“Our Endless Numbered Days” af Claire Fuller


“Our Endless Numbered Days” af Claire Fuller fra Tin House Books, udgivet i 2015.

I sommeren 1976 vendes der op og ned på otte årige Peggy Hillcoats hverdag. Hendes far har fortalt hende historier om en hytte i skoven, og trænet hende i at pakke det mest vigtige i en rygsæk, og en dag tager han hende omsider med ud i skoven, som han har fortalt hende så meget om. Peggys verden bryder dog sammen, fordi hendes far fortæller hende, at resten af verden er gået under, og at de er de eneste to overlevende tilbage. Med sorg i sindet, forsøger Peggy at tilpasse sig livet i skoven med sin far, men langsomt vokser der en knude i maven af sammenfiltrede følelser. En dag finder hun et par støvler i skoven, og sætter sig for at finde ejeren af dem. I sin søgen på ejeren, begynder virkeligheden langsomt at gå op for hende. Hun begynder at forstå sin fars løgne, og længes mod sin mor og verden, som hun kender den. Med spæde skridt tager Peggy afstand fra sin far, og søger mod civilisationen, med håb om, at den stadig er der.

“Our Endless Numbered Days” af Claire Fuller er en bog, som jeg helt tilfældigt faldt over i Shakespeare & Co. sidste efterår. Jeg samlede den op, læste bagsideteksten og satte bogen tilbage. Den procedure gentog sig over flere dage i takt med, at jeg vendte tilbage til boghandlen, og til sidst besluttede jeg mig for at forevige den i min samling. Historien om Peggy er hjerteskærende, fordi hun på grund af sin alder og kærligheden til sin far ikke forstår, hvad det er, der sker omkring hende, hvorimod læseren hurtigt bliver klar over, at noget er helt galt. Af samme grund griber historien om sin læsers hjerte fra første side og holder det i sit greb frem til sidste. Claire Fuller frigiver kun den mest nødvendige information samtidig med, at hun skaber en gåsehudsfremkaldende atmosfære.

“My father was fond of saying ‘If you own too many possessions sooner or later they start owning you.”

Claire Fuller skriver betagende. Hende smange beskrivelser af livet i skoven, den omkringliggende natur og træhytten med den rislende bæk i nærheden er noget ganske særligt, der maler ordbilleder på nethinden. Disse beskrivelser står i stor kontrast til livet inde i hytten, som er klaustrofobiske. De glade dage med faren forsvinder hurtigt jo ældre Peggy bliver, og lukker sig om læseren som en kvælende hånd. Det var først, når Peggy begav sig ud fra hytten, at hun selv og jeg igen kunne trække vejret, og jeg tror virkelig, at det er meget sigende for Fullers evner til at skrive. Det er svært at afgøre, om Peggys fantasi løber af med hende som en slags forsvarsmekanisme over for de rædsler, som hun har måtte være vidne til, eller om hendes udlægning af historien er den sande. Fuller leger således med sin læser, der aldrig helt når til en endegyldig konklusion, fordi handlingstrådene taler imod hinanden i et evigt puslespilslignende gætværk.

Historien er også fyldt med synsbedrag og vrangforestillinger, som jeg endnu ikke er færdig med at afkode. Da Peggy omsider slipper fri af sin fars fængslende tilværelse i skoven og hun søger tilbage til sin mor, hvor hun dagligt gennemlever sine mareridtsdage i skoven, hvor hun forsøger at finde sig i det kaos, som hun ufrivilligt blev trukket ind i. Hun forsøger at hele, men sandheden gør det svært for hende, og udfaldet af konfrontationen med faren efterlod mig åndeløs. Jeg er virkelig i tvivl om, hvad der skete. Hun lider af post-traumatisk stress som resultat af farens mangeårige løgne, og derfor er hendes heleningsproces også langsommelig, fordi hun skal tilpasse sig den virkelig virkelighed og forsøge at glemme den, som hun havde sammen med sin far. Dertil kommer skildringerne af faren, som umiddelbart kan fremstå som et ondt menneske, der river sin datter væk fra alt det, som hun kender, men i grunden tror jeg ikke, at det forholder sig sådan. Jeg tror han er en meget syg mand, der gør som han gør, fordi han oprigtigt tror på det.

“’Dates only make us aware of how numbered our days are, how much closer to death we are for each one we cross off. From now on, Punzel, we’re going to live by the sun and the seasons.’ He picked me up and spun me around, laughing. ‘Our days will be endless.’

Fuller skriver levende og let, og hun mestrer det at fortælle en vellykket historie om to mennesker alene i en skov gennem flere år, uden at det bliver kedsommeligt. Historien afdækkes ved at springe i tid og sted mellem livet før skoven, i den og efter den, og skaber et helhedsbillede af det liv, som Peggy levede og nu skal forsøge at genskabe i et helt andet rammesæt. Med stor overbevisning fortæller forfatteren om Peggys udvikling fra barn til voksen under trange kår med sin far, som hun langsomt tager afstand fra for overhovedet at kunne trække vejret. Fullers historie handler derfor om at overleve, men frem for alt at give sin læser en afrundet og lykkelig slutning, overlader hun det til læseren at afgøre Peggys skæbne, og det gjorde også, at bogen blev hos mig længe efter endt læsning.

3 thoughts on ““Our Endless Numbered Days” af Claire Fuller

  1. Piskeriset

    Det er helt sikkert en interessant historie. Jeg var også ret vild med naturbeskrivelserne. Der var dog også et par steder, hvor historien ikke helt fungerede for mig – mest slutningen, der bare ikke var så overraskende eller gribende, som jeg syntes, forfatteren havde lagt op til undervejs. Men en ganske fin læseoplevelse.

    Mvh.
    Den lille Bogblog

    1. Nikoline

      Jeg er helt enig i, at slutningen ikke er helt så overraskende, som man kunne have håbet på, men til gengæld tror jeg, at den er meget virkelighedstro over for den menneskelige helingsproces og det at forstå sig selv i et kaos af løgne og bedrag af ekstrem karakter. Men beskrivelserne af omgivelserne, skovene og vandløbene er fantastiske!

Skriv et svar

