“Odinsbarn” (Ravneringene #1) af Siri Pettersen


“Odinsbarn” af Siri Pettersen, fra forlaget Høst&Søn i 2016 (org. udgivet i 2013). Læst på dansk — originalsproget er norsk. Presseeksemplar fra forlaget.

“Odinsbarn” er den første bog i trilogien Ravneringene, og fortæller historien om da Hirka får at vide, at hun er et odinsbarn, et foragtet haleløst menneskebarn fra en anden verden end Ym, der siges at bringe råddenskaben med sig fra en anden verden. Hirkas forestilling om sit liv med historier om hvordan hun mistede sin hale som spæd, brister i brøkdelen af et sekund, og da hendes verden bogstavelig talt går op i flammer, tøver hun ikke et sekund med at flygte fra byen, før de opdager sandheden om hende. Jaget af sin egen og andres foragt, søger hun tilflugt i de omkringliggende byer, hvor virkleigheden langsomt røber sig for hende. At hun er haleløs er dog det mindste af det hele, for hun er ikke den eneste med et hemmeligt dobbeltliv. Mørke skikkelser med en vens ansigt lister truende rundt på hustagene, og regimets mørke hemmeligheder tvinges langsomt ud i lyset.

“Odinsbarn” var en af de bøger, der efterlod mig i vildrede før jeg læste den. Jeg frygtede at det ville være endnu en fejlende ungdomsbog i fantasygenren, men allerede samme eftermiddag, som jeg modtog bogen, blev mine bekymrende spekulationer gjort til skamme. “Odinsbarn” tog mig med storm. Det er dog svært for mig at præcisere, hvad det et ved den som gjorde, at jeg læste den så ivrigt, for handlingsskellet såvel som skrivemåden er på mange måder simpel, og alligevel forsvandt dagen uden for og blev ti aften. Jeg læste til mine øjenlåg blev tunge og trætte, og selv der kunne jeg ikke lægge den fra mig. Siri Pettersen har med “Odinsbarn” skabt et forunderligt univers, der tager afsæt i nordisk mytologi, dog uden at den forekommer menneskefjern, og fordi hendes fiktive verden er fyldt med forunderlige væsner med deres helt egne samfund og verdensorden, blotlægger hun den gradvist med sikkert for læseren. Handlingen gives ikke væk på første side, men er indarbejdet som en naturlig og integreret del af historien.

“Hun fandtes ikke, så hun løb.”

Idéen om at mennesker er en myte og magi er virkeligt er meget originalt, selvom handlingen ikke er det. Dog tynges den på intet tidspunkt af sine forgænger inden for genren og lignende, netop fordi konceptet er så innovativt. Hirka drager ikke ud for at tilvejebringe landets råd, men flygter i stedet fra deres fordømmende blikke. Det er først da rådets mange løgne kommer frem i lyset, at hun sætter sig for at gøre op med det. Bogen vil måske synes for lang, men jeg synes ikke, at det gør noget, fordi forfatteren netop bruger pladsen til at introducere sit univers på en virkelighedstro måde, hvor Hirka ikke bare bæres af en tilsmilende vind, hvorved hun lykkes med alt på sin vej. Ym er et land, hvor ravne er det mest hellige af alle, hvor de menneskelignende væsener har hale, og hvor de alle forbereder sig på den dag rådet aflægger visit, for at måle deres evne til at favne. Det er en kompleks verden, der ikke bare er en forestilling eller en silhuet, men derimod en heltstøbt størrelse, som kræver plads til at folde sig ud.

Jeg kom til at holde meget af den haleløse Hirka, for hun er helt sin egen. Ved første øjekast kan hun måske forekomme ordinær inden for ungdomsgenrens heltindeskikkelser, men der hvor hun adskiller sig er ved det faktum, at hun faktisk er anderledes fra sine medmennesker. Hun er som menneske en myte i en verden, hvor magi er virkeligt. Hun er fyrig, temperamentsfuld og dumdristig, men hun er også hengivende, godhjertet og stædig på godt og ondt. Igennem sine femten ventre, er hun været genstand for snak i krogene og fingerpeg, fordi hun mangler det mest karakteristiske ved sin art, nemlig halen, og hendes konstante ønske om at bevise sit værd over for omverdenen, er derfor helt forståelig. Hirkas modstykke er barndomsvennen Rime, der er søn af et rådsmedlem, hvilket gør at hans liv allerede er bestemt for ham, en skæbne som han ikke vil vide af. De har ikke ser hinanden i årevis, men venskabets bånd er ikke til at tage fejl af, og vokser sig kun stærkere mellem dem i takt med at rådet splittes indefra.

“Hun famlede efter vreden, men kunne ikke finde den.”

Fordi universet i “Odinsbarn” er omfattende, begyndte jeg min læsning af bogen med flere spørgsmål end svar, som dog langsomt blev besvaret. Fordi handlingen er så omfattende, er bogens størrelse det også, og alligevel vendte jeg ivrigt siderne i bogen til der ikke var flere tilbage. Det er længe siden at jeg sidst har læst en bog på samme måde, som jeg læste denne. Det er en af den slags sjældne bøger, der for timerne til at flyve og omverdenen til at forsvinde mest af alt fordi det er en virkelig god bog. Mest af alt nød jeg den, fordi jeg ikke kunne forudsige den på trods af tydelige elementer. Slutningen efterlod mig i vildrede, fordi jeg omgående havde lyst til at læse videre og følge Hirka ud på nye eventyr. Siri Pettersen har lagt den første brik i et puslespil, og jeg kan slet ikke vente med at se det færdige billede.

4 thoughts on ““Odinsbarn” (Ravneringene #1) af Siri Pettersen

    1. Nikoline

      Sorry I forgot to reply to your comment! It is a very intersting book, and I hope some publisher decides to translate it, because it’s one of th best YA fantasy books I’ve read in a long time.

  1. Mette

    Sikke en skøn anmeldelse (og nogle dejlige billeder – de passer lige ind!). Det gør mig så glad at læse, at du også er faldet for odinsbarnet og hendes verden! Jeg elsker den bog umanerligt højt!

    1. Nikoline

      Mange tak, Mette. Jeg beklager, at det tog mig så længe at svare på din kommentar – better late than never, ikke sandt? Jeg forstår virkelig godt din glæde for odinsbarnet og hendes verden. Jeg har netop fået de to efterfølgende bøger i serien ind ad døren, og selvom jeg læser to andre bøger for tiden, kan jeg ikke vente med at begynde på Råddenskab.

Skriv et svar

