde noget som helst når jeg skal pakke ud. Og så skal jeg til at sortere det hele igen, når de kommer på reolen. :-)

    1. Nikoline

      Det plejede jeg også at gøre, og det ender altid med at jeg febrilsk søger alle kasser igennem efter en bestemt bog. Jeg håber mit lille system kan afhjælpe det.

Skriv et svar

