NY Times ‘By the Book’ Tag

YouTuberen Marie Berg har lavet en tag-leg, hvor spørgsmålene er håndplukket fra bogen “By the Book”. Det er en bog med forfatterinterviews fyldt et virvar af boganbefalinger, læseinspiration og generel forundring over, hvad ord kan og er i stand til, og den er således et nøglehulsglimt ind i en ellers lukket verden. Jeg synes idéen om bogen er så fin, og det samme gælder for Maries tag, så selvom jeg ikke er blevet tagget af nogen, har jeg valgt at tage spørgsmålene op.

  • Hvilken bog er der på dit natbord? “Voyager” af Diana Gabaldon, som er den tredje Outlander-bog. Selvom jeg nyder at være tilbage i Skotland, så er lige præcis denne bog meget anderledes fra de to forrige i måden den er fortalt på. Den springer meget i fortæller og tid, og særligt det sidste trækker læseoplevelsen en smule ned, selvom jeg stadig nyder at være tilbage i Gabaldons univers.
  • Hvilken bog var den sidste, du læste, som du vil betegne som fantastisk? De første to bøger i Outlander-serien af Diana Gabaldon. Sjældent har jeg læst så lange bøger så hurtigt.
  • Hvis du kunne møde en hvilken som helst forfatter — død eller levende — hvem skulle det så være, og hvad kunne du tænke dig at vide? Jane Austen befinder sig højt på den liste. Det samme gør Neil Gaiman og Diana Gabaldon. Hvis jeg da overhovedet ville være i stand til at få et ord over mine læber af ren og skær begejstring, vil snakken uden tvivl falde på litteratur.
  • Hvilke bøger vil man blive overrasket over at finde på din bogreol? Min bogsamling er meget bred og indeholder derfor mange forskellige genre, men måske Kafkas dagbøger, som jeg købte for to år siden til Bogforum ville være overraskende? Bogen var et røverkøb. Jeg har læst to noveller af ham, men jeg vil meget gerne læse mere, selvom hans værker er meget kompleks på alle ledder og kanter.
  • Hvordan organiserer du dine bogreoler? Da jeg de sidste fire år har boet i en etværelseslejlighed er pladsen begrænset, og derfor forsøger jeg at udnytte den til fulde ved at få plads til så mange bøger som muligt. Derfor har jeg bøger til at stå over det hele, og der er grundlæggende ikke noget system. Jeg glæder mig dog til at flytte i en anden lejlighed og fylde mit hjem med reoler, så jeg rigtig kan systematisere mine bøger efter hjertets lyst og have dem alle stående sammen.
  • Hvilken bog har du altid haft en intention om at læse, men aldrig kommet i gang med? Er der bøger du er pinligt berørt over ikke at have læst? I årevis har jeg gerne ville læse Ayn Rands “Atlas Shrugged”, men bogens omfattende størrelse og komplekse karakter har gjort, at jeg endnu ikke har fået det gjort. Lysten er der dog.
  • Skuffende, overvurderet, bare ikke god: Hvilken bog føler du, du burde kunne lide, men det modsatte skete? Kan du huske den sidste bog, du lagde fra dig, uden at færdiggøre den? Jeg var ikke videre begejstret for “Læseren i morgentoget”, men bogen var dog så tilpas kort, at jeg læste den til ende.
  • Hvilken slags historier bliver du draget imod? Hvilken slags har den modsatte effekt? Det er svært at sætte en finger på, hvilke historier jeg præcis drages mod og hvilke jeg holder mig fra. Som udgangspunkt holder jeg af fantasy, realisme og klassikere, men jeg har også læst mange bøger i de kategorier, som jeg ikke brød mig synderligt om. Grundliggende tror jeg, at jeg holder af historier, der har sproget i fokus. Jeg har læst bøger uden handling, der ramte mig i hjertet, fordi de var skrevet så smukt. Dog læser jeg sjældent jeg krimier og non-fiction.
  • Hvis du kunne få statsministeren til at læse en bog, hvilken skulle det så være? I første omgang tror jeg læsning i det hele taget vil være en god idé, forstået på den måde, at litteratur kan fungerer som en øjenåbner, og det tror jeg s afgjort statsministeren har brug for.
    Hvad planlægger du at læse næste gang? Mere Outlander og mere Gabaldon. Jeg kan ikke huske, hvornår jeg sidst har været så grebet af en bogserie.

Fordi tag-lege er sådan en god måde at lære andre læsere at kende på, vil jeg gerne tagge Helene, Rikke og Ida til at besvare ovenstående spørgsmål enten i videoform eller på skrift. Jeg håber i vil lege med.

4 thoughts on “NY Times ‘By the Book’ Tag

  1. Marie Berg

    Så gode svar! :) Særligt det med statsministeren, elsker at vi går ud fra, at han intet læser i forvejen haha :P Jeg har også Atlas Shrugged som en af mine must reads – på et tidspunkt.. virkningshistorien gør det til et fascinerende værk!
    Og selvfølgelig er du da blevet tagget – lige nu – af mig! :D

    1. Nikoline

      Tak for tagget! ;)
      Uanset om statsministeren læser eller ej, så tror jeg bestemt ikke det ville skade at optimerer det bare en smule. Atlas Shrugged er sådan en stor bog. Jeg synes Rands hovedværk The Fountainhead var en mundfuld, selvom jeg husker den som værende god. Hendes We the Living er helt fantastisk i øvrigt.

  2. Ida

    Sikke nogle gode spørgsmål! :-)
    Tak for tagget, måske jeg skulle få kameraet op at køre igen i denne anledning :-)

Skriv et svar

