Om at være bogblogger #2: opstart og udvikling

Der findes mange måder at være blogger på. Flere end jeg kan tælle til, for det er ikke noget, der er entydigt eller universelt. I stedet er det noget, der begrænser sig til den enkelte bloggers person, og grænserne er derfor endeløse. Dog bliver jeg ofte spurgt om hvordan jeg startede som blogger, og hvordan jeg kan blive ved med at blogge igennem syv år, hvoraf fem-seks af årene har været med fokus på bøger. Når jeg skriver om det at være bogblogger, så skriver jeg ud fra egne erfaringer og måderne, som jeg har grebet det an på, netop fordi jeg ikke tror på universeltgældende regler for blogføring og billedetagning så længe, det man lægger op stemmer overens med det, man har på hjerte. Jeg har derfor samlet en liste nedenfor, der udelukket er baseret på mine egne erfaringer, som jeg har fået gennem årene som blogger. Det er hverken nogle universel regelsæt, men snarere simple guidelines, som jeg har fundet ud af fungerer for mig.

  • Hav fokus på konceptudvikling og helhedsfornemmelse. Jeg tror det er vigtigt at gøre op med sig selv, hvorfor man begynder at blogge. Jeg begyndte selv, fordi jeg syntes det var sjovt, hvor jeg i dag blogger med et lidt andet formål, der dog stadig udspringer af min lyst til at blogge. Jeg tror samtidig det er vigtigt at gøre op med sig selv, hvor meget tid man ønsker at bruge på det at blogge. Jeg bruger selv meget tid, men jeg har også erfaret, at min blog også kan bruges erhvervsmæssigt, og derfor bruger jeg meget tid på billedetagning og tekstproduktion.
  • Vær realistisk. I forlængelse af ovenstående, tror jeg også, at det er vigtigt at være realistisk. Jeg har før oplevet andre sige, at de gerne vil være bogblogger for at kunne modtage anmelderbøger, og hvad end det er sagt med et glimt i øjet eller med alvor, så tror jeg, at man helt skal lade vær med at bloggen. En blog burde være resultatet af et ønske om at debattere et emne, og ikke drives af ønsket om modtage bøger fra forlag og forfattere.
  • Planlægning og regelmæssighed. Det er i grunden meget simpelt: jo større regelmæssighed, der er mellem ens indlæg, jo større chance er der også for, at ens besøgende vender tilbage. For at have denne regelmæssighed, forsøger jeg selv at skrive og planlægge mine indlæg i god tid. Det giver også mulighed for refleksion over emnet, hvad end det drejer sig om en boganmeldelse eller et debatterende indlæg.
  • Find din stemme. Det gælder både tekst og billeder, men det gælder også valg af sprog. Selvom publikummet er større i den engelsktalende bloggerverden, blogger jeg på dansk, fordi det for mig giver størst mening i forhold til min kontakt til den danske forlagsbranche. Det er også min erfaring, at blogindlæg med store og personligtaget billeder har større blikfang, frem for forsidebilleder af en bog, som er hentet fra internettet. Det giver ikke kun mulighed for at sætte et personligt præg på billederne, men også det at vise en bog frem på alle ledder og kanter. Billederedigering er en smagssag, men jeg bliver ofte komplimenteret for mine billeders klarhed, lys og opsæt.

I forhold til billedtagning og redigeringsprocessen

  • Jeg bruger et Canon EOS 1100D med henholsvis et 18-55mm f/3.5–5.6 og et Canon EF 50mm f/1.8 objektiv. Det har jeg ikke altid gjort, men jeg investerede i det, fordi jeg ville investere i bloggen, og selvom det er mange penge, så har jeg kun fortrudt, at jeg ikke købte det langt tidligere.
  • Hvis der er én funktion, som jeg konsekvent ikke bruger på mit kamera, så er det blitz. I stedet væbner jeg mig med tålmodighed på det helt rigtige lysindfald, uden at min dagligdag står på standby for dette. Desuden tror jeg det er vigtigt, at billederne på ens blog er store, fordi de fungerer som blikfang. Læs mere om det her.
  • En video er en mulighed for at lade en brøkdel af sin personlighed skinne igennem. Ved videoblogs bruger jeg iMovie til at redigere, og jeg filmer med det samme kamera, som jeg tager billeder med, gerne foran min bogreol.
  • Til at finjustere mine billeder, bruger jeg Adobe Photoshop CS5 Extended, hvor jeg leger meget med lys og kontrast, som gør alverden til forskel uden at det kræver ret meget tidsmæssigt. Der findes dog også mange gode alternativer, som ikke koster penge, og som kan mange af de samme ting som photoshop.

Til de af jer, der selv af bogbloggere, hvordan griber i så hele projektet an? Blogger I af ren forføjelse eller med en fremtidsintention? Til de af jer, der læser blogs, hvad lægger I så vægt på i forhold til de blogs, som I følger?

