“Outlander” (Outlander #1) af Diana Gabaldon


“Outlander” af Diana Gabaldon, fra forlaget Dell Publishing Company, udgivet i 2005 (org. udgivet i 1991).

Året er 1945, da sygeplejersken Claire Randall besøger Scotland med sin mand på deres anden bryllupsrejse. Da hun en dag opholder sig alene ved Stonehenge, bliver hun på forunderligste vis sendt tilbage i tiden til år 1743, hvor scotterne bekriges af englænder i det skotske højland. Allerede kort efter sin tidsrejse finder Claire ud af, hvor farlig en tid det er at være kvinde; hendes mangeårige erfaringer som sygeplejerske bringer hende i fare, da hun beskyldes for at være en heks, der kan se ind i fremtiden og helbrede de syge med ukendte miksture uden selv at blive smittet, og hun er i konstant fare for at få sit hjerte knust og værdighed krænket af mændene omkring hende. Hendes længsel mod sit hjem vokser side om side med noget andet, som hun ikke helt kan forklare. Den unge scotte Jamie Fraser vækker noget i hende, som får mindet om hendes mand i fremtiden til at falde i baggrunden.

Min historie med “Outlander” begrænser sig ikke kun til bogen selv, men fandt sted længe før jeg overhovedet læste den. Min stædighed har indtil nu forhindrede mig i at se tv-serien, da jeg som udgangspunkt gerne vil læse en bog, før jeg ser dens filmatisering, og fordi jeg var så skeptisk over for bogen, udsatte jeg længe at læse den, selvom den siden efteråret har befundet sig i min bogsamling. “Outlander” er ikke kun en lang og omfattende historie rent handlingsmæssigt, men er også en kompliceret at placerer genremæssigt. Den blander historisk fiktion ved at fortælle historien om skotternes tab til englænderne, og det blandes sammen med et scient-fictions element i form af hovedpersonens rejse tilbage i tiden, men det er også en kærlighedshistorie fyldt med følelser og begær. Min umiddelbare tanke var, at det var for ambitiøst et genreprojekt, som jeg frygtede at Diana Gabaldon ikke ville kunne løfte, men der tog jeg fejl; i løbet af bare to dage vendte jeg ubesværet alle bogens 850 sider med en lyst til mere.

“For where all love is, the speaking is unnecessary.”

Efter at have færdiglæst bogen kunne jeg godt se dens fejl og mangler, men det overskyggede ikke det faktum, at jeg virkelig nød at læse den. Gabaldon skriver i et højt tempo og vedbliver konstant at introducerer nye sidehistorier til den overordnede handling, som hun er bange for at den skal gå i stå. Hun skriver om en fjern tid med kiltbærende mænd på hesterygge, kvinders nænsomme balancegang med medicinkunstskab, og hvor sværdklinger klirre mod hinanden i evige magtkampe mellem landsmænd, klansmedlemmer og mellem englænderne og skotterne. Gabaldons historie er sjældent stillestående, fordi den omhandler en historisk periode med mange revolutioner og opgør med magtindehaverne på kryds og tværs af landegrænserne. “Outlander” er uden tvivl blevet læst af mange for sin kærlighedsfortælling om en skotsk mand fra en fjern fortid og en engelsk kvinde fra fremtiden, men jeg dog mene at historiens historiske kontekst fylder mindst lige så meget som kærligheden mellem Claire og Jamie. Gabaldons univers synes virkeligt, og jeg tror det skyldes, at hun virkelig har sat sig grundigt ind i periodens kontekstuelle rammer.

Til at begynde med var der dele af bogen, som fik mig til at rynke på næsen, men efter endt læsning er det gået op for mig, at jeg reagerede sådan, fordi jeg ikke forstod mig på historiens historiske rammesæt. Da Claire får en endefuld for at modsætte sig en ordre, skar jeg tænder, fordi det bryder med mit moderne tankesæt, imens en omgang klø ikke var unaturligt i 1700-tallet. Clarie er en stædig heltinde, der på grund af sin egentlige tid forstår sit værd og af samme grund er selvstændig. Hun er typen, der lader sig lede af sin egen fornuft, og hun hendes viljestærke sind fungerer i historiens kontekst, fordi hun er fra en anden tid. Dog kunne jeg ikke lade vær med at rulle med øjnene, når hun gang på gang modsatte sig en ordre som efterfølgende bragte hende eller andre i fare. Hendes sidestykke er Jamie Fraser, som er en af de mest interessante karakterer jeg længe har stødt på i litteraturen, både i måden hvorpå han er som karakter, men også i måden hvorpå forfattern bruger ham. Selvom relationen mellem ham og Claire fylder meget i handlingen, så er det også mangeårige generationsskel mellem dem, som gør historien værd at læse. Jamies uvidenhed for fremtiden skaber grundlag for mange komiske øjeblikke, imens Claires uvidenhed for hans nutid gør det samme, og der var flere gange, hvor jeg ikke kunne holde et grin tilbage. Jamie er desuden alt det, som Claires mand Frank ikke er, og det jeg begræd mest ved bogen var, hvor hurtigt hun formår at glemme ham.

