David Bowie: the man who loved books

Foto: REX FEATURES

Manden med de mange masker, David Bowie (1947 — 2016), var en androgyn og flamboyant musiker, der var særligt eksperimenterede med sin musik og optræden, hvilket gjorde at han fik stor indflydelse på rockmusikken fra 1970’erne til sin død i år. I 1972 ændrede han samtlige regler i den internationale musikbranche ved at skabe den fiktive rum-rockstjerne Ziggy Stardust, som i mange år herskede på scenen, indtil Bowie gjorde en ende på ham og iførte sig en ny persona, og af samme grund er han ubestrideligt rockmusikens største ikon. Han er en mand om hvem det føles forkert at omtale i datid. David Bowie var mange ting, og selvom han mest af alt var musiker, så var han også en en ihærdig læser. Han har selv udtalt: ”When I’m relaxed what I do is read”. Et af hans læsemæssige højdepunkter, var da han i en alder af 15 år, læste Jack Kerouacs “On the Road” fra 1957, som blev et åbenbarings øjeblik, som gav ham lysten til at rejse fra bydelen Bromley. Han har udtalt, at han på en god uge gerne læser mellem tre til fire bøger, og da han skulle indspille filmen The Man Who Fell To Earth (1976) pakkede han ikke mindre end 400 bøger til rejsen: ”I was dead scared of leaving them in New York, because I was knocking around with some dodgy people and I didn’t want them nicking any of my books.” Litteraturen såvel som kunsten har fungeret som inspirationskilde for Bowie, hvor særligt George Orwells “1984” inspirerede ham i en sådan grad, at den blev en del af grundlaget for det, der skulle blive hans sidste glamrock-plade, Diamond Dogs. Orwells klassiske værk 1984 er et stykke politisk, litterær fiktion om de mareridtagtige konsekvenser af totalitarismens magtgreb om samfundet og individet, men det er også en kærlighedshistorie, og dette overførte Bowie til sin dystopiske plade, der stadig giver genlyd igennem musikgenerationer.

Om sig selv som læser, har han udtalt: “I’m a real self-educated kind of guy. I read voraciously. Every book I ever bought, I have. I can’t throw it away. It’s physically impossible to leave my hand! Some of them are in warehouses. I’ve got a library that I keep the ones I really really like. I look around my library some nights and I do these terrible things to myself—I count up the books and think, how long I might have to live and think, “Fuck, I can’t read 2/3 of these books.” It overwhelms me with sadness.” Med så mange læste bøger i bagagen, efterlod han sig ikke kun en perlerække af forglemmelige sangtekster, men også en liste med 100 boganbefalinger. Med skønlitterære titler lige fra Don DeLillos “White Noise” til “Flaubert’s Parrot” af Julian Barnes, “A Confederacy of Dunces” af John Kennedy Toole og “The Master and Margarita” af Mikhail Bulgakov er listen også fyldt med denne genres modsætning med titler som Charles Whites “The Life and Times of Little Richard”, “Sexual Personae: Art and Decadence from Nefertiti to Emily Dickinson” af Camille Paglia og “Kafka Was The Rage: A Greenwich Village Memoir” af Anatole Broyard spænder bøgerne over et bredt felt inden for et væld af tematikker og genre på tværs af tid og geografi. Bowies liste er mindst lige så inspirerende som hans musik, og jeg tror også på, at en stor mening af hans sangtekster, optrædener og mange persona kan findes der. Ved at tage et nærmere kig på listen, har jeg ud af de 100 anbefalinger læst 14, selvom flere af dem længe har stået på min læseliste, herunder blandt andet “Vile Bodies” af Evelyn Waugh, “Flaubert’s Parrot” af Julian Barnes og “The Leopard” af Giusseppe Di Lampedusa. Jeg ville elske en dag at kunne krydse all titlerne af listen, og føle mig en smule tættere på Bowie og med en langt større læsemæssig horisont. Listen med Bowies boganbefalinger kan findes her.

Hvad er jeres forhold til David Bowie, og har I selv læst nogle af bøgerne blandt hans mange anbefalinger? I så fald, hvor mange af dem? Er der en anden kunstner, der inspirer jer til at læse? I så fald, hvem og hvorfor?

8 thoughts on “David Bowie: the man who loved books

  1. Mai

    Virkelig godt blogindlæg med skønne citater! David Bowie var noget helt specielt, og der går nok mange år, før man ikke på samme måde føler, at han mangler. Jeg havde en idé om, at jeg ville læse samtlige bøger, han har anbefalet, men indtil nu afslører Goodsreads, at jeg ikke er nået super langt i mit projekt. Ligesom dig vil jeg dog meget gerne fuldføre det på et tidspunkt. For jeg tror, de bøger siger meget om ham både som menneske og kunstner :)

    1. Nikoline

      Mange tak, Mai! Bowie var ikke bare noget særligt – det er han stadig, og det er svært at forstå, at han ikke er her længere. Heldigvis har han efterladt sig en masse musik og boganbefalinger, som et plaster på det sår, som nok aldrig heler. Hvor mange af bøgerne har du læst på nuværende tidspunkt?

      1. Nikoline

        Interessant at listerne ikke er ens. Men jeg tror måske jeg vælger at linke til din liste – den er trods alt fra Bowies hjemmeside med et dertilhørende hashtag. Det skal i hvert fald undersøges! Glæd dig til Fingersmith – det er en fænomenal bog!

  2. Bookworm's Closet (@BookwormsCloset)

    Skøn post! Bowie er mit første og største idol. Hans musik og person har præget min meget gennem årene, og han er en musiker jeg igen og igen vender tilbage til.

    Jeg har kun læst 7 af bøgerne på hans liste, og tror faktisk ikke at vi delte smag i bøger. Fx kan jeg rigtig godt lide Sarah Waters, men netop ‘Fingersmith’ som han fremhæver, syntes jeg var lidt for fjollet. Og ‘On the Road’ er slet ikke min kop te.

    Lou Reed er en anden musiker, der har inspireret mig til at læse. Hans sangtekster alene giver en lyst til at læse.

    http://bookwormscloset.com/

    1. Nikoline

      Fingersmith er sådan en god bog, og derfor elsker jeg, at den er blandt hans anbefalinger. Flere af titlerne er meget højlitterære, så det er skønt at finde noget, der ikke er klassisk i den forstand. Det overraskede mig dog, at der er så meget non-fiktion på listen, men ud fra titlerne at dømme, så giver det mening, at Bowie skulle have læst dem. Spændende er det i hvert fald. Jeg brød mig heller ikke om On the Road første gang jeg læste den, men efter en læsning af det originale manuskript, fik jeg et helt andet syn på bogen.

      Det må være en fejl, at jeg ikke kender til Lou Reed. Navnet siger mig som sådan ikke noget, men jeg er da nødt til at undersøge det. Tak for anbefalingen!

      1. Bookworm's Closet (@BookwormsCloset)

        Bowie var meget inspireret af Lou Reed og hans band The Velvet Underground som spillede på Andy Warhols ‘The Factory’. Tjek ‘The Velvet Underground & Nico’ ud, samt Lou Reeds ‘Transformer’ (med bl.a. ‘Walk on the Wild Side’) og ‘Berlin’.

Skriv et svar