10 thoughts on “Om at være bogblogger #2: opstart og udvikling

  1. Noelia Alonso

    I started blogging because I wanted to speak about my feeling towards books and I felt like I couldn’t do that in my everyday life with my friends and family because although readers, they don’t read as much as I do or the books that I read. I found in the blogging community (as well as booktube & bookstagram) the perfect opportunity to just do that: talk about books, all the time.
    I never started to get free books, and although I’ve gotten a few for review, I don’t any longer. Why? very simple. I feel trapped. I feel like I have to read the books and do a review and I don’t always review every single book I read because sometimes there isn’t enough for me to say about them. And this is why I’m not very consistent with my blog because sometimes I feel like writing a post and other times I don’t feel like it and I don’t want to push myself because my blog is like a hobby and nothing else. I also thought about blogging in Spanish and I might do bilingual reviews from time to time in the future but English was my first choice and I wanna stick with that.
    One thing I would love to do is more videos but I’m so socially awkward and way too shy to put myself in front of my face and hit record. I just can’t. Maybe one day, but not now. I prefer taking pictures and posting them on my blog or my Instagram; it takes a lot of time, that’s true, but I have so much fun anyway :)

    1. Nikoline

      I think it’s very important to blog (whatever the topic is) because you want to. It’s just that simple. Of course receiving books is lovely, but if you only read review copies you platform because a sponsored place, right? I like how you say no to review copies in order to read what you want. Don’t get me wrong, of course you can be interested in reading review copies, but if that is all you read, I think it sends a very negative vibe – unless you state very clearly that it’s what you want. Doing videos is always aka wad in my opinion. I never really get used to it, and I think I’m a lot more confident with my writing than with my talking. I never quite know what to say, but I bet you would get the hang of it quickly. It’s a nice way for the reader to get to know you a little better. Most of all, as you point out too, your blog is your blog. Again, very simple. I guess what I’m trying to say is that I like your attitude. :-)

  2. Sanne

    Jeg blogger udelukkende fordi jeg synes det er hyggeligt, og det er min måde at dele alle de bøger jeg læser med andre. Det er bare en hobby og nyder at få tilsendt bøger fra forfatter og forlag, men som du selv siger, så tror jeg ikke man når langt hvis det kun er det man er ude efter. :)

    1. Nikoline

      Sådan bør det også være, hvis du spørger mig. Naturligvis er det skønt med bøger, men jeg synes bare det er ærgerligt, når det er anmelderbøger, der tager over, selvom det sikkert er et temperamentsspørgsmål. Jeg tror bare, at det er vigtigt at have balance i tingene. Som læser vil jeg i hvert fald gerne se, hvad den enkelte blogger bruger sine penge på, når det gælder bogindkøb, frem for at se anmeldereksemplarer. Bøgerne må gerne være der, men igen tror jeg det er vigtigt at være selektiv i det, som man tager imod.

  3. Rikke

    Hej Nikoline
    Må jeg spørge om, hvorfor du har valgt wordpress i stedet for blogspot? Var det bare en tilfældighed?
    Jeg overvejer selv at oprette en bogblog, men jeg kan ikke rigtig finde ud af, om min blog skal være på eget domæne. Gjorde du dig disse tanker, da du startede op?

    Vh Rikke

    1. Nikoline

      Hej Rikke,
      Jeg startede faktisk med at blogge på blogspot tilbage i 2009, men af uforklarlige årsager skiftede jeg til wordpress. Jeg tror det handlede om overskuelighed, hvor jeg holder meget af dets nemme kontrolpanel og rige muligheder. På wordpress kan du også købe eget domæne, så vidt jeg ved, men jeg har aldrig selv været ked af at have wordpress i min blogadresse.

      1. Rikke

        Okay, tak for svar :)
        Du skriver i indlægget, at du bruger meget tid på bloggen. Må jeg spørge om, hvad det cirka dækker over?

      2. Nikoline

        Lige nu har jeg sommerferie, og jeg har de sidste par dage sidder fra omkring klokken otte til over middag, hvor jeg i det tidsrum har taget billeder, skrevet diverse slags indlæg og været aktiv på andres blog. Det er svært for mig at sige, hvor mange timer jeg dagligt bruger på at blogge, men i hvert fald et par timer. Det afhænger selvfølgelig af idéer og manglen på samme, research til debat indlæg og forfatterinterviews. Det flyder også sammen med at jeg læser mindst to timer hver dag OG arbejder i forlagsbranchen, så på en eller anden måde er det noget jeg beskæftiger mig med hele tiden. Det behøver man selvfølgelig ikke. Det kommer meget an på, hvad man vil med sin blog. Jeg har brugt min som springbræt til at komme ind i den svære forlagsbranche, og derfor vil jeg meget gerne levere et stykke professionelt arbejde, der siger noget om mine kompetencer.

      3. Rikke

        Jeg kan ikke lige svare på det, du skrev sidst, så skriver her:)

        Jeg kan godt se, at tid afhænger af ens egne ambitioner, og hvad man helt konkret vil med sin blog. Jeg synes det er så nice, at du har kunnet bruge din blog i professionel sammenhæng :D

        Grunden til jeg spurgte er, at jeg synes det vil være så kikset at starte en blog op for så at finde ud af, at man ikke har tiden til at passe den XD Jeg går stadigvæk rundt i en tænkeboks.
        Men tak for dine gode svar ;)

      4. Nikoline

        Det er helt fint. Jeg kan sagtens forstå din bekymring. Du må endelig skrive, hvis du starter en blog op, og du kan jo eventuelt skrive et par indlæg før fu starter, så du har noget at arbejde ud fra, eller afsætte et tidspunkt, hvor du skriver og orienterer dig i blogland. Hvis interessen er der, tror jeg på at du nok skal komme godt igang.

Skriv et svar