“Sometimes our best action result in things that are most regrettable.”

Med sine ord fik Gabaldon mig til at føle som jeg sjældent har gjort det; sjældent har jeg hadet en fiktiv karakter med sådan en glødende passion som Captain Jack Randall, og mit hjerte bristede næsten ved flere lejligheder på grund af handlingens gang. Jeg læste den med alle følelserne uden på tøjet, og jeg både grinte og græd. Atmosfæren er en af bogens mange styrker. Gabaldon skriver levende, selv for de, der ikke har besøgt Skotland; med sine ord påkalder hun sig duften af de skotske skove og det dugvåde græs kan mærkes under fødderne sammen med vindens kærtegn i ansigtet, et vandløb i nærheden bugter sig gennem landskabet, og lyden af hestehove får jorden til at skælve svagt. Der er dog en hvis gentagelse i strukturen af den måde, hvorpå hun skriver, som kan forekomme trættende i længden, og selvom jeg er en smule nervøs for, at det vil gentage sig i de efterfølgende romaner, så kan jeg slet ikke vente med at rejse tilbage i tiden med Claire, noget jeg ikke ville tøve i et splitsekund med at gøre. Je suis prest!

7 thoughts on ““Outlander” (Outlander #1) af Diana Gabaldon

  1. Anika Eibe

    Sikke en skøn anmeldelse. Jeg elsker den bog OG TV-serien.
    Skynd dig at se den, for den er virkelig tro mod bogen, og knaldgodt filmatiseret. :-)

    Jeg er desværre gået død i bog nr 3, for jeg er virkelig dårlig til at holde interessen fanget når jeg læser engelsk, så jeg skal have fat i dem som lydbøger, for de er altså bare fantastiske. :-)

    1. Nikoline

      Jeg har skam set første sæson, og jeg elsker den. Nu er jeg i gang med fortsættelsen til første bog, så jeg kan fortsætte med at se filmatiseringen, men jeg skal ærligt indrømme, at det er svært at vente. Det er virkelig en god filmatisering! Bog tre er virkelig også en tyk bog, hvis jeg husker rigtigt. Regner du med at lytte til dem på engelsk så, for de findes vel ikke på dansk endnu?

      1. Anika Eibe

        Faktisk var jeg i gang med bog 3 på engelsk, men jeg kan simpelthen ikke holde interessen fangen, når jeg selv skal læse engelsk. På lydbøger går det meget bedre.
        Nu kredser jeg om at få mig et Audible-abonnement, så jeg kan lytte til dem. :-)
        Bog 2 syntes jeg så var en smule svag, men der sker godt nok en del. :-)

        Og så MÅ man jo elske Sam Heughan som Jamie Fraser. ;-)

  2. Amalie J. F. Hansen

    Sikke en fin anmeldelse, nu er min lyst til at læse Outlander serien bare blevet endnu større :D Den lyder simpelthen bare så god :) Har set første sæson af Tv-serien og jeg elsker den, så glæder mig så meget til at læse den :) heldigvis har min svigermor den på dansk, da det lyder til at den er mere overskuelig end den engelske ;)

    1. Nikoline

      Forstå mig ret, det er en bog med fejl og mangler og fra en lidt anden tid, men jeg kom bare sådan til st holde af historien. Filmatiseringen og bogen er meget, meget ens. Det eneste der er med den engelske version er den skotske accent, men det fandt jeg på ingen måde udfordrende.

    1. Nikoline

      Mange tak! Jeg synes også tv-serien er dejlig. Det indrømmer jeg uden tøven. Jeg venter lidt med anden sæson, da jeg gerne vil læse bogen først, men hvis filmatiseringen holder sig lige så tæt til bogen som første sæson gjorde, så bliver den noget helt særligt. Har du selv læst bøgerne?

Skriv et svar

